Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Har begynt å spille med "Low B"-tuning, og trenger i den anledningen nye strenger. Noen som har noen anbefalinger?

Vil helst ha de ganske myke og seige, men vil ikke ha helt herpa lyd av den grunn.

Vil helst bruke så lite som mulig, da jeg generelt ikke spiller så veldig ofte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er forskjell på "P bass" og "J bass"? Ser du snakker om lyd, men åssen? :blush:

P Bass og J Bass viser til de originale Fender Presicion (P) og Jazz-bassene (J). Det er en del forskjeller på dem i forhold til kroppens fasong, bredden på halsen etc (Jazz-bassen hadde smalere hals). Den største forskjellen ligger i pickup-ene. En original P-bass hadde kun en pickup som var delt i to og koblet sammen (som på Morgan-bassen du linker til). En J-bass hadde to pickup-er. På den måten kunne du få større variasjon i lyden ved å variere volumet på de to pickup-ene.

En del senere basser har både en P-pickup og en J-pickup, som Ibanezen du linker til. Det gir den typiske P-bass-lyden om du bare bruker P-pickup-en, samtidig som du kan få en mer typisk J-lyd ved å skru opp J-pickup-en. Lyd er vanskelig å beskrive med tekst så det beste vil være om du får prøvd de ulike modellene og sett hva som passer deg best. Generelt vil en P/J-konfigurasjon gi større variasjonsmuligheter. Derfor er mange senere Fender P-basser utstyrt med P/J-konfigurasjon. Mange setter også inn en J-pickup i basser med bare P-pickup.

Her kan du lese mer om originalene:

http://en.wikipedia.org/wiki/Jazz_Bass

http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Precision_Bass

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Jeg bare lurte på om en Stagg B300BK er en bra nybegynner bass? Og viss noen har peiling på bass overdrive/distortion pedaler er en Behringer BOD100 bra?

Haha

Jeg kjøpte en Behringer BOD100 for å pisse off en fyr...

Pedalen suger balle.

Punktum.

Selges billig! Kommer med støv og batteri :D:D:D

BTW! Line6 POD x3 live <--- anbefales?

Endret av Decepe
Lenke til kommentar

Noen som har no tips til en gitarist som skal gå over til og spille bass? Noen bra nybegynner artikler, el videoer etc som er greie og ha? Har kun spilt gitar i snart 1år. Hvordan pleier dere å øve?

Vet ikke helt hvordan bass jeg har tenkt meg men tenkte å starte på ca 4000kr. Gjør ikke noe og kjøpe brukt heller, syntes Thunderbird er en tøff sak. Epiphone leverer sikkert godt nok for meg også, har en Epiphone SG g-400 gitar jeg her fornøyd med.

Lenke til kommentar

Jeg spiller i rytmegitar i et band som har problemer med å finne en bassist. Bandet har nå funnet en veldig god gitarist som kanskje skal ta over for meg hvis jeg samtykker. Hvis dette skjer skal jeg begynne å spille bass i bandet. Alle i bandet er teknisk gode og har høy musikkforståelse. Selv kan jeg spille piano/keyboard og har gjort det i mange år i tillegg til at jeg har spillt en del gitar det siste året. Progresjonen min på gitar har vært svært bra.

Det jeg lurer på er om overgangen til bass vil bli vanskelig/uvant når jeg nesten aldri har spillt på en bassgitar før. Jeg tar de fleste instrumenter ganske kjapt og jeg vil gjerne henge med de andre i bandet. Hvis dette skjer kommer jeg til å spille bass/keyboard i bandet. Vi har noen egne sanger og de går innenfor sjangeren progressiv hardrock.

Har noen av dere bassister her noen lure tips?

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Det å spille bass er ganske annerledes enn å spille gitar. Ikke for å være lei, men ofte tror gitarister at det å spille bass er lett. Ikke trenger man å spille så fort, og så er det bare fire strenger..

Mine tips, jeg spiller både bass og gitar, når det gjelder bass:

1: Gjør det enkelt. Selv om du fra gitar har en hurtighet man kan utnytte, så ikke bruk det. I hvert fall ikke til å begynne med. Gitarister har det med å "overdrive" veldig.

2: Lær deg å spille med fingrene på høyrehånda. Ikke det at det er noe feil med plekter, men det vil distansere deg litt fra gitarspillingen, og det er et lite poeng.

3: Allier deg med trommeslageren. Dere er et team som bestemmer grooven i alt dere spiller. Dere må jobbe sammen. Det greieste er å spille toner sammen med at basstromma slår.

4: Øv med metronom. Nå har du riktignok spilt rytmegitar, men du trenger å spille tightere enn det du er vant til, og til å ha mye mer mer ansvar for å holde tempo. Sørg for at det er mykt og flytende, samtidig som at det er tight. Mange gitarister som prøver seg på bass, låter som "hakkespettbassister", med en veldig staccato spillestil. Myyykt. Og tight.

Det var det jeg kom på i farten. Det er ikke sikkert alt er like viktig for deg, avhenger av hvor god du er, og slikt på de forskjellige områdene, men ment som noen tips du kan tenke litt på.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg er ikke akkurat den største solo gitaristen. Selv liker jeg egentlig ikke så godt og stå og dra de feiteste soloene. Jeg er heller en type som er glad i å spille rytmisk og holde bandet på plass. Derfor tror jeg egentlig at bass passer meg ganske bra. Jeg kommer til å fortsette med gitar ved siden av bandet også, men da kommer jeg til å konsentrere meg mer om akkustiske sanger da jeg liker bedre å spille det på gitar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...