Underpants Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 Det første eg spilte var fretless og det er det eg har spele heile tia. Det er ikkje no problem viss du er vandt til det. Lenke til kommentar
MrHaze Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Fretless er utfordrende og gøy. Anbefaler alle å prøve. Hvis du får tak i en billig bass er det enkelt å bygge den om selv. Det var planen. Det er allereie gjort. Tok nokre timar, men veldig verdt det. Fann ut at eg like godt kunne gjera det, sidan eg uansett ventar på ein ny i posten. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Fretless er utfordrende og gøy. Anbefaler alle å prøve. Hvis du får tak i en billig bass er det enkelt å bygge den om selv. Det var planen. Det er allereie gjort. Tok nokre timar, men veldig verdt det. Fann ut at eg like godt kunne gjera det, sidan eg uansett ventar på ein ny i posten. Et lite tips til dere som vil rive ut båndene av basshalsen deres: Litt avhengig av fabrikat, men oftere og oftere blir det brukt lim for å sikre båndene i sporet. Trikset da blir å sette en loddebolt på selve båndet, slik at limet varmes opp, smelter og slipper lett. På den måten reduserer man risikoen for at gripebrettet flises unødig opp av "mothakene" på båndene. Også greit å bruke en flatslipt hovtang til å ta båndene med, og "vippe" dem gradvis ut av sporet. Lenke til kommentar
McDouch3 Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 hmm frister veldig å utføre en liten defretting på stingraykopien min. bruker den bare som støvsamler uansett. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Hallao, noen som er flinke på AMP'er her? Fikk tak på en peavy TKO 115idag. Tror den er litt gammel, finner ihvertfall bare manualer til modeller som ser nyere ut og har litt anderledes knapper. Noen som kan forklare litt om de forskjellige tinga? Prøvde litt istad men får ikke prøvd mer pga fare for og vekke hele rekkehus samfunnet her. Det som er rart, der det står HIGH står det volum på de nyere modellene. men når jeg tar oppe den så blir det ikke noe høyere lyd. det blir det første når jeg drar opp post-gain? virka det som. så skurra det litt når jeg stilte på den, hva er det tegn på? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Pre/Post-gain er jo volumet. High, Low og EQ sier vel egentlig seg selv? Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Jeg skal ha meg en ny bass og forsterker til konfirmasjonen. Noen forslag? skal ha 4 strenger, spiller noe lignende heavy metal, alternative, o.l Bassen skal være i prisklassen 10,000 - 20,000. Og forsterkeren trenger ikke å være den beste i verden. Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Pre/Post-gain er jo volumet. High, Low og EQ sier vel egentlig seg selv? Okey! Det var så enkelt ja. Takk Ble bare itvil pga når jeg satt og leste i manualen for de nyere modellene. Har ikke betalt for amp'en, den er vell ikke så dårlig den? Hva tipper folk den ligger på brukt? litt over 2000,- elns? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Bare hyggelig Det er ikke en dårlig amp nei, ganske kraftig i grunn. Har prøvd den selv, og må si jeg fikk ganske fet lyd ut av den. Endret 27. februar 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
Supernaut_ Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Bare hyggeli Det er ikke en dårlig amp nei, ganske kraftig i grunn. Har prøvd den selv, og må si jeg fikk ganske fet lyd ut av den. Jess, gleder meg til å teste mer på den når jeg kommer hjem fra jobb. High og Low gain inputene da? Er det om man har aktive miccer på bassen? Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Jeg skal ha meg en ny bass og forsterker til konfirmasjonen. Noen forslag? skal ha 4 strenger, spiller noe lignende heavy metal, alternative, o.lBassen skal være i prisklassen 10,000 - 20,000. Og forsterkeren trenger ikke å være den beste i verden. Rickenbacker 4001 eller 4003, de passer egentlig godt til det meste inklusivt metall. Ligger vel på rundt 14.000 ny. Forsterker vil jeg anbefale Hartke, Ashdown eller Fafner. Fafner er kanskje litt dyrt. Endret 27. februar 2008 av Arnold Layne Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Har spilt en hel del bass nå, men sitter fortsatt fast på tuner stadiet når det gjelder stemming. Noen som har noen tips for å lære seg å stemme med øret? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Prøve seg fram, prøve seg fram og prøve seg fram. Øve, øve og øve. For min del så er det bare slikt som har kommet uten at jeg har lagt merke til det. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Når det gjelder å stemme bass, så finnes det et utrolig bra triks jeg bruker hele tiden. Dersom du legger fingrene over 5 bånd på en streng og 7 bånd på strengen nedenfor uten å trykke ned (slik som man gjør på 12 bånd), så kan du lytte til svingningene. Ikke hør på tonen, men svingningene. Skru på stemmeskruene, og hør om svingningene blir raskere eller saktere. Skru til du ikke kan høre noen svingninger mer (altså at de går for sakte, ikke for fort!). Da er strengene stemt 100 % riktig. Dette krever selvfølgelig at bassen er litt stemt på forhånd, men dersom du stemmer den sånn omtrent etter gehør så kan du stemme den helt nøyaktig med metoden ovenfor. Kanskje litt rotete forklaring, men jeg håper du forstod det Edit: den fantes en film på YouTube om det også. Legg merke til delen om "harmonics" Se filmen hos Youtube Endret 27. februar 2008 av Jornan Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 Når det gjelder å stemme bass, så finnes det et utrolig bra triks jeg bruker hele tiden. Dersom du legger fingrene over 5 bånd på en streng og 7 bånd på strengen nedenfor uten å trykke ned (slik som man gjør på 12 bånd), så kan du lytte til svingningene. Ikke hør på tonen, men svingningene. Skru på stemmeskruene, og hør om svingningene blir raskere eller saktere. Skru til du ikke kan høre noen svingninger mer (altså at de går for sakte, ikke for fort!). Da er strengene stemt 100 % riktig. Dette krever selvfølgelig at bassen er litt stemt på forhånd, men dersom du stemmer den sånn omtrent etter gehør så kan du stemme den helt nøyaktig med metoden ovenfor. Kanskje litt rotete forklaring, men jeg håper du forstod det Har prøvd det, men er litt usikker på om det da er strengen jeg har fingern i sjuende bånd med jeg skal stemme, eller den jeg har i femte bånd, strengen over altså. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 (endret) Den du har i femte. Stem den lyseste strengen på bassen, for så å oppover de tjukke strengene Youtube-klippet fungerer ikke forresten, Jornan. Endret 27. februar 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 27. februar 2008 Del Skrevet 27. februar 2008 For at det der skal funke, er det to forutsetninger som må være oppfylt- Man kan ikke ha for gamle strenger Bassen må være perfekt intonert, hvis ikke blir det feil Hvis de to faktorene der er i orden, er jeg enig i at den stemmemetoden er grei til finstemming. Lenke til kommentar
Stegz Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 (endret) Volumknappen er veldig slingrete og hvis jeg dytter borti den kommer det ekle lyder fra forsterkeren, gjerne knitrelyder. Er dette noe jeg kan fikse selv ved å åpne opp dekselet bak og skru til en skure, eller må jeg ha hjelp? Edit: Fikk det til nå Endret 28. februar 2008 av Stegz Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 28. februar 2008 Del Skrevet 28. februar 2008 I går spillte jeg bass i to timer i strekk på bandøving og jeg ble ganske sliten i håndleddet og oppover (pga kjappt fingerspill). Jeg er ganske færsk på instrumentet (spillt i et par uker), men vil si at jeg er over nybegynnerstadiet pga mye erfaring med andre instrumenter + en god del bassspilling de siste to ukene. I dag kjenner jeg en sterk smerte i håndleddet. Derfor spør jeg dere bassfolk om dette er farlig? Hvordan kan jeg unngå senebetennelse og lignende? Det er mulig jeg spiller litt hard. Jeg passer også på å holde håndleddet rett når jeg spiller. Er dette et vanlig problem for færskinger som kanskje starter litt for hardt eller har dere noen tips til hvordan jeg kan unngå problemer? Jeg vil legge til at jeg ikke kan få problemer med håndleddet da bandet satser ganske høyt. Takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå