Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøpte bassen til slutt (LTD B-55). Må si jeg er veldig fornøyd med den. Veldig morsom og spille på og, i tilleg til god lys og et godt utseende til bare 3000kr : )

Ingenting som er bedre enn det, egentlig. Hjelper virkelig på spillelysten ved å ha et instrument man vil spille på.

Lenke til kommentar
Pent valg :thumbup: Er det aktive pickups på den?

Beklager, er ikke helt sikker på hva aktive pickups er :blush:

Men da jeg spurte karen i butikken om hvor stor forskjell det var på min og en liknende modell til 7000kr sa han noe om ett eller annet med noe pickups og tone og volum på bassen, men at det ville jeg uansett hente inn på en god forsterker.

Så jeg antar at jeg ikke har aktive pickups. (Hva er egentlig aktive pickups?)

Lenke til kommentar

Har noen forslag til sanger som kan spilles på bass alene og låte bra? Vil helst ha noe innenfor sjangeren blues, rock eller prog. Jeg har spilt bass i cirka 6 år nå, og spiller det meste vanlige uten problemer. jeg vil gjerne ha noe litt utfordrende som låter bra uten et helt band og ingen Ole Ivars-bassganger :p

Lenke til kommentar
Har noen forslag til sanger som kan spilles på bass alene og låte bra? Vil helst ha noe innenfor sjangeren blues, rock eller prog. Jeg har spilt bass i cirka 6 år nå, og spiller det meste vanlige uten problemer. jeg vil gjerne ha noe litt utfordrende som låter bra uten et helt band og ingen Ole Ivars-bassganger :p

Bassgangen på

er artig!
Lenke til kommentar

Jepp, hehe. Men den er ikke veldig vanskelig da :p Og så brukes den i omtrnet alle sanger :p

Edit: fin versjon av Guitar Boogie forresten :D Synd slik musikk ikke er så populært lenger. De aller første sangene jeg lærte var boogie-sanger, så jeg har alltid syntes boogie har være stilig :D

Endret av Jornan
Lenke til kommentar
Går det ann å få en tab til den boogien? Fant ingen.. Hørtes artig ut å spille.

G------------

D---------2-

A----2-4----

E-0-4-------

Gå denne litt opp og ned også bytter du til å starte på A-strengen, orker ikke skrive inn hele tabben, kanskje jeg skanner den snart?

Lenke til kommentar

Bassisten i Ole Ivars er en dyktig kar, det. Tipper han spiller fletta av de fleste i tråden her..

Ontopic- få med deg en vokalist som kan knipse i tillegg, og øv inn "Fever". Det blir stilig.

Lenke til kommentar

Hehe. Bassisten i Ole Ivars bruker jo samme bass som John Myung (i Dream Theater), så han bør være god for å være verdig til å ha en slik bass :p Men hvorfor spiller han da så tragisk enkle ting? For å være ærlig, så har jeg aldri studert en eneste av sangene dems, men utifra det jeg har hørt (ja, innimellom kommer jeg ved uhell til å høre noe av det), så låtter det mildt sagt ekstremt enkelt :p

Har forresten noen forslag til noen gode basser til under 10 lapper? Jeg må ha 5 strenger, men kan det vært lurt å kjøpe en 6-strenger når jeg først skal kjøpe? Spiller prog, så jeg får ofte bruk for alle strengene. Har prøvd å spille litt av Dream Theater også, og der er det ganske nødvendig med 6 strengere (som jeg for øyeblikket ikke har). Bassen til John Myung skal være veldig fin (ikke bry dere om hva jeg sa om å være verdig nok til å ha den tidligere :p ), men kanskje det finnes billigere gode alternativer?

Edit:

Rask gjennomgang av bassgangen på Guitar Boogie.

G-----------------------------

D---------2------------2------

A-----2-4---4-2-----2-4--5-4-2

E-0-4----------4-0-4----------

G---------2-----

D-----2-4---4-2-

A-0-4----------4

E---------------

G---------------

D---------2-----

A-----2-4---4-2-

E-0-4----------4

G------------------------------

D------------------------------

A-2-4-5-4-2----------0-1-2-0---

E-----------5-4-2-0-4-------4-2

Spill dette til krampa tar deg, og av slutt med:

G------------------------

D------------------------

A-7-7-5-5-4-4-3-3-2-0----

E---------------------2-0

Eller:

G--------------------------

D-------------------0-1-2--

A-7-7-5-5-4-4-3-3-2--------

E-------------------------0

Si ifra hvis det er feil her da, det gikk litt fort :p Det skal også nevnes at det er veldig mange versjoner av Guitar Boogie. Dette er den ejg har lært, det finnes mange flere :)

Endret av Jornan
Lenke til kommentar

Bare kort til bass- spilling- det å spille bass er veldig mye mer enn å spille vanskelige skalaer, heftige riff og "bippettyboppety"- effekter. Det handler om timing, passe på tempo, og å få rytmen til å svinge sammen med trommeslageren.

Gjør man den jobben bra, er det ikke nødvendigvis slik at man stikker seg fram som musiker.

Men det er klart du har et poeng. Tviler på at det er noe særlig marked for en soloskive fra bassisten i Ole Ivars.

Det er jo klart at sånt som dette er tøft: http://youtube.com/watch?v=eMzXtizKcXY

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Mark King er mildt sagt syk. Verdens beste "slapper"? (hvis det er et ord :p )

Men er det bare meg, eller låter bassen hans "slappete" uansett om han slapper eller ikke?

Tuttebobo: ikke vondt ment, men jeg hadde satt pris på litt mer spesifikke forslag. Hvis jeg skal ha ny bil, så hjelper det veldig lite å si Ford, Mercedes, Fiat og Audi :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...