Tuttebobo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Grei å starte med, men vil si Enter Sandman er lettere. Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Nå spør jeg helt sikkert veldig dumt igjen, men men. Jeg har ikke hatt noe om tab lesing(høres veldig dumt ut men vet ikke hva det egentlig heter)så jeg lurer på om noen kan ta en kjapp forklaring på hvordan man leser tabs som denne |--------------------------| |--------------------------| |--------------------------| |--0--0--0--0--0--0--0--1--| |--------------------------| |--------------------------| x3 |--------------------------| |--0--0--0--6--5--5--0--0--| |---------------------------| |---------------------------| |---------------------------| |--3---0--2--0--2--3--2--0--| Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Når du leser tabs er det som å se rett ned på bassen. Da du ser på de tabsa du har posta der er det nederste den tjukkeste strengen. Altså: G: |-----------------------------| D: |-----------------------------| A: |-----------------------------| E: |--0--0--0--0--0--0--0--1--| Tallene representerer hvilket bånd du skal spille på (0 er åpen streng) Så når taben ser slik ut: |-----------------------------| |-----------------------------| |-----------------------------| |--0--0--0--0--0--0--0--1--| Så skal du spille 7 slag på åpen streng (E) og ett slag på 1 bånd. Detta blei veldig tungvint, men håper det hjelper Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Hvordan vil dere at bassen skal låte? Skal den være clean, rølpete, dyp til de grader, skarp så man holder for øra etc. Selv liker jeg at den "growler" litt, hvis dere skjønner At den har en myk, men tung og deilig bunn mens over så henger det litt overdrive/distortion. Og nei, ikke noe "omg dette var tøft med low på fullt og high på fullt og null mid", men akkurat så mye mid at tonen kommer skikkelig frem. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 (endret) Jeg synes det låter best når det er slik at den naturlige lyden av bassen, og hvordan den blir spilt på, kommer fram. Det vil si at jeg liker å høre hvordan bassisten jobber med fingrene på gripebrettet. Det at man kan utnytte en kompressor, eller en spesiell EQ- innstilling i spillingen sin er greit, man spiller jo gjerne slik at man tilpasser seg den lyden man lager. Prosessert lyd synes jeg man skal overlate til gitarister. Det har lite å tilføre i rytmedelen av musikken, der bassen hører hjemme, sammen med trommesettet. Endret 4. januar 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Prosessert lyd synes jeg man skal overlate til gitarister. Det har lite å tilføre i rytmedelen av musikken, der bassen hører hjemme, sammen med trommesettet. Godt poeng, men det spørs vel heller litt på hva slags musikk man spiller? Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Funk utan phaser? What's that worth? Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg personlig bruker aldri effekter, og har aldri følt behov for det heller, men så har jeg stort sett holdt meg innenfor jazz, rimelig streit rock, og metall. Synes egentlig en rimelig ren basslyd funker best til det meste. Masse vreng og sånt blir bare tull i mine ører. Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Funk utan phaser?What's that worth? Hvorfor phaser på funk? Det er vel bare å kjøre diskanten opp og bassen litt ned. Endret 5. januar 2008 av Arnold Layne Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Funk utan phaser?What's that worth? Hvorfor phaser på funk? Det er vel bare å kjøre diskanten opp og bassen litt ned. Japs! Funker fett til metall også, så bryter bassen litt gjennom Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Når du leser tabs er det som å se rett ned på bassen. Da du ser på de tabsa du har posta der er det nederste den tjukkeste strengen. Altså: G: |-----------------------------| D: |-----------------------------| A: |-----------------------------| E: |--0--0--0--0--0--0--0--1--| Tallene representerer hvilket bånd du skal spille på (0 er åpen streng) Så når taben ser slik ut: |-----------------------------| |-----------------------------| |-----------------------------| |--0--0--0--0--0--0--0--1--| Så skal du spille 7 slag på åpen streng (E) og ett slag på 1 bånd. Detta blei veldig tungvint, men håper det hjelper Jo takk, det hjalp veldig. Mange takk for hjelpen. Lenke til kommentar
McDouch3 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg digger lyden av min ricky gjennom en ampeg. NAM! Lenke til kommentar
Big Tone Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Hva spiller folk med her da? Pick eller fingrene? Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Det spørs vel hva slags musikk jeg spiller. Prøver å bruke fingrene mest, men lever nok en god del mer på plekter ja. Og ikke forsøk å starte noen slags finger vs. plekter-diskusjon. Endret 6. januar 2008 av fBlikeng Lenke til kommentar
Arnold Layne Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Bruker vel stort sett fingre, men du får en egen lyd med plekter som kan være ganske stilig i noen sammenhenger. Har selv kun spilt med plekter en gang. Men hva slags musikk spiller du Decepe? Jeg blir grønn (eller blå) av misunnelse hver gang du snaker om Ricken din, lurer på om jeg skal kjøpe et Ampeg kabinet til Ashdownen min Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Siden Entwistle brukte både pick og fingre, så tror jeg ikke man kan si at noe er bedre enn det andre. Det låter rett og slett forskjellig. Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Litt talentløst å basere seg på hva en bassist gjør! Det låter helt forskjellig det skal du ha. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Fingrene selvfølgelig. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Det finnes vel ikke noen fasit på dette heller, akkurat som at det ikke finnes noen fasit på hva som er "best" av basser eller bassister. Det man kanskje bør tenke over, hvis man skal være "allroundbassist", er at man bør beherske fingerspill, plekterteknikk, og slap sånn nogenlunde. For de som velger å spesialisere seg, kan svaret være helt annerledes. Da jeg startet opp med å spille bass, var det plekter som gjalt, men konverterte til fingerspill. Motene skifter, også. Som et eksempel- da jeg startet opp med å spille bass, ble jeg anbefalt sterkt å spille med et filtplekter, la oss kort beskrive det som en "bit av et gulvteppe". Det var det som var "in", og ble mye brukt. Alle de kule bassistene brukte det! Tipper motene på dette kommer til å skifte i årene som kommer, også. Edit- man kan faktisk få kjøpt slike ting fortsatt. Fantastisk... http://www.beckettsmusic.co.uk/shop/script...idProduct=10532 Endret 6. januar 2008 av CastorFiber Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå