Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Den var jo ganske fin, heller ikke spesielt dyr. Har aldri hørt om merket før. Har du prøvespilt den selv?

Bare et lite "tror jeg"-innlegg: G&L er så vidt jeg vet en fabrikk som ble dannet av selveste Leo Fender i sin tid, har vært borti noen av gitarene derfra, og de holder så absolutt mål. God gammel tradisjon kombinert med godt håndtverk vil jeg si. Synes å huske at TWFA hadde full kontroll på historien bak G&L. Vet ikke om fabrikken er den samme i dag, med tanke på oppkjøp og outsourcing etc.

Google, kanskje? (gidder ikke selv akkurat nå)

Lenke til kommentar

Nei jeg har ikke prøvespilt den, det er kun basert på google og youtube (søk på ed friedland). Det er en Østen-produsert klone av den amerikanske serien til fabrikken, men den bruker samme pickuper og preamp som den amerikanske versjonen. Ser ut som en ok til pengene det der.

Denne er en smule overkill :D

Endret av oOF
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe meg en ESP LSD B-55. Var tilbud på den på Imerslund for under 3000kr (husker ikke nøyaktig pris, men tror det var ca halv pris). Prøvde den og likte veldig godt lyden og hvordan den var å spille på. Men lurer på om det er noen som har noe å si om bassen eller om det er noen bedre alternativer jeg bør prøve først.

b55blkil6.th.jpg

Lenke til kommentar

Bra å høre: )

Men hvor ligger egentlig forskjellen mellom den og de litt dyrere LTD modellene? Prøvde den og en som var litt dyrere (husker ikke merke) men jeg likte faktisk den billige best, så jeg tror jeg går for den. Håper de har fler igjen, var bare 3 da jeg var der idag.

Spiller på en delvis defekt OLP Stingray bass nå... føler jeg trenger å gå vidre xD

Endret av uberkvaal
Lenke til kommentar
Vurderer å kjøpe meg en ESP LSD B-55. Var tilbud på den på Imerslund for under 3000kr (husker ikke nøyaktig pris, men tror det var ca halv pris). Prøvde den og likte veldig godt lyden og hvordan den var å spille på. Men lurer på om det er noen som har noe å si om bassen eller om det er noen bedre alternativer jeg bør prøve først.

b55blkil6.th.jpg

Så grei ut den! Er ikke så stor fan av LTD, men denne så bedre ut en de jeg har prøvd. Så hvis du liker den og den er satt ned så mye bør du absolutt kjøpe den.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd meg på bass i ett døgn :) Jeg har lært meg mye av guider på nettet og sett på en del tabs. Jeg har egentlig kommet meg mye fortere enn jeg hadde trodd. Det skyldes nok piano og gitarspillinga mi.

Det jeg lurer på er om det er lett å få skader av bass hvis man ikke bruker riktige teknikker. Jeg har foreløpig spillt på strengene med peke- og langefingeren, men jeg lurer på om det er lurt at jeg støtter meg med tommelen eller noe slikt. Det er litt surt hvis jeg lærer meg feil teknikk. Jeg kjenner alerede at jeg har fått en liten strekk i fra begynnelsen av håndflaten som slutter ved håndleddet. Er dette normalt for en som aldri har spillt bass før, eller kan det hende jeg bruker en feil teknikk?

Det skal sies at jeg har spillt ganske mye nå. Har lært meg følgene sanger:

Money - Pink Floyd

All My Friends Are Dead - Turbonegro

Dr. Feelgood - Mötley Crüe

Symphony of Destruction - Megadeath

Til slutt: vet dere om noen kule sanger der bassen er litt sentral som jeg kan lære meg? :)

Lenke til kommentar

Det største problemet er som oftest at man bruker mye mer krefter enn det som er nødvendig, og at man plasserer hånden i en unaturlig posisjon. Hvis du passer på å vinkle bassen så halsen peker skrått oppover er det lettere å få en naturlig posisjon, både med venstre og høyre hånd. Det ser kanskje ikke "kult" ut men gjør det lettere å spille og lettere å unngå muskel- og seneproblemer.

Det er flere varianter når det gjelder plassering av tommelen. Noen plasserer den på en av pickup-ene og lar den hvile der. Høyrehånden må da vinkles noe etter som man skal slå an de ulike strengene. Andre plasserer tommelen på en pickup når de slår an E-strengen, flytter den til E-strengen når de slår an A-strengen, flytter den til A-strengen når de skal slå an D-strengen osv. (forutsatt 4-strengers bass). Tommelen følger altså etter når man bytter streng. Fordelen med dette er at høyrehånden har samme posisjon hele tiden og at tommelen hjelper til å dempe de mørkere strengene slik at de ikke klinger med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...