Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spill med fingertuppene, ikke fingrene. Dersom du ikke bruker så stor del av fingerene, så belaster du den ikke så mye. Men da blir selvfølgelig slagene mye løsere da :p Dersom du spiller lenger ned på bassen med høyrehånden, så kan du spille fortere. Det er et lite trisk for å ikke bli så sliten, siden strengene ikke bøyer seg så mye der nede (hvis du skjønner hva jeg mener).

Spiller Hysteria av Muse nå. Vil anbefale folk å ta en titt på den. Det er en ganske stilig bassgang der :D

Lenke til kommentar
Spill med fingertuppene, ikke fingrene. Dersom du ikke bruker så stor del av fingerene, så belaster du den ikke så mye. Men da blir selvfølgelig slagene mye løsere da :p Dersom du spiller lenger ned på bassen med høyrehånden, så kan du spille fortere. Det er et lite trisk for å ikke bli så sliten, siden strengene ikke bøyer seg så mye der nede (hvis du skjønner hva jeg mener).

Spiller Hysteria av Muse nå. Vil anbefale folk å ta en titt på den. Det er en ganske stilig bassgang der :D

Takk for tipset.

Hysteria hadde en utrolig fet basslinje. Jeg skal uten tvil se på den til helgen når håndleddet har blitt bedre :)

Lenke til kommentar
For at det der skal funke, er det to forutsetninger som må være oppfylt-

Man kan ikke ha for gamle strenger

Bassen må være perfekt intonert, hvis ikke blir det feil

Hvis de to faktorene der er i orden, er jeg enig i at den stemmemetoden er grei til finstemming.

Da snakker vi veeeeeeeldig gamle strenger i tilfelle.. Har noen 11 år gamle strenger på en Washburn bass jeg har og den kan fint stemmes på den måten. Så har vel ikke akkurat intonasjonen noe å si på så kort avstand, intonasjonen er for at oktavene på samme streng skal være like. F.eks 2 bånd er stemt med 14 bånd, 5 med 17 osv osv

Jeg er forresten på utkikk etter en god rackmount compressor til Eden riggen jeg skal kjøpe om et par uker, noen som har noen gode forslag ? Helst en som ikke er for myk i kantene....

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle ta mitt første strengebytte på ricky (rickenbacker 4003) snart.

Da kan jeg samtidig ta intonasjon og en sjekk av halsen (evt justere litt for at den skal bli rettere)

Skjønte relativt fort at dette kom til å bli pain!

Noen som kjenner til en "gitarmaker"? (sånn gitarfiksemanne :D)

Tenkte da hovedsaklig på halsjustering da dette ser skummelt ut på denne bassen.

Hadde vært fint om gitarfiksemannen har god peil på rickenbackere. Har lest at ikke alle har dette. Og da gjør ting feil.

Ett prisoverslag hadde også vært fint :D

Pluss om noen har peil på vedlikehold av lakk. Er visst snakk om carnauba voks. Tenker på bilvoks. Men ikke eff om jeg parkerer ricky hos en bilvasker :)

Lenke til kommentar

Hvis de to faktorene der er i orden, er jeg enig i at den stemmemetoden er grei til finstemming.

Da snakker vi veeeeeeeldig gamle strenger i tilfelle.. Har noen 11 år gamle strenger på en Washburn bass jeg har og den kan fint stemmes på den måten. Så har vel ikke akkurat intonasjonen noe å si på så kort avstand, intonasjonen er for at oktavene på samme streng skal være like. F.eks 2 bånd er stemt med 14 bånd, 5 med 17 osv osv

Det er ikke så farlig for min del, men det du hevder er direkte feil. Overtoner oppstår når man deler strengen i to, tre, fire osv. deler, og hvis lengden på strengen er feil i forhold til det den skal være i utgangspunktet, med andre ord "feil intonasjon", vil det påvirke alle steder der man kan lage en overtone. Ergo kan man ikke benytte overtonene i 5. og 7. bånd til å stemme bassen helt. Det funker riktignok hvis man spiller kun med overtoner, og aldri trykker strengen ned til båndene, men det er det jo ikke så mange som gjør.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Det er ikke så farlig for min del, men det du hevder er direkte feil. Overtoner oppstår når man deler strengen i to, tre, fire osv. deler, og hvis lengden på strengen er feil i forhold til det den skal være i utgangspunktet, med andre ord "feil intonason", vil det påvirke alle steder der man kan lage en overtone. Ergo kan man ikke benytte overtonene i 5. og 7. bånd til å stemme bassen helt. Det funker riktignok hvis man spiler kun med overtoner, og aldri trykker strengen ned til båndene, men det er det jo ikke så mange som gjør.

Nå setter du det veldig på spissen da, intoneringa skal være rimelig ute for at det skal ha en innvirkende faktor på den måten å stemme strengene på. Jeg har som sagt en bass jeg ikke har gjort en dritt med de siste 11-12 åra og selv om intonasjonen er helt ute på den, så kan jeg fortsatt stemme den ved hjelp av overtoner på 5 og 7 bånd uten at de "vanlige" tonene ikke er stemt opp til og med 12 bånd. Tonene over 12 bånd er derimot rimelig ute i forhold deres lavere oktav på samme streng. Skjønner ikke helt hvordan man kan dele strengen i mer enn 2 deler heller....du deler jo i 2 der du trykker ned strengen eller tar overtonen...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-v6cLnSOv3V
Heisann.

Lurer på å kjøpe meg ny bassgitar snart. Har spilt i litt over et halvt år, men har bare hatt en god kamerat som har lånt meg sin bass.

Lurer på hvor mye jeg bør spytte inn for å få noe bra, eller hva jeg må se etter/unngå.

Bump:)

Spiller for det meste rock og metall.

Lenke til kommentar

Det er ikke så farlig for min del, men det du hevder er direkte feil. Overtoner oppstår når man deler strengen i to, tre, fire osv. deler, og hvis lengden på strengen er feil i forhold til det den skal være i utgangspunktet, med andre ord "feil intonason", vil det påvirke alle steder der man kan lage en overtone. Ergo kan man ikke benytte overtonene i 5. og 7. bånd til å stemme bassen helt. Det funker riktignok hvis man spiler kun med overtoner, og aldri trykker strengen ned til båndene, men det er det jo ikke så mange som gjør.

Nå setter du det veldig på spissen da, intoneringa skal være rimelig ute for at det skal ha en innvirkende faktor på den måten å stemme strengene på. Jeg har som sagt en bass jeg ikke har gjort en dritt med de siste 11-12 åra og selv om intonasjonen er helt ute på den, så kan jeg fortsatt stemme den ved hjelp av overtoner på 5 og 7 bånd uten at de "vanlige" tonene ikke er stemt opp til og med 12 bånd. Tonene over 12 bånd er derimot rimelig ute i forhold deres lavere oktav på samme streng. Skjønner ikke helt hvordan man kan dele strengen i mer enn 2 deler heller....du deler jo i 2 der du trykker ned strengen eller tar overtonen...

Det er ikke snakk om å dele strengen i to ved å bruke forskjellige oktaver ved å kun bruke overtoner og å trykke ned strengene, men man kan "dele" strengen (eller halsen, alt ettersom hvordan man ser på det) opp i mange deler. 12. band er midt på halsen, der overtonen gir høyest lyd. Men mellom løs streng og 12. bånd er 5. bånd osv. Så man kan jo dele inn halsen/strengen i svært mange deler, det er bare at på noen spesielle steder (blant annet 5., 7. og 12. bånd) gir det ekstra høy lyd, rettere sagt en grei hørbar lyd.

Hvis det er så stor diskusjon om feil intonering kan påvirke stemmingen med overtoner, finn en gitar/bass med svært feil intonering, stem den etter et stemmeapparat og prøv deretter å stemme den ved hjelp av overtoner. Dersom den virker ustemt da, så har tydeligvis feil intonering noe å si, ellers har det ikke det. Jeg sitter kun med en gammel utslitt aukustisk gitar her nå, og håper noen andre gidder å sjekke det da, siden jeg ikke for gjort det selv :p

Lenke til kommentar

Aller siste runde på stemming med harmonics fra min side- jeg mener fortsatt at det kan brukes, men vet at helt riktig blir det ikke i utgangspunktet.

Jeg stemmer bass på denne måten hvis jeg ikke har et stemmeapparat, med mottoet "Close enough for rock'n roll" :D

Plusser man på med feil intonering, og gamle strenger, blir det ubrukelig.

En gitarhals inneholder store feil i seg selv i utgangspunktet. En temperert gitarhals ser slik ut:

http://www.truetemperament.com/main.php

Denne fyren har utrolig mye mer peiling enn meg, og skriver her blant annet om "The harmonic tuning myth". Les selv.

http://www.endino.com/archive/tuningnightmares.html

Edit- denne er også en smule mer grundig enn det jeg har vært:

http://www.guitarzone.com/forum/lofiversio...hp/t106479.html

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Strengene stemmes jo bare i forhold til hverandre.....kan ikke se hvordan intoneringen skal gjøre et massivt utslag på det. At det nok kan være en liten smule ute, ja....men det helt store tror jeg ikke....jeg har hvertfall stemt sånn helt siden jeg begynte å spille for en 12-13 år siden...

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å kjøpe meg en bass, spiller mye metal og rock helst mellom 3000-5000... Har sett noen jeg har likt f. eks epiphone embassy standard, og ESP LTD B55 men den MÅ vere 5 strengers

Kjøpte nettop ESP LDT B-55, og er kjempefornøyd. Veldig morsom å spille på, og dessuten er den veldig tøff. Anbefaler deg hverfall å dra bort til butikken og prøve den : )

Lenke til kommentar

Hvis det er noen som tenker på å kjøpe seg en ny bass i 3500-5000 kroners klassen, så burde dere absolutt vurdere og teste BB serien til Yamaha. Jeg skal ha en BB-615 som er en femstrengers aktiv til å ha ved siden av den gode gamle 4-strengers stingray'n min. Det er kjempebasser til den prisen, gode og spille med en kjempefin tone

Lenke til kommentar

Ay, trenger råd og hjelp!

Har spillt en god stund nå, men har faen meg ikke lært, eller giddi å lært meg å spille med lillefingern, noe som jeg nå merker setter meg endel tilbake. Lillefinger har ei noen kordinasjon eller styrke.

Er det noen måte jeg kan lære opp lillefingern min til å bli kordinert med de andre fingerne? Annet enn å sakte prøve å bruke den på lettere sanger, eller å spille sangene saktere?

Lingefinger burde ikke ha blitt undervurdert. Ringefinger blir overarbedet >.<

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...