Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal nå kjøpe min første bass. Har spilt gitar ca hver dag i to år og er gitarist i et band, så nå har jeg et sideprosjekt sånn at jeg får spille bass. Står mellom en av disse ESP bassene. Hva tror dere ? Noen som har erfaringer med å bestille fra USA ?

Lenke til kommentar
Hvordan er den Yamaha'en Jornan? Har en venn som lurer på å kjøpe seg akkurat den.

Bassen er på vei i posten, så jeg har ikke fått testet den enda (kommer i morgen tidlig dersom posten ikke er trege). Jeg prøvde en 5-strenger av samme type (RBX-serien), og den var god å spille på, men jeg hadde ikke så mye å sammenlikne med den gangen. Kan skrive litt her når jeg får den og får prøvd den litt. Har en del forventninger, i og med at John Myung brukte den før også :p Den nye bassen hans synes jeg forresten er passe fæl :p

Lenke til kommentar

Skal en tur til USA i mai og får nok med en bass hjem... Hadde tenkt å ta utgangspunkt i en MIM P-bass som går med en flytålbar kasse for ca 3000 kr som er budsjettet mitt.. men, så har jeg fått et tilbud om å kjøpe denne:

ZMGPM-FDSIW-DSCN0029.JPG

"I'm not worthy" er min første respons... Personen som selger den kjenner til budsjettet mitt, så jeg tror vi kan bli enige om en pris... er det noen som vet om noe som kan være trøblete med en gammel P-bass, ca 1970 etter hva jeg vet... :)

M

Lenke til kommentar

Du skal være rimelig trygg på den du kjøper fra for å hoppe på noe sånt. Du har ingen garanti for at bassen er hva den gir seg ut for å være om du ikke tar den med til en som virkelig har greie på det. Tidlige Precision-basser (pre CBS) er noe av det mest forfalskede som finnes der ute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V

Ny bass skal til innkjøp om to-tre uker. 4, eller 5-strenger? Brukes 5. strengen noe særlig?

Personlige meninger, takk:)

Lenke til kommentar
Hvordan er den Yamaha'en Jornan? Har en venn som lurer på å kjøpe seg akkurat den.

Sånn, da var bassen kommet :D

Jeg synes den er veldig god å spille på. Strengene ligger nær halsen og den er relativt lett også. Lyden har jeg ikke fått testet ordentlig, siden jeg for øyeblikket må spille på en gitarforsterker :p Det eneste jeg egentlig har å utsette på den, er at halsen blir veldig bred etter hvert som man spiller langt ned på den, men hvor ofte spiller man på 24- bånd på H-strengen? Det finnes nok av andre alternativer da :p

Jeg er forresten veldig mottaglig for spennende bassriff enda ... Jeg oppdaget at The Lemon Song av Led Zeppelin faktisk har en ganske tøff bass, men jeg vil gjerne ha flere forslags også. Vil gjerne ha noen riff/sanger som kan spilles alene på bass også, så jeg ikke trenger band for at det skal høres bra ut. Er litt morsomere å øve på noe som høres bra ut enn de kjedelige vanlig greiene :p

Lenke til kommentar

Endte opp med å spille Hey Joe og sier bare 'Nei dra meg baklengs gjennom kvintsirklen' Spesielt part-2 riffet som du finner på fretplay.com er tørft! (hvordan er det egentlig med policy for å linke til tabber? hvis det ikke er noe problem retter jeg til en fullstendig link...)

M.

Lenke til kommentar

Jeg skal (forhåpentligvis) begynne å spille bass til høsten, om ikke før. Tenkte jeg skulle forberede meg litt. Noen som vet om noen gode nybegynner-teori-guider? Der jeg lærer litt om forskjellige teknikker, om selve instrumenter, om å lære å lese tabs/noter. Helst gratis og nettbaserte, men jeg kan kjøpe eller låne en god bok, hvis det fins.

- Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...