Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Med en 195kroners bass overdrive fra behringer så blir alt bra!! tilogmed en sliten rick :p

Haha kjøpte den bare på puuur eff og dør hver gang jeg bruker den. funker dog bedre på gitaren min...

litt offtopic men :DD:D:

 

Ødelegger du Rickenbacker lyden med en driteffekt fra BEHRINGER?!?!

 

btw.

 

Noen som veit åssen bass detta er?

 

deicidetour36.jpg

Hehehe derfor jeg brukte :p

 

Så det bildet på en musikkside her om dagen... trolig gitarprodusent...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det slik at man kan spille bass hvis man kan spille gitar?

eller at det er enklere?

vet ikke hvorfor de andre her sier noe annet, men jeg har spilt gitar i snart et år, og da en kamerat av meg kjøpte seg bass her i forrige måned, og jeg fikk prøve den etter han hadde hatt den i noen uker så var jeg faktisk bedre enn han. og jeg hadde aldri rørt en bass før. mulig jeg er et naturtalent( :innocent: ), men følte at det var ganske enkelt gitar.

 

likheter:

strenger som er stemt i samme toner

strengeinstrument

 

ulikheter:

tjukkere strenger på bassen

større bånd på bassen (lenger hals)

 

Begynn med det du føler for selv, men du er ikke helt sløv etter å ha spilt gitar :thumb:

Lenke til kommentar
Strengene er jo mye tykkere på en bassgitar, så det krever mere teknikk å spille.

 

Nå vet jeg ikke helt hva "mere teknikk" skulle bety men det krever ihvertfall en annen teknikk. ;)

 

Hovedforskjellen er at du (som regel) bruker en og en finger på venstrehånd og ikke mange samtidig som du gjør når du tar gitargrep. En annen er at du har en helt annen anslagsteknikk med høyrehånd. Noen spiller med plekter omtrent som en gitarist men de fleste spiller med vekselsvis peke- og langfinger i de fleste tilfelle.

 

Har man spilt en del gitar er det som regel veldig enkelt å gå over til bass og beherske det elementære på kort tid.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Nå har jeg spilt i den del år, og etter min mening er det er ganske langt i mellom de gitaristene som kan spille bass på en skikkelig måte. Har hørt en del som gjerne vil prøve seg.

Jeg pleier å kalle dem "Hakkespettbassister", fordi det svært ofte låter staccato og litt urytmisk.

 

Det at de synes de er veldig flinke selv, er en annen sak. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...