Jørnan Skrevet 24. desember 2008 Del Skrevet 24. desember 2008 Jeg har prøvd en SR4, men bare litt i en instrumentbutikk, så jeg fikk ikke testet lyden på den. Det er jo også forsjell på en og to humbuckere. På SR er den bakerste humbuckeren på samme sted både på H, HS og HH, men på Bongoen så skal vissnok den bakerste humbuckeren stå lenger bak på HH modellen enn på H. Så det finnes jo totalt 6 versjoner av SR og Bongo (H, HS, HH og alle tre med/uten piezo), men sånn generelt så har jeg hørt at SR har litt funky lyd, mens Bongoen har litt mer trøkk (selv om det er masse trøkk i SR også). Spillbarheten har jeg ikke fått testen enda, men skal nok snart finne ut hvordan de er i forhold til hverandre. Tror SR har litt bedre hals siden den har denne "slitt-hals"-funksjonen, der halsen er lakket, pusset ned, lakket igjen osv. for å gi en slitt effekt slik at den er bedre å spille på. Bongoen har jo lakkert hals, men de hasr nok gjort noe lurt der også. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Merker dere stor forskjell på maple og rosewood fretboard? Selv merker jeg en liten forskjell når jeg spiller på bassen, men jeg vil ikke si at jeg hører stor forskjell. Det er en liten forskjell, men veldig liten. Jeg har hørt noe om at rosewood trekker opp svette bedre enn maple, så derfor kan det være bedre med rosewood for folk som svetter mye når de spiller. Selv svetter jeg ikke mye i hendene når jeg spiller, men er alikevell usikker på om jeg skal ha maple eller rosewood på min neste bass. Jeg har en 4-strengers MIA p-bass med rosewood fretboard og jeg er storfornøyd med den. Den neste bassen jeg skal kjøpe blir mest sansynlig en G&L tribute L-2500 eller en 6-strengs bass. Jeg får ikke prøvd G&L'en først da den ikke selges i Norge, men jeg skal teste ut litt forskjellige basser med både maple og rosewood for å sjekke om jeg merker betydelig forskjell. Jeg synes maple passer bedre til blueburst som er finnishen jeg skal ha på G&L bassen, men jeg prioriterer ikke utseende fremfor spillbarhet. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Hm- jeg har en blueburst G&L 2500.. Jeg merker liten forskjell på maple og rosewood. Og i hvert fall ikke når trommisen kommer inn. Det er ganske små forskjeller det er snakk om. Jeg tror ikke du får kjøpt GL2500 med noe annet enn rosewood. Derfor er det valget enkelt. Endret 1. januar 2009 av CastorFiber Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Jeg har hørt noe om at rosewood trekker opp svette bedre enn maple, så derfor kan det være bedre med rosewood for folk som svetter mye når de spiller. Det er nok fordi lønn er lakkert i motsetning til palisander. Svette trekker ikke gjennom lakk. Lenke til kommentar
oOF Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hm- jeg har en blueburst G&L 2500.. Jeg merker liten forskjell på maple og rosewood. Og i hvert fall ikke når trommisen kommer inn. Det er ganske små forskjeller det er snakk om. Nå den bassen vet jeg om.... Jeg syns det er litt forskjell i lyden på treslagene, *men* jeg spiller jo kun for meg selv og ikke med band. Da har han nok rett i at det er ubetydelig forskjell. Lønn har ren lysere klang i seg synes jeg. Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Merker dere stor forskjell på maple og rosewood fretboard? Selv merker jeg en liten forskjell når jeg spiller på bassen, men jeg vil ikke si at jeg hører stor forskjell. Det er en liten forskjell, men veldig liten. Jeg har hørt noe om at rosewood trekker opp svette bedre enn maple, så derfor kan det være bedre med rosewood for folk som svetter mye når de spiller. Selv svetter jeg ikke mye i hendene når jeg spiller, men er alikevell usikker på om jeg skal ha maple eller rosewood på min neste bass. Jeg har en 4-strengers MIA p-bass med rosewood fretboard og jeg er storfornøyd med den. Den neste bassen jeg skal kjøpe blir mest sansynlig en G&L tribute L-2500 eller en 6-strengs bass. Jeg får ikke prøvd G&L'en først da den ikke selges i Norge, men jeg skal teste ut litt forskjellige basser med både maple og rosewood for å sjekke om jeg merker betydelig forskjell. Jeg synes maple passer bedre til blueburst som er finnishen jeg skal ha på G&L bassen, men jeg prioriterer ikke utseende fremfor spillbarhet. Jeg hadde en Jazz Bass med Maple neck, som var utrolig behagelig å spille på, Så gikk jeg over til Precision bass, og det er litt tyngre å spille på, men når man først treffer tonen, er det verdt det. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 (endret) Jeg tror ikke du får kjøpt GL2500 med noe annet enn rosewood. Derfor er det valget enkelt. Joda, de selges med maple også. Endret 1. januar 2009 av Jokkulf Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hvordan er Elixir strenger i forhold til andre merker? Har Warwick handmade for øyeblikket, må bytte snart. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Hvordan er Elixir strenger i forhold til andre merker? Har Warwick handmade for øyeblikket, må bytte snart. Jeg har ikke prøvd dem, men har ikke hørt mye positivt om dem heller. Mer negativt for å si det slik. Jeg bruker stort sett DR lo-rider strenger og er kjempefornøyd med dem. Billige er dem også dersom du bestiller fra ebay. Fikk nettop 2 nye sett i posten Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Haha, Elixirstrengene jeg har prøvd er noen av de strengene som har slitt raskest. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg tror ikke du får kjøpt GL2500 med noe annet enn rosewood. Derfor er det valget enkelt. Joda, de selges med maple også. Hm- jeg søkte da til og med etter dette. OK da lærte jeg noe i dag også. - Link? Kunne tenkt meg å kikke.. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Haha, Elixirstrengene jeg har prøvd er noen av de strengene som har slitt raskest. Bruker du plekter eller fingra? Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg hadde elixir på den ene bassen før, og min erfaring var at de føltes utrolig mye stivere og hardere å spille på enn d'addario som jeg ellers bruker. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Fingerstyle eller plektrum?!?! Elixir skal jo holde mye bedre pga. nanoweb trodde jeg? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Jeg spiller på Elixir-strenger på alle fretless-bassene mine. Snillere mot halsen. Angående holdbarheten så holder de seg "friske" mye lenger enn vanlige strenger. De begynner etterhvert å røyte litt akkurat der fingrene på høyrehånda slår an strengene men det har ikke noe å si for klangen (spiller aldri med plekter på fretless-bass). Anbefaler dem virkelig, til tross for prisen. Endret 2. januar 2009 av kjeklulf Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Med fingra! Men det er ei god stund sia nå. Bruker Randy Jacksons signaturstrenger nå God og varm klang uten at det blir rotete på de mørke bånda, samtidig som det er lett å få bassen til å "growle", hvis du skjønner. Og på de lyse bånda synger bassen. Anbefales å prøve de i alle fall Endret 2. januar 2009 av fBlikeng Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Jeg er ikke akkurat en racer på bass enda, kan man si. I høst har jeg stort sett øvd på kjedelige sanger til en CD for å få inn litt noter i hodet mitt. Jeg syns det har vært utrolig lite motiverende og jeg har nesten ikke spilt. Den siste basstimen før jul fikk jeg tablaturen til et par julesanger, og da ble det plutselig gøyere. Jeg lurer derfor på om noen vet om noen enkle basslinjer til forskjellige sanger jeg kanskje har hørt før innen pop/rock/metal-sjangrene. Takk. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Prøv deg på Metallica e.l., utrolig gøy å spille i starten, og ikke det vanskeligste. Bare velg ut en låt som du selv mener høres spillbar ut for deg . F.eks. For Whom The Bell Tolls er jo basswanke-låt., men langt i fra vanskelig. Finn tablatur på nettet ellerno'. EDIT: Ja, ikke hver redd for å begi deg utpå noe hvis du mener det er litt for vanskelig. Er utrolig mye artigere å spille med litt utfordringer! Endret 2. januar 2009 av fBlikeng Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Metallica er mitt favoritt-band (kilde), men trodde de hadde ganske vanskelige sanger. Er det noen epoker av deres kariere som er vanskeligere enn andre å spille? Endret 2. januar 2009 av Knewt Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 Kanskje ...AJFA og MoP, men jeg mener det er kun de to albumene som er spesielt vanskelige å lære seg. At det er ditt favorittband burde vel bare gjøre det enda mer motiverende og givende å spille til det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå