Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fretless er utfordrende og gøy. Anbefaler alle å prøve. Hvis du får tak i en billig bass er det enkelt å bygge den om selv.

Det var planen.

Det er allereie gjort. Tok nokre timar, men veldig verdt det. Fann ut at eg like godt kunne gjera det, sidan eg uansett ventar på ein ny i posten.

Lenke til kommentar
Fretless er utfordrende og gøy. Anbefaler alle å prøve. Hvis du får tak i en billig bass er det enkelt å bygge den om selv.

Det var planen.

Det er allereie gjort. Tok nokre timar, men veldig verdt det. Fann ut at eg like godt kunne gjera det, sidan eg uansett ventar på ein ny i posten.

Et lite tips til dere som vil rive ut båndene av basshalsen deres:

Litt avhengig av fabrikat, men oftere og oftere blir det brukt lim for å sikre båndene i sporet. Trikset da blir å sette en loddebolt på selve båndet, slik at limet varmes opp, smelter og slipper lett. På den måten reduserer man risikoen for at gripebrettet flises unødig opp av "mothakene" på båndene.

Også greit å bruke en flatslipt hovtang til å ta båndene med, og "vippe" dem gradvis ut av sporet.

Lenke til kommentar

Hallao, noen som er flinke på AMP'er her? Fikk tak på en peavy TKO 115idag.

Tror den er litt gammel, finner ihvertfall bare manualer til modeller som ser nyere ut og har litt anderledes knapper.

hjelp.JPG

Noen som kan forklare litt om de forskjellige tinga? Prøvde litt istad men får ikke prøvd mer pga fare for og vekke hele rekkehus samfunnet her.

Det som er rart, der det står HIGH står det volum på de nyere modellene. men når jeg tar oppe den så blir det ikke noe høyere lyd. det blir det første når jeg drar opp post-gain? virka det som. så skurra det litt når jeg stilte på den, hva er det tegn på?

Lenke til kommentar
Pre/Post-gain er jo volumet. High, Low og EQ sier vel egentlig seg selv?

Okey! Det var så enkelt ja. Takk :)

Ble bare itvil pga når jeg satt og leste i manualen for de nyere modellene. Har ikke betalt for amp'en, den er vell ikke så dårlig den? Hva tipper folk den ligger på brukt? litt over 2000,- elns?

Lenke til kommentar
Jeg skal ha meg en ny bass og forsterker til konfirmasjonen. Noen forslag? skal ha 4 strenger, spiller noe lignende heavy metal, alternative, o.l

Bassen skal være i prisklassen 10,000 - 20,000. Og forsterkeren trenger ikke å være den beste i verden.

Rickenbacker 4001 eller 4003, de passer egentlig godt til det meste inklusivt metall. Ligger vel på rundt 14.000 ny. Forsterker vil jeg anbefale Hartke, Ashdown eller Fafner. Fafner er kanskje litt dyrt.

Endret av Arnold Layne
Lenke til kommentar

Når det gjelder å stemme bass, så finnes det et utrolig bra triks jeg bruker hele tiden. Dersom du legger fingrene over 5 bånd på en streng og 7 bånd på strengen nedenfor uten å trykke ned (slik som man gjør på 12 bånd), så kan du lytte til svingningene. Ikke hør på tonen, men svingningene. Skru på stemmeskruene, og hør om svingningene blir raskere eller saktere. Skru til du ikke kan høre noen svingninger mer (altså at de går for sakte, ikke for fort!). Da er strengene stemt 100 % riktig. Dette krever selvfølgelig at bassen er litt stemt på forhånd, men dersom du stemmer den sånn omtrent etter gehør så kan du stemme den helt nøyaktig med metoden ovenfor. Kanskje litt rotete forklaring, men jeg håper du forstod det :p

Edit: den fantes en film på YouTube om det også. Legg merke til delen om "harmonics"

Se filmen hos Youtube

Endret av Jornan
Lenke til kommentar
Når det gjelder å stemme bass, så finnes det et utrolig bra triks jeg bruker hele tiden. Dersom du legger fingrene over 5 bånd på en streng og 7 bånd på strengen nedenfor uten å trykke ned (slik som man gjør på 12 bånd), så kan du lytte til svingningene. Ikke hør på tonen, men svingningene. Skru på stemmeskruene, og hør om svingningene blir raskere eller saktere. Skru til du ikke kan høre noen svingninger mer (altså at de går for sakte, ikke for fort!). Da er strengene stemt 100 % riktig. Dette krever selvfølgelig at bassen er litt stemt på forhånd, men dersom du stemmer den sånn omtrent etter gehør så kan du stemme den helt nøyaktig med metoden ovenfor. Kanskje litt rotete forklaring, men jeg håper du forstod det :p

Har prøvd det, men er litt usikker på om det da er strengen jeg har fingern i sjuende bånd med jeg skal stemme, eller den jeg har i femte bånd, strengen over altså.

Lenke til kommentar

Volumknappen er veldig slingrete og hvis jeg dytter borti den kommer det ekle lyder fra forsterkeren, gjerne knitrelyder. Er dette noe jeg kan fikse selv ved å åpne opp dekselet bak og skru til en skure, eller må jeg ha hjelp?

Edit: Fikk det til nå

Endret av Stegz
Lenke til kommentar

I går spillte jeg bass i to timer i strekk på bandøving og jeg ble ganske sliten i håndleddet og oppover (pga kjappt fingerspill). Jeg er ganske færsk på instrumentet (spillt i et par uker), men vil si at jeg er over nybegynnerstadiet pga mye erfaring med andre instrumenter + en god del bassspilling de siste to ukene. I dag kjenner jeg en sterk smerte i håndleddet. Derfor spør jeg dere bassfolk om dette er farlig? Hvordan kan jeg unngå senebetennelse og lignende? Det er mulig jeg spiller litt hard. Jeg passer også på å holde håndleddet rett når jeg spiller. Er dette et vanlig problem for færskinger som kanskje starter litt for hardt eller har dere noen tips til hvordan jeg kan unngå problemer? Jeg vil legge til at jeg ikke kan få problemer med håndleddet da bandet satser ganske høyt.

Takk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...