Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Jøss, hadde ikke ment å starte en slik diskusjon, men det blir jo hvertfall fart i tråden :w00t:

6-strenger er knall ja. Angrer ikke et sekund på at jeg valgte det da jeg kjøpte ny selv. Trodde først at det skulle bli litt ekkelt med den brede halsen, men det er bare så utrolig praktisk med den ekstra strengen samtidig som man får spilt masse man ikke kunne før, med DT som et godt eksempel.

7873152[/snapback]

Åssen bass er det du har da?

Edit: Hvis det er noen som har en 6 strenger å anbefale er jeg takknemmelig for det :)

Vet ikke helt hvilke merker som er best på det, men har jo som nevnt Yamaha, og nå sitter jeg å ser litt på Ibanez. Men har liten erfaring med Ibanez basser.

Men er det noen som har et merke som er verdt å skjekke ut, så kom med det :)

Endret av Jorsalfar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en Ibanez SR506 som jeg er meget fornøyd med. Ganske billig er den også.

Veldig god og lettspilt hals, og bra lyd synes jeg ihvertfall selv. Eneste minuset er at den er litt ubalansert da halsen er rimelig tung samtidig som kroppen er liten og tynn, noe som plaget meg litt i starten. Vil absolutt anbefale deg å prøve en slik om du får muligheten.

Lenke til kommentar

Må spørre dere bassister her om noe. Hva syns dere om å spille med plekter på bass? Selv forbinder jeg det med 70- og 80-tallet da gitarister ble bassister på grunn av for få bassister, og derfor ser jeg det slik at ikke "ekte" bassister bruker plekter. Men det finnes sikkert en haug med gode bassister som bruker plekter. Bassisten i Deep Purple, Roger Glover, bruker plekter, men er sangene så vanskelige? Var jo gitar-bli-bass-perioden han og Deep Purple var på topp :p

Lenke til kommentar

Plekterbassister er i mine øyne gitarister som spiller på en bass. Ikke at det er noe galt i det, men skikkelige bassister er de ikke spør du meg. Skal gjerne innrømme at jeg spiller med plekter innimellom selv.

Orpheus: Har ikke prøvd den selv, men billig BC Rich har ikke verdens beste rykte på seg, og de selger nok mest på grunn av utseendet. I den prisklassen tror jeg nok du gjør lurt i å titte på f.eks. Ibanez uten at jeg har noen spesielt konkret anbefaling når det gjelder modell, men f.eks. BTB-200 befinner seg i samme prisklasse.

Noen brukererfaringer for Warlock Bronze, og BTB-200.

Endret av kakk
Lenke til kommentar
Jeg har en Ibanez SR506 som jeg er meget fornøyd med. Ganske billig er den også.

Veldig god og lettspilt hals, og bra lyd synes jeg ihvertfall selv. Eneste minuset er at den er litt ubalansert da halsen er rimelig tung samtidig som kroppen er liten og tynn, noe som plaget meg litt i starten. Vil absolutt anbefale deg å prøve en slik om du får muligheten.

7877962[/snapback]

Hadde også lyst på en sånn....men 5 strenger'n. Synes den ble litt dyr, så jeg kjøpte EDB-405 i steden for.....men er fornøyd med den.

Pantera

Lenke til kommentar

Hei.

Skal begynne å spille bass (har spilt gitar en liten stund), og er litt i tvil om hva jeg bør kjøpe. Har ikke tenkt å punge ut med ekstremt mye på første instrumentet, men vil helst ha noe med en viss kvalitet.

Har sett på Epiphone Thunderbird IV (LINK). Er det noen som vet om den er noe å satse på?

Har også sett på diverse Fender-basser (ser Squier P-bass er nevnt ovenfor), men hadde vært utrolig kult å spilt på Firebird da :p

edit: Kanskje en ide å si litt om musikken jeg spiller. Blir vel mest rock, bluesrock og folk.

Endret av anners
Lenke til kommentar

Har ikke noen kjennskap til den bassen, men Epiphone generelt bruker å være rimelig bra. Ellers så kan du aldri gå feil med Ibanez når det er snakk om mye for pengene, for eksempel EDB-405 spm Pantera i posten over deg nettopp har kjøpt.

Squier-bassene har jeg ikke hørt noe negativt om heller, så er nok heller ikke noe dårlig valg, men personlig hadde jeg gått for Ibanez.

Lenke til kommentar

Min erfaring er at utseende stort sett kun har noe å si når du handler. Er det et bra instrument vil du uansett bli glad i utseendet på det etterhvert.

Mitt tips er å prøvespille og kjøpe det som låter og føles best uansett utseende. Til og med min hvite dansebandbass ser bra ut nå som jeg har hatt den en stund :p

Lenke til kommentar

Det å bruke plekter eller la være er en moteting. De fleste klarer å spille fortere med plekter enn uten, og man får et nytt lydspekter å hobbe med med/uten plekter. Jeg synes det er greit å beherske begge deler. Jeg er ikke enig i at bassister med plekter er "gitarister som vil spille bass."

Spør du meg blir gitarister som spiller bass, raskt avslørt av at den spiller elbass om en hakkespett ville ha gjort det. Elbass er en viktig del av rytmeseksjonen i et band, noen en gitar ikke er på samme måten. Om man bruker plekter eller ikke, er ikke viktig. Poenget er at man får fram rytmen og lyden man er ute etter.

Lenke til kommentar
Hei.

Skal begynne å spille bass (har spilt gitar en liten stund), og er litt i tvil om hva jeg bør kjøpe. Har ikke tenkt å punge ut med ekstremt mye på første instrumentet, men vil helst ha noe med en viss kvalitet.

Har sett på Epiphone Thunderbird IV (LINK). Er det noen som vet om den er noe å satse på?

Har også sett på diverse Fender-basser (ser Squier P-bass er nevnt ovenfor), men hadde vært utrolig kult å spilt på Firebird da :p

edit: Kanskje en ide å si litt om musikken jeg spiller. Blir vel mest rock, bluesrock og folk.

7978405[/snapback]

Mange mener at denne bassen er dårlig balansert....dvs at halsen er for tung, slik at den "detter ned" når du står å spiller. Testa såvidt en lignende (helsvart) Explorer, og den føltes egentlig helt grei. Testa ikke å stå å spille, bare sittende.....så det er mulig at andre har rett i dette "balanse"-greiene.....men den ser tøff ut ihvertfall....spesielt i helsvart. Men mitt tips....stikk å prøv den.

Fetter'n min har en Epiphone SG bass, og den er utrolig lett i halsen....på en måte det stikk motsatte av Explorer, så den kan jo også sjekkes ut.

Ellers så er det, som Kakk sier over her....umulig "å gå feil" med Ibanez. Ihvertfall hvis man sammenligner andre basser til samme pris. Men det kommer mye an på hva man liker å spille på. Det beste er uansett å ta seg en tur til litt forskjellige musikksjapper og prøve ut det som finnes. Du finner garantert noe du liker. Og så jobber det som regel folk med peiling der... :)

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

Det med balanse er mye en vanesak. Jeg fikk en gammel P-bass kopi slengt etter meg og hadde først en følese av at jeg omtrent datt mot venstre når jeg spilte, men etter noe tid er den helt grei, langt fra verdens beste intrument, men OK nok (og til 350 kr kan man jo ikke forlange for mye...)

Forresten, må bare få lov til å anbefale Cakes variant av I'll survive dersom det er noen bassister som ikke har fått med seg den...

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...