Tunky Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Jepp. Det stemmer, prøver å finne noen tabs. Er Guitar pro-tabs inkludert bass-linja? EDIT: Fikk svar at de fleste gjør det. Endret 2. januar 2009 av Knewt Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Tja, personlig forakter jeg både tabs og Guitarpro, men jeg antar det ja Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Tja, personlig forakter jeg både tabs og Guitarpro, men jeg antar det ja Kan bekrefte antakelsen. Last også ned noe som heter "mysongbook", så slipper du å laste ned tabs hele tiden. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 (endret) DR lo-rider Jeg tror ikke du får kjøpt GL2500 med noe annet enn rosewood. Derfor er det valget enkelt. Joda, de selges med maple også. Hm- jeg søkte da til og med etter dette. OK da lærte jeg noe i dag også. - Link? Kunne tenkt meg å kikke.. http://www.rocketmusic.net/cgi-bin/commerc...on&key=2580 EDIT: Tror kanskje vi har misforstått hverandre. Jeg skrev at jeg skulle ha G&L tribute L-2500. Metallica er mitt favoritt-band (kilde), men trodde de hadde ganske vanskelige sanger. Er det noen epoker av deres kariere som er vanskeligere enn andre å spille? Hvis du liker metall kan du jo prøve deg på disse: Megadeath - Symfony of destruction ( http://www.youtube.com/watch?v=LGa5I8qRdF0 ) - Veldig kul enkel basslinje Metallica - Enter Sandman ( http://www.youtube.com/watch?v=20CRDqB0BZY ) - Helt grei, enkel basslinje Foo Fighters - Pretender ( http://www.youtube.com/watch?v=DKhnmUdmz74 ) - Litt mer kommersiell rockesang, men har en basslinje som er morsom å spille dersom du ikke har spillt så lenge. Kan sikkert liste opp flere sanger dersom du likte disse forslagene. Metall er ikke min foavorittsjanger, men jeg prøvde å komme opp med noen forslag som jeg tror kan passe deg. Jeg anbefaler deg å skaffe deg et litt målretta band. Da får du litt press på deg samtidig som det er kjempemorro å spille bass i bandsammenheng. Men dersom du skal blir ordentlig god hjelper det ikke bare å spille sanger etter tabs. Gjør det i starten, for all del. Det er motiverende og morro, men ved siden av anbefaler jeg deg å sette deg litt inn i akkordoppbygning. Kan du akkordtoner og akkordskalaer er du på god vei til å bli god i improvosering som er en viktig del av det å være bassist. Når du kommer litt inn i dette kan du etterhvert begynne å prøve å spille etter sanger på gehør. Det er svært lærerikt. En annen ting du bør gjøre når du driver med skalaer er å være oppmerksom på hvilke toner du spiller. Det er viktig å vite hvor de forskjellige tonene på basshalsen. Det er veldig individuelt hvordan dette kan øves inn. En øvelse er å bestemme seg for en tone og spille den samme tonen alle mulige steder på halsen. En annen øvelse er å finne egne systemer og huskeregler ved å se på en oversikt over basshalsen. Personlig likte jeg å blande alle disse metodene (være oppmerksom på hvilke toner jeg spiller i en skala, spille en enkelt tone i alle mulige posisjoner og finne systemer og huskeregler). Tilslutt sitter det uten at du behøver å tenke, men det kan ta en stund. Nå har du sikkert nok å jobbe med fremover Men husk ikke kjør så hardt på teorien at du går lei. Stift eller skaff deg et band så blir det ekstra morro å spille bass og du vil lære kjempemye. Til slutt et tips som aldri slår feil: Øv gjevnlig! Det er bedre å øve 10 minutter hver dag enn 2 timer en gang i uka. Endret 3. januar 2009 av Jokkulf Lenke til kommentar
oOF Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Den neste bassen jeg skal kjøpe blir mest sansynlig en G&L tribute L-2500 eller en 6-strengs bass. Jeg får ikke prøvd G&L'en først da den ikke selges i Norge, men jeg skal teste ut litt forskjellige basser med både maple og rosewood for å sjekke om jeg merker betydelig forskjell. Jeg synes maple passer bedre til blueburst som er finnishen jeg skal ha på G&L bassen, men jeg prioriterer ikke utseende fremfor spillbarhet. Jeg synes det er finere med rosentre enn lønn, også til en blueburst. Lenke til kommentar
D'Amico Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Tusen takk for et meget godt og informerende innlegg, Jokkulf Er selv i akkurat samme situasjon som Knewt. Mistet litt motivasjonen jeg også, men så fant jeg tabs til Glade Jul og da merket jeg den kom litt tilbake igjen. Vet selv jeg er en liten synder på det med tablatur og toner/akkorder siden jeg nesten utelukkende har spilt etter tabs, noe som har medført til at jeg nesten ikke vet vet hvor på halsen tonene er. Heldigvis har jeg en bassbok der det står både tablatur og noter så hvis jeg bestemmer meg for å bare se på notene, tror jeg det kan hjelpe meg ganske mye. Skal sjekke ut de sangene du listet opp, selv om metall ikke er min favorittsjanger heller (mer i retning av hardrock, men det er jo ikke så veldig langt ifra ). Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ser at en bass jeg vurderer å kjøpe (Cort Artisan B5) kommer med 2 stk "Orig. Bartolini MK-1 Pickups". Har noen erfaring med disse pickupene? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Tja, det er flere her inne som har den i alle fall. De har vel en mening? Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ser at en bass jeg vurderer å kjøpe (Cort Artisan B5) kommer med 2 stk "Orig. Bartolini MK-1 Pickups". Har noen erfaring med disse pickupene? B5? Har jeg aldri hørt om, du mener nok A5. Den er det Bartolini pickuper på, og jeg er storfornøyd med de. Equalizeren på bassen er veldig fin, selvom jeg ikke helt har lært meg å bruke den. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Tusen takk for et meget godt og informerende innlegg, Jokkulf Er selv i akkurat samme situasjon som Knewt. Mistet litt motivasjonen jeg også, men så fant jeg tabs til Glade Jul og da merket jeg den kom litt tilbake igjen. Vet selv jeg er en liten synder på det med tablatur og toner/akkorder siden jeg nesten utelukkende har spilt etter tabs, noe som har medført til at jeg nesten ikke vet vet hvor på halsen tonene er. Heldigvis har jeg en bassbok der det står både tablatur og noter så hvis jeg bestemmer meg for å bare se på notene, tror jeg det kan hjelpe meg ganske mye. Skal sjekke ut de sangene du listet opp, selv om metall ikke er min favorittsjanger heller (mer i retning av hardrock, men det er jo ikke så veldig langt ifra ). Hyggelig at du fant innlegget mitt lærerikt Det er ikke ulovlig å spille etter tabs. Gjør det mye selv også når jeg skal lære meg mange sanger over en kort tidsperiode. Men jeg gjør meg alltid oppmerksom på hvilke toner jeg spiller. Når jeg er oppmerksom på hvilke toner jeg spiller er det lett å gjøre om på basslinjene. Jeg endrer ofte på basslinjene til sanger slik jeg synes det høres tøffest ut Du kan både forenkle sanger og gjøre sanger mer komliserte . Til slutt vil jeg bare gjenta meg selv og si at kunnskap om akkordoppbygning er svært viktig til tross for at bass stort sett ikke er noe akkordinstrument. Selv kunne jeg masse teori da jeg også spiller piano. Jeg anbefaler å kjøpe en grunnleggende teoribok som tar for seg akkorder, kvintsirkelen, skalaer osv. Lenke til kommentar
SGE7000 Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ser at en bass jeg vurderer å kjøpe (Cort Artisan B5) kommer med 2 stk "Orig. Bartolini MK-1 Pickups". Har noen erfaring med disse pickupene? B5? Har jeg aldri hørt om, du mener nok A5. Den er det Bartolini pickuper på, og jeg er storfornøyd med de. Equalizeren på bassen er veldig fin, selvom jeg ikke helt har lært meg å bruke den. Mulig det står feil, men det er nå i alle fall det som står her. Lenke til kommentar
D'Amico Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Hyggelig at du fant innlegget mitt lærerikt Det er ikke ulovlig å spille etter tabs. Gjør det mye selv også når jeg skal lære meg mange sanger over en kort tidsperiode. Men jeg gjør meg alltid oppmerksom på hvilke toner jeg spiller. Når jeg er oppmerksom på hvilke toner jeg spiller er det lett å gjøre om på basslinjene. Jeg endrer ofte på basslinjene til sanger slik jeg synes det høres tøffest ut Du kan både forenkle sanger og gjøre sanger mer komliserte . Det er det som er problemet mitt. Jeg aner ikke hvilke toner jeg selv spiller, så det skal bli mer oppmerksom på, spesielt når det egentlig ikke krever så mye ekstra arbeid. Til slutt vil jeg bare gjenta meg selv og si at kunnskap om akkordoppbygning er svært viktig til tross for at bass stort sett ikke er noe akkordinstrument. Selv kunne jeg masse teori da jeg også spiller piano. Jeg anbefaler å kjøpe en grunnleggende teoribok som tar for seg akkorder, kvintsirkelen, skalaer osv. Jeg har hatt en liten karriere som pianist jeg også, men den ble avsluttet da jeg fikk øynene opp for bass. Har derfor lært meg skalaer osv, eneste ulempen er at jeg ikke gikk lenge nok på musikkskolen til å lære meg akkorder godt nok. Men det skal jeg prøve å "ta igjen" nå, takket være pianobøkene jeg enda har. Må si jeg ikke visste at akkorder var så viktig, siden bass ikke er ett typisk akkordintrument som du sier, så takk skal du ha Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Oi oi oi, Jokkulf. Skal si du er lærerik. Skal se på de sangene. Neste år/til høsten begynner jeg på internatskole, så da blir det kanskje mulighet for å bli med i et band. Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 Ser at en bass jeg vurderer å kjøpe (Cort Artisan B5) kommer med 2 stk "Orig. Bartolini MK-1 Pickups". Har noen erfaring med disse pickupene? B5? Har jeg aldri hørt om, du mener nok A5. Den er det Bartolini pickuper på, og jeg er storfornøyd med de. Equalizeren på bassen er veldig fin, selvom jeg ikke helt har lært meg å bruke den. Mulig det står feil, men det er nå i alle fall det som står her. B5 ser ut til å være en ny modell, ganske kul faktisk. A5 er den gamle modellen. To forskjellige, men med samme pickuper. Lenke til kommentar
bassorg Skrevet 3. januar 2009 Del Skrevet 3. januar 2009 spiller på 5 strengs jazz bass (: har spilt på 5 strengs warwick bass og musicman 4 strengs bass... Konge å spille på.. anbefaler alle å begynne med 5 strengs bass. selv da eg bare har spilt i 2 år og er 16 år så anbefaler eg det.. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Artig det der, hvordan bassister har så mange gode argumenter for at andre som ikke bruker samme antall strenger som de, absolutt må gjøre det. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg var et stort fan av mange strenger inntil jeg oppdaget at man innimellom har det bedre med færre strenger. En 4-stringers bass synes jeg alltid er kjekt å ha, uansett om man bruker flere strenger ellers, men dersom man liker flere strenger, så er det virkelig å anbefale. Men tenk over om man trenger det eller ikke! Har selv en 6 strengers bass, men må innrømme at 4-strengeren duger til det meste (selv om jeg savner den 5. strengen når man er vant til den) Når det gjelder maple og rosewood, så gir maple en litt skarpere og lysere tone, mens rosewood gir en litt dypere og mer varm lyd. Uansett, jeg velger fretboard etter fargen på bassen. Lys bass = maple og mørk bass = rosewood. Lydforskjellen er så liten at jeg heller prioriterer designet. Det er dessuten et veldig subjektivt emne, så jeg anbefaler og prøve instrumentet med både rosewwod og maple dersom det er mulig og velge det man liker best Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Jeg har hatt en liten karriere som pianist jeg også, men den ble avsluttet da jeg fikk øynene opp for bass. Har derfor lært meg skalaer osv, eneste ulempen er at jeg ikke gikk lenge nok på musikkskolen til å lære meg akkorder godt nok. Men det skal jeg prøve å "ta igjen" nå, takket være pianobøkene jeg enda har. Må si jeg ikke visste at akkorder var så viktig, siden bass ikke er ett typisk akkordintrument som du sier, så takk skal du ha Ikke slutt helt med piano Dersom du har et piano hjemme er det en stor fordel når du skal jobbe med akkorder. Du trenger ikke begynne å spille piano igjen, men du kan bruke det som et hjelpemiddel når du jobber med skalaer og akkorder. Det første du bør gjøre er å lære alle dur- og mollskalaene i to oktaver. Jobb med dette ti minutter hver dag og finn forskjellige posisjoner å spille dem i (start med forskjellige fingere på grunntonen), så er det nok. Og igjen: vær oppmerksom på hvilke toner du spiller. Det er her pianoet kommer inn. Pianoet hjelper deg til å se systemet både for skalaer og akkorder. Spiller faktisk ikke så mye piano selv lenger. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi tiden ikke strekker så langt. Etter jeg begynte med bass må jeg alltid spille det i band da det er så ettertraktet her jeg bor. Til Knewt: Med en gang du får deg et band vil det bli mye morsommere å spille bass. Du får sikkert noen å spille med på internatskolen dersom du virkelig har lyst, men det stopper deg ikke fra å finne noen å spille med nå. Kjenner du noen som spiller trommer, piano eller gitar? Dere kan jo bare jamme sammen selv om dere bare er to. Jeg elsker i hvert fall å improvosere funky riff og soloer med en trommis i hvert fall. Hvis du ikke har begynt med slapping enda kan du jo prøve deg på "Can't stop" av RHCP. Utrolig kult bassriff som ikke er så vanskelig Lenke til kommentar
bassorg Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 ja det var ikje ment sånn direkte, men litt dårlig forklart av meg, beklager, mente at de som vil prøve ut nye ting, nye effekter og jazz spesielt, så e en 5 strengs bass veldig god å ha Lenke til kommentar
D'Amico Skrevet 4. januar 2009 Del Skrevet 4. januar 2009 Ikke slutt helt med piano Dersom du har et piano hjemme er det en stor fordel når du skal jobbe med akkorder. Du trenger ikke begynne å spille piano igjen, men du kan bruke det som et hjelpemiddel når du jobber med skalaer og akkorder. Det første du bør gjøre er å lære alle dur- og mollskalaene i to oktaver. Jobb med dette ti minutter hver dag og finn forskjellige posisjoner å spille dem i (start med forskjellige fingere på grunntonen), så er det nok. Og igjen: vær oppmerksom på hvilke toner du spiller. Det er her pianoet kommer inn. Pianoet hjelper deg til å se systemet både for skalaer og akkorder. Spiller faktisk ikke så mye piano selv lenger. Det er ikke fordi jeg ikke har lyst, men fordi tiden ikke strekker så langt. Etter jeg begynte med bass må jeg alltid spille det i band da det er så ettertraktet her jeg bor. Skal prøve og ikke slutte helt med piano, men bass er jo 10 ganger morsommere å spille på! Uansett, hvis det kan hjelpe meg å bli en god bassist er det en liten pris å betale, så det skal jeg prøve. Og igjen; Tusen takk! Har lært mye mer av de to-tre siste innleggene dine enn jeg noen gang hadde drømt om. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå