Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hei, jeg lurte på om dere kunne fortelle meg om

spiller det samme som denne tab-en her?

I såfall har jeg ikke helt skjønt hvordan den der skråstreken som står for "la fingen glide til neste tone" fungerer... litt off-topic, men hvordan glir man fra en streng til en annen?

Uansett, dette er drittøfft :D

Lenke til kommentar
Hey!

I Mai skal jeg spille bass på opptaks prøven til en videregående skole jeg skal søke til høsten.

Jeg leter etter gode sanger som fungerer greit på bass uten komp og viser frem ferdighetene mine, har spilt i nesten 5år.

Takker for svar :)

8128522[/snapback]

Hvis du hører på albumene Tattoo You og Emotional Rescue av Stones kan det være noen fete linjer du liker ;)

Lenke til kommentar

spilt bass i nesten 6 år nå

har to basser, en ESP B-405 (mi luv<3) og en AriaProII MadAxe som...tja er noe av det verste jeg egentlig kan tenke meg å spille på.

bruker Boss ODB-3 for å få litt overdrive, noe som nesten er et must når man spill er metal ;) har ikke noen forsterker å skryte av, bare en 20w Peavy Micro, men skal kjøpe en ny en innen dene uka

edit: typo

Endret av Latrodectus
Lenke til kommentar
Takker for svar! Tror kanskje det blir en Rolling Stones låt :)

Foresten er dette gode basser, har en slik selv. Men var så uerfaren og ung da jeg kjöpte så jeg har egentli ikke peiling :blush:

8252809[/snapback]

Hvis du synes den er god å spille på, og låter bra, så er det vel en bra bass. Hvor mye kosta'n? Mener å ha hørt om (kanskje til og med prøvd for mange år siden...) Tobias-basser før...var ganske dyre for en del år tilbake.

Pantera

Lenke til kommentar

Hei. Har spilt gitar i 1 1/2 år og har blitt ganske god. Jeg skal nå gå over til bass pga. ønske og overflod av gitarister i bandet :!:

Jeg har desverre ikke veldig mye penger og ligger på et budsjett rett over 2000,-.. Jeg spurte en fyr på musikkbørsen om hva jeg burde kjøpe. Han svarte at en squier var mye bass for penga :) Jeg vurderer å kjøpe en squier affinity p-bass. Har hørt den er lett-spilt men at mickene ikke er all verden :( vet dere om den er bra nok? hvor mye koster nye micker ( for framtida)..?

post-126432-1175681962_thumb.jpg

Lenke til kommentar
vet dere om den er bra nok? hvor mye koster nye micker ( for framtida)..?

8306268[/snapback]

om det er bra nok er det bare du som kan avgjøre...

Har du mulighet til å prøvespille en i en musikkbutikk og se om du får den lyden du vil ha? Jeg vet om adskillige folk som spiller squire basser og ikke har noen planer om å endre på dem og andre som knapt ville rørt en fender i det hele tatt...

Hvis du leter litt kan du finne pickuper fra ca 1000 kr og så langt oppover som du bare gidder, men jeg ville ikke bekymret meg for det nå i første omgang. Dersom du skulle være for misfornøyd med lyden etter å ha brukt den en stund, tror jeg heller jeg ville anbefalt å selge den og kjøpe en ny en.

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar
Skjer med deg og EMG for tida? :--O

Hadde testa ut Fralin hadde eg vore deg. Har bestilt Fralin og RS-kit til Straten min, namnam. Trur ikkje Fralin til bass er dårleg heller akkurat.

8309306[/snapback]

Skulle bestille EMG til Mary Kaye'n, og så kom jeg til å huske på denne:

Og så slengte jeg på EMG'er til bassen også.

Fralin er topp, har det i min Andy Summers tribute tele.

Geir :)

Lenke til kommentar

TWFA- spiller du alt det der, greit, eller har du bare instrumentene? Har for tiden 14 strengeinstrumenter, pluss tastaturinstrumenter, blåseting og så videre. Sliter virkelig med å rekke over alt. Problemet er at man blir ikke god på noe. Den siste nyanskaffelsen er en knøttliten gitar, som er stemt fra A og oppover. Morsomt..

Lenke til kommentar
TWFA- spiller du alt det der, greit, eller har du bare instrumentene? Har for tiden 14 strengeinstrumenter, pluss tastaturinstrumenter, blåseting og så videre. Sliter virkelig med å rekke over alt. Problemet er at man blir ikke god på noe. Den siste nyanskaffelsen er en knøttliten gitar, som er stemt fra A og oppover. Morsomt..

8311605[/snapback]

Jupp. Har samme problemet. Men nå er jeg så gammel at det er for sent å bli god på noe i alle fall, og jeg spiller bare i mitt enmanns kjellerband. Har ikke spilt en gig på 20 år, og har ingenting å bevise lenger.

Så da kjøper jeg det jeg har lyst på (og råd til) og koser meg med det.

Men jeg kvitter meg etterhvert med ting jeg ikke spiller. Jeg har solgt like mange gitarer som jeg har igjen fordi de bare ble hengende på veggen, jeg kvittet meg med sax'en jeg aldri fikk teken på, og flygelet fordi jeg trengte plassen og fordi jeg nesten alltid spilte på stage-pianoet.

Nå har jeg stort sett bare gitarer jer er for glad i til å kvitte meg med.

Jeg har knapt spilt fretless bass i mitt liv, og aner ikke om jeg kommer til å fikse det. Hvis ikke selger jeg den bare igjen og er like glad. Så langt har jeg i snitt klart å selge gitarer for det samme som de kostet meg (kjøpe i USA, gjerne billig på eBay, selge dem i Norge), så dette er faktisk en selvfinansierende hobby. (Det står selvsagt en betydelig kapital bundet i instrumenter til en hver tid. Og keyboardene er kjøpt her i byen, så de taper seg nok en god del i verdi.)

Geir :)

Lenke til kommentar
Jeg har knapt spilt fretless bass i mitt liv, og aner ikke om jeg kommer til å fikse det.

8312829[/snapback]

Jeg har en datter som begynte å spille cello sist høst, i følge læreren hennes, kan alle som kan synge rent klare å spille strykeinstrument (og dermed også fretless bass..) Vet nå ikke helt om jeg kjøper det, men jeg tror nok det kommer en fretless bass inn i huset her også i løpet av sommeren. (men så har jeg en å gi den til om ikke jeg fikser det) :)

For den som ikke har noe problem med å snakke bass på engelsk, er det forresten et glimrende om enn litt verdikonservativt bassforum på activebass.com

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...