Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Som sagt tidligere: Det krever minimalt med styrke å spille et strengeinstrument (et lite unntak for kontrabass, særlig de som spilte uten forsterking i jazz-sammenheng til tidligere tider). Å trene på å slå fingrene i bordet hjelper overhodet ingenting på dine bassferdigheter. og åssen veit du det? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Som sagt tidligere: Spør en hvilken som helst profesjonell strengespiller eller lærer. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Du burde undersøke ting litt bedre da du prøver å påstå at styrke i fingrene ikke har noe å si da du skal spille bass med fingra. Huff.. Du er all words du.. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 I steden for å basere deg på noe du tror, hvorfor undersøker du ikke om det er noe grunnlag for det du påstår? Har du noen gang tatt timer hos en profesjonell lærer? Har du noen gang hørt en profesjonell bassist eller gitarist si at det er lurt å bruke tiden til å slå fingrene i bordet? Har du hørt en profesjonell lærer eller utøver si at den typen øvelser har noe for seg? Igjen: det kreves minimalt med fysisk styrke for å spille et strengeinstrument. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 I steden for å basere deg på noe du tror, hvorfor undersøker du ikke om det er noe grunnlag for det du påstår? Har du noen gang tatt timer hos en profesjonell lærer? Har du noen gang hørt en profesjonell bassist eller gitarist si at det er lurt å bruke tiden til å slå fingrene i bordet? Har du hørt en profesjonell lærer eller utøver si at den typen øvelser har noe for seg? Igjen: det kreves minimalt med fysisk styrke for å spille et strengeinstrument. Ser du hva jeg skriver i det heletatt? Jeg sa at om du ikke har bassen din der kan du gjøre det for å bygge opp styrke, hurtighet og takt. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Og en hver profesjonell lærer eller musiker vil si det samme: du kan like gjerne stange hodet i veggen, det er akkurat like nyttig. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Spiller du noe instrument i det heletatt, eller er du en som tror du kan alt? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Rolig nå gutter. Musikkskaping og instrumenter er den kategorien hvor moderatorene ikke har noen ting å gjøre fordi alle er gode venner, med forskjellige meninger men med felles gleder i musikk, spilling og utstyr. Jeg foreslår at dere enes om å være uenige om dette, og lar emnet ligge, med mindre en av dere legger kildehenvisninger på bordet. Geir Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Spiller du noe instrument i det heletatt, eller er du en som tror du kan alt? Å jada, jeg spiller mange instrumenter, har utdannelse i musikk på høyskolenivå, har jobbet som musikklærer i mange år, og tatt timer hos flere av landets mest brukte bassister. Jeg har ennå til gode å høre noen av dem hevde at den typen styrkeøvelser har noe for seg. For å sitere Jeff Berlin igjen: Learn for the joy that learning brings. Play for the pleasure of playing. Put perfection where it belongs - in a box in the attic with your metronome, your blindfold, your handgrip, and your perfect-pitch exercises. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Jaja, greit. Jeg vil hvertfall si at om jeg ikke har bassen å øve på og sitter på f.eks toget lager jeg gjerne "galopp" med fingrene for å trene opp styrke og hurtighet, og dette har hjulpet meg veldig mye. Nå skal det sies at jeg spiller mest death metal på bass, så jeg trenger den hurtigheten og styrken, mulig du ikke trenger det så mye da du spiller f.eks vanlig rock. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Å joda, jeg trenger masse hurtighet men ikke styrke. Fokus på styrke er tvert i mot ofte et hinder. Det fører til at man spenner en masse muskler og blir "stiv" og mister den fleksibiliteten som er nødvendig. Igjen: det vil en hvilken som helst profesjonell lærer eller musiker kunne fortelle deg. Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) svært så livlig diskusjon det ble her da. Jeg glemte egentlig å skrive i spørsmålet mitt at det var til bruk når jeg ikke hadde bassen tilgjengelig. Så hva er den beste måten for å bli raskere/sterkere viss dere klarer å bli enige da? Edit: styrke er vist ikke så viktig så bare glem det. Endret 18. desember 2007 av Runarbs Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Kan dere bare kutte ut denne kjeklinga like greit? Alle de 129382 andre som leser tråden driter hardt i hvem av dere som har "rett." Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Fordi denne tråden blant annet handler om hva som skal til for å bli en god bassist/musiker. Hvordan man øver og hva man øver på har stor betydning for hva man oppnår, både musikalsk og ikke minst i forhold til fysikken. Mange har et overdrevent syn på hva som skal til av fysisk styrke for å spille et instrument, og resultatet er ofte skader som for eksempel senebetennelser og problemer med smerte i nakke og skuldre, "tennis-albue" etc. I min tid som musikklærer har jeg sett mer enn nok av den type skader, og har opplevd folk som må gi opp sin musikerkarriere på grunn av dette. Det alle profesjonelle lærere sier er det samme: å trene fysisk styrke (annet enn å generelt holde seg i god form) har ingen betydning for ferdighetene på instrumentet. Det å trene med "baller" eller andre typer liknende verktøy har ingen effekt i det hele tatt. Det er dumt å kaste bort tid på sånne ting når effekten er lik null og snarere kan virke mot sin hensikt. Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 (endret) zip Mulig vi har misforstått hverandre, men da jeg sa styrke mente jeg den styrken du trenger for å slå strengen ned på gripebrettet da du f.eks tapper med to hender, Ikke styrke til å slå strengen ned med fingeren. Utifra mine erfaringer trenger man litt styrke til dette, spesielt i ring og lillefinger. Edit: Jaggu får jeg ikke en sånn en inn døra snart da. Endret 18. desember 2007 av Torpern Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Joda, jeg har ikke hevdet at man ikke må ha noe styrke i det hele tatt, bare at overdreven fokus på styrke ikke hjelper. Det er klart at noen fingre krever mer øvelse siden de er sjeldnere i bruk, men det er altså ingen grunn til å tro at det hjelper med å slå fingre i bordet eller trene med "baller" eller liknende. Du må gjerne ikke tro meg men spør en profesjonell lærer. Jeg er ganske så sikker på at h*n vil si det samme. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Ajaj Torpern, det ble en Tobias ja Hvor mye måtte du ut med for og få den? Post noen bilder når du får den da Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Rundt 5 brukt. Bilder kommer da jeg får den Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Oj, det var ikke mye Uansett, sånn her går det med basser man aldri bruker lenger: Før: Etter: Kan vel kalles starten på et lite prosjekt Lenke til kommentar
Tuttebobo Skrevet 18. desember 2007 Del Skrevet 18. desember 2007 Oj, det var ikke mye Nop. Smart å handle på riktig sted til riktig pris Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå