Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Har nå spillt bass i ca 8 mnd nå, og føler at jeg kanskje trenger en ny. Har en OLP Sting Ray bass, som jeg dessuten ikke er helt fornøyd med. Har ikke så alt for stort budsjett, så jeg tenkte på noe rundt 5000-7000 kr. Gjerne mindre óg. Kan selvfølgelig strekke meg litt om det er noe veldig bra. Bør helst være en 5-strenger, ettersom det er brukt en del i metal, som jeg hovedsaklig spiller.

Hadde også vært fint om noen kunne si en sang jeg burde kunne spiller etter 8mnd... bare sånn for å vite "hvor jeg ligger"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå spillt bass i ca 8 mnd nå, og føler at jeg kanskje trenger en ny. Har en OLP Sting Ray bass, som jeg dessuten ikke er helt fornøyd med. Har ikke så alt for stort budsjett, så jeg tenkte på noe rundt 5000-7000 kr. Gjerne mindre óg. Kan selvfølgelig strekke meg litt om det er noe veldig bra. Bør helst være en 5-strenger, ettersom det er brukt en del i metal, som jeg hovedsaklig spiller.

Hadde også vært fint om noen kunne si en sang jeg burde kunne spiller etter 8mnd... bare sånn for å vite "hvor jeg ligger"

Bra at det ikke bare er jeg som har meninger om olp bassen :)

Hva slags sanger burde du kunne spille.... hmmm... Jeg måler meg i de sjangrene jeg spiller. Så hvis du spiller metal, er det naturlig å måle seg etter en metalsang :)

Jeg har hatt en sang som jeg har drømt om å kunne spille siden jeg startet med bass. Jeg har gradvis kommet meg mot å klare den. Underveis har flere og flere biter falt på plass, og det har videre gitt meg drivkraft til å fortsette.

Så mitt tips er å finne en sang og over tid prøve å spille den bedre og bedre.

Nevn en sang du synes er fet, så skal jeg prøve den :)

Lenke til kommentar
Som CastorFiber sa så er du og trommisen et team. Veldig mange tror at trommisen alene har ansvaret for å holde tempo, og det slår veldig ofte feil.

Hehe, merker det stadig vekk.

Enten på scenen eller når vi øver. Med en gang en sang blir litt intens og første svetteperle renner ned.... Da starter tidenes dummeste konkurranse: Hvem greier å øke takten mest?

Jeg vet at det er feil, men av og til er det kult å bare ta ett steg tilbake og se hvordan trommisen og jeg pusher på som faen. Gitaristene gir eff for de spiller bare rall uansett (no offense gitarister ;))

Til duden som vil gå over:

Deg + cdspiller + boost bass på eq = en ny verden.

Etter at jeg begynte å spille bass, har min oppfatning av musikk blitt endret. Nå hører jeg nøye etter på hva bassen spiller. I motsetning til før da jeg ikke la merke til den under alt rælet (sorry igjen gitarister og vokalister)

Prøv selv og la en ny verden åpne seg.

Som tidligere nevnt. Dropp picken i begynnelsen (selv om du spiller rock) Øv opp pumping osv. Hør litt på iron maiden og la fingrene gjennomgå litt.

Hvor mye kraft du bruker på strengen er annerledes fra gitar. Bass skal spilles med makt, ikke puselanker. Den biter ikke hvis du tar i. Greier du å ryke en .105 E-streng mens du spiller, skal du få en klem :D

Lenke til kommentar
Har begynt å spille med "Low B"-tuning, og trenger i den anledningen nye strenger. Noen som har noen anbefalinger?

Vil helst ha de ganske myke og seige, men vil ikke ha helt herpa lyd av den grunn.

Vil helst bruke så lite som mulig, da jeg generelt ikke spiller så veldig ofte.

"Bump".
Lenke til kommentar
Hvor mye kraft du bruker på strengen er annerledes fra gitar. Bass skal spilles med makt, ikke puselanker. Den biter ikke hvis du tar i. Greier du å ryke en .105 E-streng mens du spiller, skal du få en klem :D

Dette kan vanskelig få stå uimotsagt. Makt og musikkinstrumenter hører ikke sammen, heller ikke når det gjelder bass. Ved å rå kraft og mye makt hindrer du musklene i å arbeide optimalt og du får et mindre dynamisk område å boltre deg på. Skru heller opp på forsterkeren og bruk mindre bevegelse og mindre krefter når du spiller. Da får du bedre muligheter til å uttrykke deg dynamisk og også mer hurtighet der dette er nødvendig.

Lenke til kommentar

Hah, slite strenger gjør jeg hele tiden :wee: Stikkord: Plekter+litt hardere musikk som tar litt av.

Dette med å vise at man skal være så forbanna dyktig hele tiden synes jeg blir dumt. Jeg spiller med den styrken jeg trenger for å få det "kicket", det som sier meg at nå har jeg heidundranes feit lyd, at at jeg kan føle strengen gjennom høyrehanda. Spiller jeg jazz så spiller jeg jo såklart ikke med plekter og tar jo såklart ikke i det hardeste jeg kan, men spilles det f. eks. metal så må det trøkk til. Skal du ha trøkk må du ha noe mer enn en liten pusefinger som stryker strengen fint og forsiktig :) Nei jeg snakker ikke drit om å spille med fingrene, det hender jeg spiller metal/rock med fingrene, men fortsatt tar jeg veldig i. Hvorfor? Jo, det blir ikke det samme bare ved å ta på litt høyere volum.

Konklusjonen blir vel at det avhenger veldig på sjanger :)

Endret av fBlikeng
Lenke til kommentar

Spiller ikke pønk nei, og jeg synes heller ikke det er en god ide å mishandle instrumenter. Det jeg selv mener er viktigst er at jeg øver på å holde god takt og rytme nå som jeg blir en del av grunnmuren i bandet. Med mye makt, får jeg ikke den flyten jeg ønsker å ha når jeg spiller bassgitar. Jeg har virkelig tenkt til å gå inn for dette og bli så god som mulig, så fort som mulig. Det gjør jeg ved å spille masse, begynne på kurs og sist men ikke minst øve mye sammen med bandet.

Nå har det seg slik at jeg ikke har en bassgitar enda, men ettersom bandet kanskje får støtte fra frifondet om et par måneder går de pengene til en bass til meg. Jeg trenger noe jeg kan spille på midlertidlig (evt. lenger). Jeg kjøper gjerne en brukt bass hvis det er lønnsomt. Det viktigeste er at den er god å spille på, gir god lyd og ikke taper seg veldig mye i verdi hvis jeg skal selge den når bandet får økonomisk støtte.

Etter tidligere erfaringer kommer jeg meg ofte fort over nybegynnerstadiet og derfor har jeg ikke lyst på en nybegynner bass. Budsjettet mitt strekkes ettersom hvor mye jeg føler at jeg får for pengene, men mellom 3 og 6 lapper hadde vært fint. Jeg sier maks 6 lapper fordi jeg ikke vil utelukke så mange alternativer, men det er fint om bassen ikke er så veldig dyr.

Lenke til kommentar

Skjønte at makt ikke kom til å falle i god jord ^^

Dere kan ikke komme å si at dere plumper i vei på bassen som om det var en gitar.

Jeg spiller ikke pønk, og mishandler ikke bassen. Men det er da ingen tvil om at strengene på en bass skal dras hardere enn på en gitar.

Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenlikne gitarteknikk og bassteknikk på den måten. Anslaget er helt annerledes på bass. Hvis du ser på videoer av noen av de mest kjente bassistene (Gary Willis, Jeff Berlin, Victor Wooten, John Patitucci, Steve Bailey, John Myung blant annet) er de veldig opptatt av "economy of motion", altså å bruke minst mulig bevegelse for anslaget. Dette er nettopp for å få et større dynamisk omfang og mer fleksibilitet og hurtighet.

Selvfølgelig skal man ta i strengene, men jeg har aldri hatt en elev som har vært "for snill" med strengene. Jeg har hatt mange elever som har brukt alt for mye krefter og dermed ikke har fått utviklet en ryddig og renslig teknikk.

Lenke til kommentar

Det er sikkert en grei bass.

Problemet med den, og veldig mange andre basser uten "horn", er at den blir dårlig balansert. Halsen og hodet blir for tungt, slik at man er nødt til å stå og "holde" halsen oppe når man spiller. Det er ikke videre behagelig.

Nå er det sikkert større og mindre problemer fra bass til bass, blant annet vil vekten på treet i bassen spille rolle.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Det er sikkert en grei bass.

Problemet med den, og veldig mange andre basser uten "horn", er at den blir dårlig balansert. Halsen og hodet blir for tungt, slik at man er nødt til å stå og "holde" halsen oppe når man spiller. Det er ikke videre behagelig.

Nå er det sikkert større og mindre problemer fra bass til bass, blant annet vil vekten på treet i bassen spille rolle.

Det hjelper en del med en brei reim, men ja, det blir fort ubalansert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...