Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Noen av dem var ikke spesielt pene, nei.

Med mindre man spiller noe ekstremt sært, så forstår jeg ikke poenget med 7 strengere. Jeg ser 5 strenger som et absolutt must dersom man skal spille litt mer avansert musikk (har prøvd å spille litt på min gamle 4 strenger, og det går ikke, jeg trenger 5 strenger :p ). 6-strengers bass er også nyttig, men det er noe jeg kan skjønne at de fleste kan spille uten (men jeg får bruk for det også. Det er ikke bare en se-hvor-mange-strenger-jeg-har-ting :p )

Uansett, grunnen til at jeg tok turen innom her, er for å gå svar på et spørsmål jeg trenger svar på NÅ. Jeg skal spille konsert på lørdag, og lyden er viktig. Jeg har kjøpt en "ny" bass, og aner ikke hvor gamle strengene er på den. Jeg vil derfor bytte strengene, men er det lurt å bytte strengene under et døgn før jeg skal spille? Jeg kan virkelig ikke komme med ustemt bass, og er redd strengene kan strekke seg veldig, eller gi litt feil lyd for de er "spilt inn" (synes alltid nye strenger er litt rare :p ). Så hva bør jeg gjøre. Gamle eller nye strenger? Får ikke de nye strengene før i morgen (de måtte bestilles faktisk!), så jeg får ikke tid til å sette dem på tidligere ...

Takker for svar :D

Lenke til kommentar
Hehe. Noen av dem var ikke spesielt pene, nei.

Med mindre man spiller noe ekstremt sært, så forstår jeg ikke poenget med 7 strengere. Jeg ser 5 strenger som et absolutt must dersom man skal spille litt mer avansert musikk (har prøvd å spille litt på min gamle 4 strenger, og det går ikke, jeg trenger 5 strenger :p ). 6-strengers bass er også nyttig, men det er noe jeg kan skjønne at de fleste kan spille uten (men jeg får bruk for det også. Det er ikke bare en se-hvor-mange-strenger-jeg-har-ting :p )

Uansett, grunnen til at jeg tok turen innom her, er for å gå svar på et spørsmål jeg trenger svar på NÅ. Jeg skal spille konsert på lørdag, og lyden er viktig. Jeg har kjøpt en "ny" bass, og aner ikke hvor gamle strengene er på den. Jeg vil derfor bytte strengene, men er det lurt å bytte strengene under et døgn før jeg skal spille? Jeg kan virkelig ikke komme med ustemt bass, og er redd strengene kan strekke seg veldig, eller gi litt feil lyd for de er "spilt inn" (synes alltid nye strenger er litt rare :p ). Så hva bør jeg gjøre. Gamle eller nye strenger? Får ikke de nye strengene før i morgen (de måtte bestilles faktisk!), så jeg får ikke tid til å sette dem på tidligere ...

Takker for svar :D

Bare å slenge på nye det. Strekk de litt etter du har satt de på og spill en halvtimes tid så skal det ikke være noe problem i det hele tatt. Tar som regel ikke mer enn et par minutter etter jeg har satt på nye strenger til at de sitter som de skal....Husk på samme tykkelse som de gamle, ellers blir intonasjonen feil....

Får benytte anledningen til å slenge opp et bilde av den nye Eden riggen jeg akkurat har kjøpt meg.....kan lett si at Eden ligger i en klasse for seg selv når det gjelder bass-anlegg....og ja, jeg har prøvd MYE forskjellig utstyr.....

tidlig2008203py1.th.jpg

WP-100 Navigator, WT-1250 effekt forsterker, 410XLT og en 210XST subkasse.....1440 watt effekt på 1200 watt kasser...sparker bra

Lenke til kommentar
grammasta- Hvordan kan intonasjonen på bassen forandre seg hvis man skifter strengetykkelse?

Ikke spør meg, var det jeg blei fortalt av han som satte opp og fiksa opp bassen min. Han er sinnsykt dyktig...Australier, bygger og fikser gitarer og basser......han har bra peil.....tror du skal leite lenge etter en MM Stingray som er mer lettspilt enn min....

Endret av grammasta
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at 12 båndet befinner seg på samme plass også om du skifter strengetykkelse.

Men dersom det er stor endring i tykkelse eller hvis du har bambushals, så kan det kanskje gjøre at halsen bøyer seg noe slik at intoneringen følgelig blir feil...

Men ett spørsmål: Hvor kan jeg finne 230VAC -> 12VAC adapter?

Bestilte meg en Bass POD fra USA, og stakk innom Clas Ohlson og dro med meg hjem en 230->12VDC adapter... Funka dårlig gitt... :blush:

Lenke til kommentar

Blir vel noe med høyden over halsen kontra lengden bla bla bla....no sånt no....husker ikke detaljer, men det hadde hvertfall noe å si.......det var som to forskjellige verdener etter at han hadde satt opp bassen min og jeg har strengene så lavt som det går ann uten en snev av skurring....lettspilt som få

Lenke til kommentar

Tror forskjellen på strengelengde kanskje kan bli et noen hundredels millimeter, og det klarer ikke jeg å høre forskjell på, i hvert fall.

Det er i hvert fall ikke noe problem, eller noe som trenger en justering. Enten har han fortalt deg "a load of bull", eller så har du misforstått.

Lenke til kommentar
Tror forskjellen på strengelengde kanskje kan bli et noen hundredels millimeter, og det klarer ikke jeg å høre forskjell på, i hvert fall.

Det er i hvert fall ikke noe problem, eller noe som trenger en justering. Enten har han fortalt deg "a load of bull", eller så har du misforstått.

Er bare å prøve det.......det som jeg tenker han mente var at hvis jeg hadde byttet strengetykkelse så måtte bassen settes opp på nytt for å få strengene til samme høyden over halsen og da ville lengden blitt anderledes p.g.a justeringer på brua...men jeg skal ikke legge meg for mye opp i det, er jo bare å teste for å finne ut

Lenke til kommentar

Trenger noe svar her.

Jeg har nettopp anskaffet og fått koplet til en Bass POD.

Denne står mellom Bassen og en Yamaha MG12/4 miksebord.

Amp model output er koplet med jack/jack på en av inngangene på miksebordet.

Fra miksebordet så går lyden via phono/phono kabel til lydkortet (som er ett Terratec DMX 6Fire 23/96) og fra dette ut til høytalerne.

Høytalerne er noen Logitec høytalere (vet de ikke er de mest gunstige, men ornt'lige står på ønskelista). Disse har fungert helt greit egentlig til gitar og keyboard.

Men når jeg spiller bassen, så kan jeg spille en stund, så begynner det å knitre når jeg spiller. Det er kun når jeg spiller bassen. Dersom jeg spiller noe annet så er alt som før. Også hvis jeg tar meg en liten pause (15-30 sekunder) så kan jeg spille en liten stund uten noen ulyder igjen.

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar

Fant ut av det... tåpelig feil egentlig iom at jeg satt å leste det der i manualen når jeg koplet det opp...

Bass POD'en har en knapp som heter DIRECT/AMP A.I.R MODE.

Går det gjennom en forsterker så vil du ha den på AMP, men dersom du kjører den rett i mikseren (like me), så vil du ha den på DIRECT. Jeg hadde den på AMP :blush:

Samtidig så lønte det seg å ikke ha equaliserne så veldig høyt...

Så nå er alles gut, men takk for hjelpen...

Det er en ESP Ltd B-I55, 5 strengs. Ikke aktive pickuper...

Lenke til kommentar

Er det noen som vet hvordan bassoloen på The Dance of Eternity av Dream Theater er? Jeg har prøvd å høre på den, men jeg greier ikke å høre alle tonene fordi det går litt for fort og senker jeg tempoet, så blir det så uklar lyd. Det ligger masse tabs på nettet, men ingen av dem er riktige ... Greier å høre at de er feil, men jeg greier alikevel ikke å høre hva som er helt riktig :p

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan bassoloen på The Dance of Eternity av Dream Theater er? Jeg har prøvd å høre på den, men jeg greier ikke å høre alle tonene fordi det går litt for fort og senker jeg tempoet, så blir det så uklar lyd. Det ligger masse tabs på nettet, men ingen av dem er riktige ... Greier å høre at de er feil, men jeg greier alikevel ikke å høre hva som er helt riktig :p

Skulle gjerne visst det, soloen eier!

Lenke til kommentar

Da var skjønnheten i hus. Kom i tide til å bli med på konsert i går, så har fått sjekket at lyden er like god som den skal. Er en Italia Mondial Classic Bass, altså, og ja, halsen er 34 tommer :)

post-62536-1209164484_thumb.jpg

Endret av Hippie-Erlend
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...