kjeklulf Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 (endret) Skal du sjekke den inn MÅ du ha flightcase, noe annet er døden. Det gjelder også selv om den blir merket med "Forsiktig" eller liknende. For de som håndterer bagasjen betyr slik merking "se hvor langt du kan kaste denne". Skal du ta den med inn som håndbagasje kan du ikke ha flightcase, da må du ha gig-bag. I mange tilfeller går det helt greit å ta den med inn men ikke alltid. Jeg har stort sett fått ta med min inn og har bare blitt stoppet en eneste gang hos Norwegian (har flydd et 50-talls ganger med bass de siste årene). Det kan virke som det er lurt å ikke spørre først. Det er sjelden de orker og gidder å lage noe styr av det når du først står der klar til å gå ombord. Det vil bare føre til ekstra arbeid og forsinkelser. Endret 6. august 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hei. Jeg begynte å spille bass i 8. klasse og begynner i 10. nå. Jeg har lyst til å kjøpe meg en bass-gitar når jeg går ut av ungdomsskolen, for da har jeg ikke noe å spille på. Har bare spilt på skolens utstyr (Fender Presicion Bass og en annen som jeg ikke husker navnet på). Har dere noe forslag på hva jeg kan kjøpe? Helst ikke for dyrt. Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Spørs helt på hva slags musikk du liker eller har tenkt til å spille, hvis du liker metal burde du absolutt gå får en fem-strengs bass, men med alt annet er det ganske åpent. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Hei. Jeg begynte å spille bass i 8. klasse og begynner i 10. nå. Jeg har lyst til å kjøpe meg en bass-gitar når jeg går ut av ungdomsskolen, for da har jeg ikke noe å spille på. Har bare spilt på skolens utstyr (Fender Presicion Bass og en annen som jeg ikke husker navnet på). Har dere noe forslag på hva jeg kan kjøpe? Helst ikke for dyrt. 9236939[/snapback] Ikke for dyr, sier du, men hva er for dyrt? Hvilken prisklasse tenkte du å handle i? Siden du allerede har spilt i 2 år, så er du vel ikke helt nybegynner, og vil antageligvis ikke kjøpe noe billig dritt... Ibanez har noen gode basser til rundt 4-5000 kr. Både EDB 400/405 og den litt dyrere SR 500/505 er meget gode basser som kan brukes til alt. Finnes flere modeller som absolutt er spillbare også, men det er stort sett de jeg har nevnt, som jeg har noe særlig kjennskap til. Mye bass for penga ihvertfall. Om du går får 4 eller 5 strenger, er noe du må prøve deg fram på. Prøv begge, og finn ut hva du liker og trenger. Pantera Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Hva synes du om de bassene du har spilt på? Liker du å spille på P-bassen, finnes det jo en drøss instrumenter å velge mellom, fra Fenders USA-basser til opp mot 10 store, via Squire (fenders billigere modeller) til diverse "no-name" knock-offs som man kan få ned mot en tusenlapp. Smartclub har en pakke med en SX P-bass og forsterker til et par tusen kroner, etter hva jeg har hørt andre steder, skal SX-bassene gi svært mye for pengene (men jeg har aldri hatt labbene på en selv) Ellers så går det an å følge med på bassutstyr til salgs på musikkpraksis.no Kjenn også godt på begge bassene du har på skolen, tenk på hva du liker eller ikke liker med dem så skulle du være svært godt rustet til å gå ut og kjøpe din første egne bass Lykke til! M. Lenke til kommentar
Herr_Klovn Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Okey. Tusen takk for alle de gode svarene. Jeg liker jo P-bassen på skloen ganske godt, den ble kjøpt ny i fjor. Men jeg skal som dere sier prøve litt forskjellig, og se hva jeg liker Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 (endret) Ønsker du en bass med en litt slankere hals, er jo jazzbassmodellen et alternativ. Den har også en litt annen type pickups, og da får man en litt annen lyd. Den finnes som P- bassen i mange prisklasser, inkludert et utall kopier. Hva som er riktig for deg må du nesten finne ut selv, da den ene basstypen ikke nødvendigvis er "bedre" enn den andre. Ellers er Kramers "Rockbass", inkludert kopier, etterhvert en annen "standardbass" som mange sverger til. Edit- Her har jeg skrevet feil. Det er selvsagt Warwick som ar Rockbass, og ikke Kramer. makan.. Endret 10. august 2007 av CastorFiber Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Ellers er Kramers "Rockbass", inkludert kopier, etterhvert en annen "standardbass" som mange sverger til. 9239939[/snapback] Rockbass er vel "billig-bassen" til Warwick, om jeg ikke tar helt feil. Ok instrumenter til en ok pris. Prøvde en 4-strengs Streamer, men fikk ikke helt feelinga på'n. Men jeg veit at mange liker dem. Absolutt verdt å teste. Pantera Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 (endret) jeg kjøpte meg en ltd f-254 fra Tyskland som jeg er godt fornøyd med. har spillt i 2 år elns. kostet meg rundt 4.5 k Endret 10. august 2007 av Frangemann Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Undersøkte litt mer om fretlessen jeg kjøpte, det en cimer (og ikke cimex som jeg først leste det som), billigutgave av Ibanez fra 1984 i følge serienummeret. Har fått på nye D'addario flatwound strenger som låter utrolig bra! Var greiere enn jeg trodde å spille fretless, så det går bare i den om dagen, selv om jeg nok tror jeg skal bruke den frettede på (noen av låtene på) et selskap jeg skal spille i om et par uker... Har også fått tak i en brukt Fender p-bass pickup som skal inn etterhvert Litt mer tungspilt enn den andre bassen min, men den er satt opp med svært høy "action", så jeg tror den skal få seg en liten justering etterhvert, båndklirring er jo ikke noe stor problem på en fretless.. M. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Hvor høy action du har er jo en smakssak og vanesak men hvis du virkelig vil utnytte alle mulighetene med en fretless anbefaler jeg deg å stille den så lavt som mulig. Da får du den karakteristiske klangen tydeligere frem og det gir deg større klanglig frihet. Gary Willis har en guide på hjemmesiden sin som går igjennom oppsettet skritt for skritt. Den er basert på hans signatur-bass Ibanez GWB-1 (har den og elsker den) men de samme prinsippene gjelder overalt: http://garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 10. august 2007 Del Skrevet 10. august 2007 Gary Willis har en guide på hjemmesiden sin som går igjennom oppsettet skritt for skritt. Den er basert på hans signatur-bass Ibanez GWB-1 (har den og elsker den) men de samme prinsippene gjelder overalt:http://garywillis.com/pages/bass/bassmanual/setupmanual.html 9249430[/snapback] Takker! Da har jeg noe å gjøre en våt og mistrøstig høstkveld. M. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Ahh, helt forelska i look'en på Rickenbacker basser jeg nå. Plager meg noe sykt at jeg ikke har prøvd en enda Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Ja, enig. Utvilsomt den peneste gitaren lagd ever. Ser like pen ut som den låter sjukt. Er dog usikker på fleksibiliteten dens. Man ser jo ikke ofte funkbassister med Rics - tror kanskje jeg skal gå for P-bass'en. Endret 13. august 2007 av tjalla Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Det har vel vært nevnt før men: En Rick er ikke noe du kjøper hvis du ikke absolutt bare må ha den. Det er en glitrende bass (som du enten elsker eller hater) men ikke noe universal-horn. En P eller J vil gi deg langt større frihet i alle retninger. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Sånn for interessens skyld: hvorfor hater folk Rics? For tynn lyd? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Stor, tung, stygg, upraktisk, lite tonal variasjon. Blant annet. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 (endret) Man ser jo ikke ofte funkbassister med Rics 9270303[/snapback] Ein funkbassist vil vel kanskje ha ein bass med god systain og litt våt lyd. Ricken er tørr og har null sustain what so ever. Rick er er ein rockebass med rockelyd for rockemusikk med rockevreng. ;---D Endret 13. august 2007 av KimNK Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 13. august 2007 Del Skrevet 13. august 2007 Man ser jo ikke ofte funkbassister med Rics 9270303[/snapback] Ein funkbassist vil vel kanskje ha ein bass med god systain og litt våt lyd. Ricken er tørr og har null sustain what so ever. Rick er er ein rockebass med rockelyd for rockemusikk med rockevreng. ;---D 9270457[/snapback] Rick'er nå kjent for sin sustain. En funkbassist bør vel ha en litt mindre trebly bass enn det Rick'en kan tilby Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Da har jeg kjøpt hals og hardware til mitt bassprosjekt. Noen husker kanskje jeg kjøpte en Warmoth kropp for et halvt år siden: Så kjøpte jeg et EMG sett til den for et par måneder siden. Planen var å lage en fretless av den. Men idag så jeg en utrolig vakker hals på Warmoth, og slo til på flekken. Birdseye maple med binding og perlemors inlays. Link til min nye lønnetre hals. Kjøpte stol og stemmeskruer og alt det andre stashet i samme slengen, så nå har jeg alt jeg trenger til det prosjektet. Geir Endret 16. august 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå