Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Biblioteket her i byen hadde ikke bass-bok. De kjøpte inn "El bass boka".

Biblioteket her hadde som nevnt en del bøker. Lånte vel 4-5 stk + en DVD. Men så fikk jeg "El-bass boka" der det følger med en CD til bursdagen og har egentlig klart meg med den.

Nå skal det nevnes at jeg bor i en ganske stor by (65 000 sånn cirka) også da :)

Edit: Det er den jeg mener ja, fBlikeng.

Endret av Aye
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått låne en bass av en kamerat som ikke blir brukt, fy fader så morsomt! Spiller litt tabs, prøver meg på enkle sanger. Har så langt lekt med Bruce the Boss - Human Touch å Glory days. Må vel en tur på nærmeste musikksjappe å kjøpe noe utstyr en dag :D

Lenke til kommentar
Nå skal jeg møte læreren for første gang. Skal labbe bortover mot musikkskolen så jeg er der 16.45. Spennende. Håper jeg får med meg en bass hjem idag. :D

Det viste seg at de ikke hadde utleiebasser, selv om jeg kunne krysse av for det på inmeldingsskjemaet. Derfor må jeg kjøpe en bass. Jeg ser etter en såkalt "nybegynnerpakke" med det jeg trenger. Jeg vil ha den så billig som mulig, med et øvre tak på 3000 kroner. Kan gjerne være brukt. Jeg vil helst ha det i nærområdet (Aust-Agder, kanskje Kristiansand om det er mye å spare). Basslæreren snakka om en forhandler i Froland som var den billigste i nærområdet. Noen som vet hva den heter?

Jeg har sett på¨denne. Ser den greit ut mtp. pris og sånn? Er den "ferdigpruta"? Noen som vet om noen andre i Aust-Agder/Kristiansand?

EDIT: Utseende betyr egenetlig mest. Syns den Morgan-gitaren ser helt grei ut. jeg har sikla veldig på helsvarte, blanke gitarer som Ibanez GSR-180. Noen som har sett noe bra tilbud på sånn? Er dette et bra tilbud? Følger jo med en del ekstrautstyr..

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Jeg hadde omtrent samme valget som deg når jeg skulle kjøpe bass for et par måneder siden. Valget sto mellom en lignende Morgan-basspakke som du linket til for ca 3000 kr, eller denne bassen (i svart) + denne forsterkeren, på ca 6500 kr totalt. (4000 for bassen, 2500 for forsterkeren.)

Når jeg skulle velge var design en vesentlig ting, som jeg likte bedre på Yamaha'en enn på Morgan-bassen. Liker av en eller annen grunn helsvart bedre enn sånn stort hvitt område (plekterbrett kalles vel det?). I tillegg hadde jeg lest om flere som ikke anbefalte å kjøpe en sånn nybegynnerpakke framfor en litt dyrere bass.

Jeg endte opp med Yamaha-gitaren og Roland-forsterkeren og er ganske fornøyd. Vet ikke helt om de er bra i forhold til andre alternativer i den prisklassen, men gjort er gjort og kjøpt er kjøpt :)

Edit: Glemte jo nesten den viktigste grunnen til at jeg kjøpte den bassen. Nemlig forskjellige omtaler av den på nettet, der Yamaha'en fikk ganske mye skryt. Det samme gjaldt Roland-forsterkeren.

I statene koster den $8000 ny, men han jeg kjenner fikk sin brukt for $4000. Bassen var så god som ny, og den er rimelig lekker. Legg spesielt merke til dekslene over mikkene. De er laget av tre, og mikkene er plassert for best mulig lyd.

Det var jo litt penger det, ja... Tror ikke det blir en slik en på meg med det første, nei... :p

Endret av Aye
Lenke til kommentar

Skjønner godt at du ikke vil bruke så mye penger. Jeg var så heldig å fikk prøve å spille bassgitar en stund før jeg kjøpte en selv, slik at jeg fant ut at det var noe for meg. Dermed kunne jeg bruke litt mer, slik at jeg slapp å kjøpe ny når jeg ikke er "nybegynner" lenger.

Det som er litt dumt med å kjøpe brukt er at du ikke får prøvd den først, med mindre du avtaler noe på forhånd. Selv om Ibanez-bassen var megatøff, er det lyden som tross alt er viktigst. Et tips er å søke litt rundt på nettet og se hva folk skriver om den. Litt rart at det ikke navnet på bassen sto i annonsen men ser du har skrevet GSR-180. Vet du om det er den som han selger?

Ellers har ikke jeg så mye å tilføye da jeg er relativt ny på bassgitarer å sånn. En annen med litt mer kunnskap får si om det er et bra kjøp eller ikke :)

Lenke til kommentar

Jeg skrev at jeg ønsket meg en som så ut "som GSR-180", men vet ikke om det er den som selges. Regner nesten med det når den er så billig. Har sendt en henvendelse til selger, og spurt om det faktisk er den han selger. Har funnet noen "userreviews" på gitaren, og de fleste snakker om at den er bra, når man får "tweaka" den litt.

Tror forresten det ikke hadde vært mye hjelp om jeg faktisk hadde prøvd den, iom. at jeg ikke kan spille enda. :wee:

Lenke til kommentar
Tror forresten det ikke hadde vært mye hjelp om jeg faktisk hadde prøvd den, iom. at jeg ikke kan spille enda. :wee:

Der har du et poeng. Men det fins jo andre ting å prøve på bassen, f.eks: hvor høyt strengene sitter fra halsen, om det er passe stort mellomrom mellom hver streng, om det er mye "fretbuzz", og om halsen er bra å holde rundt. Du skal nok være rimelig uheldig hvis du finner en bass der ingen av tingene ovenfor faller i smak, så hvis brukeromtalene var gode, går nok det greit.

Uansett, lykke til med kjøpet! :)

Endret av Aye
Lenke til kommentar
Det har du nok rett i mrHaze. Det er nok derfor Fenderbasser selger så elendig, og at de ikke på noe vis har blitt kopiert.

Hvordan skal en bass være, da?

Eg drit vel i om Fender/Fender-style bassar sel bra, og at Fender-style bassar vert kopierte, EG syns ikkje dei har noko god form, og eg syns i tillegg at den vonde formen er stygg. At tusenvis av andre bassistar foretrekk Fender, det drit eg i, så lenge den ikkje apellerar til meg. Eg trur også at noko av grunnen til at Fender-style bassar fortsatt er populære er at dei (sammen med Gibson) var fyrst ute med elektriske bassar, og derfor har blitt ein slags standard som mange vel å rette seg etter.

Eg har ikkje prøvd all verden med bassar, men blant dei eg har prøvd, så er Warwick i særklasse. God og behagleg form, flott utsjånad, og fantastisk spillbarhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...