Tuttebobo Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Artig det der, hvordan bassister har så mange gode argumenter for at andre som ikke bruker samme antall strenger som de, absolutt må gjøre det. Haha nailed it! Jeg sier bare: ha kun de strengene du bruker, men er jo også bra med litt å gå på om du klare det. Lenke til kommentar
Naxxar Skrevet 5. januar 2009 Del Skrevet 5. januar 2009 Må si jeg aldri har vært så glad i bass gitaren min nå Var forledes i Oslo i diverse musikk butikker. Prøvde Fender jazz, musicman yamaha osv men av en eller annen grunn likte jeg ikke å spille på spesielt noen av dem. Kan ha vært veldig mye med strengene siden merket det på fender bassene som sikkert blir spilt på 24/7 der. Men føler nesten butikkene setter merkene i litt dårlig lys eller bare jeg som hadde for store forhåpninger. Har også begynt å lære meg Jaco Pastorius - Teen Town og Portrait of Tracy. Utrolig morsomme sanger å øve/spille på http://www.studybass.com/ En VELDIG god side! Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hva tror dere om de nye bassene til fender nå i 2009? Steve Harris sig - http://www.fender.co.uk/products//search.p...rtno=0252602350 Steve Bailey Jazz Bass (6 str) http://www.fender.co.uk/products//search.p...rtno=0197401306 (fåes også i fretless) Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Må si de nye slitte bassene til Fender (Road Worn) var rimelig spesielle. En høy prislapp for noe som ser slitt ut. Hadde nok heller kjøpt en ordentlig vintage eller slitt ut en ny en selv Steve Bailey bassen så fin ut =) Men man må nesten gå for fretless når det er han sin signaturbass da. Han får virkelig bassen til å låte bra med fretless! Noen som har kikket på de nye MusicMan bassene? Det har kommet ut noen bilder av "Big Al" som er en ny MusicMan firestrengs bass med 3 single coils. Virker veldig spennende. Gitarene og bassene skal vissnok ha samme kropp etter det jeg har hørt. Gleder meg til å se et ferdig produkt Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hva i helvete... Når begynte Fender å lage skikkelige 6-strengere? Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 I år Jeg kan ikke huske å ha sett at de har laget 6-strengere tidligere, men nå har jeg aldri fulgt så nøye med på Fenders utvalg heller. Den må prøves. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 De har ikke gjort det før i år så vidt jeg vet, men det er sikkert en god bass selv om ikke jeg liker utseendet på den. Steve Harris bassen er både kul og sikkert knall. Liker spesielt halsen på den Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) Det var fet blå finish på den i alle fall. (På Harris sin ja) Endret 8. januar 2009 av fBlikeng Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Noen erfaringer med Ibanez SR705? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 (endret) En stund siden jeg prøvde den, men jeg husker jeg virkelig likte pickupene og elektronikken. Kraftig EQ-kontroll. Men det var ettellerannet med halsen jeg ikke husker hva var. Edit: Kan hende den var dårlig satt opp og. Endret 9. januar 2009 av fBlikeng Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Høres jo bra ut det. Bør få tak i min om en ukes tid! Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 12. januar 2009 Del Skrevet 12. januar 2009 (endret) Spiller på en LTD B-55 bass og har hatt denne i ca ett år. Har lagt merke til at det har begynt å bli litt "sticky" langs halsen, som gjøre at det blir vanskligere å flytte hånda frem og tilbake. Er det noen måten å gjøre den glattere på? Og... Teknikken min er litt dårlig og holder meg tilbake. Tips til en god side som kan hjelpe meg å få teknikken bedre på plass?, gjerne med video-demonstrasjoner og slikt. Endret 12. januar 2009 av uberkvaal Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Poler/rengjør bassgitaren en gang i blant? Lenke til kommentar
uberkvaal Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Polere med hva da? Tok en tørr serviett, men det hjalp lite. Om jeg tar en våt klut vil det vell kanskje skade treverket? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Det er ingen fare med å bruke en lett fuktet klut til å tørke av instrumentet. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Spiller på en LTD B-55 bass og har hatt denne i ca ett år. Har lagt merke til at det har begynt å bli litt "sticky" langs halsen, som gjøre at det blir vanskligere å flytte hånda frem og tilbake. Er det noen måten å gjøre den glattere på? Og... Teknikken min er litt dårlig og holder meg tilbake. Tips til en god side som kan hjelpe meg å få teknikken bedre på plass?, gjerne med video-demonstrasjoner og slikt. Det er fint om du sier hva som holder deg tilbake med teknikken din. Er det høyre- eller venstrehåndsteknikken som holder deg tilbake, eller kanskje begge? Nesten alle har en individuell spilleteknikk. Det som er viktig å tenke på når du skal utvikle en teknikk som passer deg er å spille økonomisk i forhold til bevegelse av venstrehånda (dersom vi tar utgangspunkt i at du ikke er keivhendt). Men det aller viktigste du må ha i bakhodet er at teknikken din ikke er skadelig i det lange løp. Mange har lett for å få scenebetennelse og lignende grunnet feil teknikk. Et tips for å unngå dette er å holde det høyre håndleddet så rett som mulig (ikke ha knekk i håndleddet) og ha bassen i en fornuftig høyde. Jeg synes at det er best å ha bassen i en høyde der jeg har den i lik høyde som når jeg sitter som når jeg står. Jeg pleier vanligvis ikke å støtte bassen på låret når jeg sitter, men lar den henge ved siden av. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Polere med hva da? Tok en tørr serviett, men det hjalp lite. Om jeg tar en våt klut vil det vell kanskje skade treverket? Spring til butikken hvor du kjøpte bassen og spør om de har gitarpolish. De pleier å ha sånt Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Litt sånn vinduspuss på en sprayflaske skader ikke en vanlig lakkert gitar, hvis man tørker godt av etterpå. Tvert om, fettet vi har på fingrene tærer på lakken, og bør fjernes. Jeg er usikker på hvordan man behandler en gitar med nitro- lakk. Lenke til kommentar
hakongram Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 Spiller på en LTD B-55 bass og har hatt denne i ca ett år. Har lagt merke til at det har begynt å bli litt "sticky" langs halsen, som gjøre at det blir vanskligere å flytte hånda frem og tilbake. Er det noen måten å gjøre den glattere på? Og... Teknikken min er litt dårlig og holder meg tilbake. Tips til en god side som kan hjelpe meg å få teknikken bedre på plass?, gjerne med video-demonstrasjoner og slikt. Det er fint om du sier hva som holder deg tilbake med teknikken din. Er det høyre- eller venstrehåndsteknikken som holder deg tilbake, eller kanskje begge? Nesten alle har en individuell spilleteknikk. Det som er viktig å tenke på når du skal utvikle en teknikk som passer deg er å spille økonomisk i forhold til bevegelse av venstrehånda (dersom vi tar utgangspunkt i at du ikke er keivhendt). Men det aller viktigste du må ha i bakhodet er at teknikken din ikke er skadelig i det lange løp. Mange har lett for å få scenebetennelse og lignende grunnet feil teknikk. Et tips for å unngå dette er å holde det høyre håndleddet så rett som mulig (ikke ha knekk i håndleddet) og ha bassen i en fornuftig høyde. Jeg synes at det er best å ha bassen i en høyde der jeg har den i lik høyde som når jeg sitter som når jeg står. Jeg pleier vanligvis ikke å støtte bassen på låret når jeg sitter, men lar den henge ved siden av. Begynn å varm opp skikkelig før du spiller. Lærte oppvarmings-øvelser av en klassisk gitarist jeg gikk i klasse med...hjelper masse mot kramping, senebetennelser og det som er....bøying og tøying av håndledd og massering av underarmene...eneste oppvarmingen jeg gjør før gigger...funker hver gang ! jeg spiller med litt bøyd håndledd på høyre hånd og har aldri merket noe til det....bare varm opp skikkelig ! tøying that is... Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 13. januar 2009 Del Skrevet 13. januar 2009 (endret) Jeg tøyer og varmer alltid opp før både øvinger og gigs, men nå er det snakk om spilleteknikker og ikke utøying. Selv om du tøyer ut og strekker kan du lett ta skade av spillinga dersom du har en dårlig teknikk. Og bare så du vet det, så er det ikke bra og spille med skikkelig bøyd håndledd konstant. En liten bøy har ikke så mye å si, men danner en stor knekk i håndleddet når du spiller og gjør det til en spillevane, er det neppe bra for scenene. Det er viktig å være så avslappet som mulig når man spiller. Så lenge man ikke er anspent er man på god vei til en fin teknikk. Endret 13. januar 2009 av Jokkulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå