Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Prøvde en bassgitar i musikktimen på skolen i dag og fant at dette virkelig var noe jeg likte. Derfor tenkte jeg kanskje å kjøpe meg en enkel bassgitar og begynne å lære litt selv fra nett osv. Jeg spiller både piano og gitar, så jeg har det i fingrene. Problemet er jo at jeg ikke har noe som helst peiling på hva slags bass som lønner seg å kjøpe for en gutt på 15 år. Hvilke merker og modellere er bra? Hva slags prisklasse skal jeg se i? osv. Takker så meget for all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både Fender, Ibanez og Yamaha (og flere andre) lager gode rimelige basser. Fra 4.000 og oppover får du en helt flott begynnerbass etter min mening. Det lureste er å ta med en som kan spille til en butikk og prøve ut litt. Da finner du en som passer deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Hei hei Knewt! Litt sent svar det her.

Victor Wooten har gode bass-videoer:

Youtube - Victor Wooten

Dette er "pt.1", men alle delene ligger ute på youtube. (Tror det var 10 elns).

Ellers finnes det også mye annet bra på youtube!

Expert Village har gode bassvideoer. Her lærer du mye rart, som skalaer etc. God side!

Expert Village - Bass

Activebass har noen gode lessons.

http://www.activebass.com/Default.asp

Når det gjelder å forstå tabs, er det veldig enkelt. En "tom" tab vil se slik ut:

G----------------------------------------------------------------

D----------------------------------------------------------------

A----------------------------------------------------------------

E----------------------------------------------------------------

E, A, D og G representerer de 4 strengene (dersom det er en fire strengers bass), der E virker som den øverste og G som den nederste. Kan virke litt rart i begynnelsen.

Nå skal vi fylle tabben litt:

E----------------------------------------------------------------

B----------------------------------------------------------------

G----------------------------------------------------------------

D----------------------------------------------------------------

A----------------------------------------------------------------

E---0--1--2--3--4--5-------------------------------------------

Som du ser, står her tall. Disse tallene representerer hvilket bånd, eller "fret" du skal trykke ned. 0 står for åpen streng, mens 1 står for første fret, 2 for andre fret etc. Enkelt :)

Det er mange kule sanger en kan begynne med. Som f.eks. mange rage against the machines: "Bombtrack", "Killing in the name". Du finner mye tabs på sider som 911tabs.com. Et enkelt søk i google vil gi deg gode resultater.

Prøv å finn tabs av sanger du liker! :thumbup: Er basslinjen for vanskelig; ta det med ro. Alt kommer med øving. Spill sangen i et sakte tempo i begynnelsen :)

Ellers vil jeg bare anbefale deg å øve, øve og øve.

Det er også veldig effektivt å spille med andre;) Anbefales.

Noe du lurer på? Send PM!

-_^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Hei.

Ser du på tabben så er det 3. fret på E strengen, 5. fret på A strengen og 5 fret på D strenger etter hverandre. Står tallene oppå hverandre skal de spilles i lag.

Mao. Tabben leses direkte horisontalt der det neste tallet, uansett streng skal spilles neste.

Håper det hjalp. Suger til å forklare :)

Lenke til kommentar

Åja. Nå skjønte jeg det. :)

Vil bare nevne, hvis noen lurte (antagelig ikke :p), at jeg kom inn på den musikkskolen jeg nevnte tidligere her at jeg skulle søke på. :) Så da blir det basskole fra høsten av. Hvis noen skulle lure heter læreren Kevin Miller. Så dere får rope hvis dere kjenner han.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...