srbz Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 (endret) Heisann bassmennesker!Jeg er egentlig gitarist, men oss er det faenmeg overskudd av. Vi har tre gitarister, og jeg meldte meg til bassen av praktiske årsaker. 7280549[/snapback] Hehe, ca. det samme her. Vi er to gitarister og jeg tenker å starte å klunke på bass fordi jeg nå ser verdien av å mer eller mindre beherske flere enn ett instrument i et band. Problemet er bare at jeg ikke helt vet hvilken forsterker jeg skal ha edit: ja, og apropos - vi er en gjeng på 17-18 år som holder på å starte band i Åsaneområdet i Bergen. Vi er i planleggingsfasen foreløpig men mangler kun fast bassist (har noen i sikte men det er langt fra avklart enda). Erfarings- og ferdighetssnittet ligger ganske lavt så det gjør ingenting om du ikke har spilt så lenge om du bare har progresjon i læringen. Tanken er hovedsaklig at vi skal spille punk rock, men også andre sjangre kan være aktuelle. Vi vil gjøre cover i starten for å gjøre oss bedre kjent med hverandre og finne ut noenlunde hvordan vi ligger an, for så å gå over til å skrive egne sanger etterhvert. Høres det interessant ut, send gjerne en PM og presenter deg selv litt, så kan vi smått vurdere deg ut ifra det. Som sagt så har vi også noen i sikte så jeg kan ikke garantere at det er noen ledig plass. Endret 15. november 2006 av surbz00r Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 17. november 2006 Del Skrevet 17. november 2006 Et ekstremt enkelt tips for å spille likt gitaren med variasjon er å spille grunntonen og deretter oktaven over. For eksempel slik introen på Slither (Velvet Revolver) er. Eller så kan du spille grunntone, kvint og én oktav over. I de fleste sanger og sjangere passer grunntone, kvart, kvint og én oktav over grunntone. Du kan spille dem i mange forskjellige rekkefølger for å få litt variasjon. Ikke den beste måten å spille på, men en svært lett måte 7282374[/snapback] For ikke å glemme ters... Lenke til kommentar
ådne Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Da bassisten i bande har bestemt seg for å legge bassen på hylla har vi bestemt oss for å gå til innkjøp av en ny bass og amp. Vi ser på en Hartke A70 amp og en sqiuer bass. Hvordan tror dere disse vil fungere sammen? Lenke til kommentar
mysjkin Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Da bassisten i bande har bestemt seg for å legge bassen på hylla har vi bestemt oss for å gå til innkjøp av en ny bass og amp. Vi ser på en Hartke A70 amp og en sqiuer bass. Hvordan tror dere disse vil fungere sammen? 7327601[/snapback] Trenger dere ikke da en ny bassist heller enn en ny bass? Eller er det en i bandet som skal gå ned i dypet? Squire og Hartke er begge merker av typen 'you'll never get fired for buying' og de skulle kunne funke helt greit sammen. Men det er jo alltid skummelt å kjøpe instrumenter uten å prøvespille dem, kan ikke den personen som skal spille bass få kommet innom en butikk og prøvd ting? I så fall er jo det du nevner et Ok utgangspunkt. Når det gjelder ampen så er det jo ikke mest futt i den, dersom ikke bassen skal gå gjennom PA vil den lett drukne, hva slags musikk spiller dere? M. Lenke til kommentar
ådne Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Da bassisten i bande har bestemt seg for å legge bassen på hylla har vi bestemt oss for å gå til innkjøp av en ny bass og amp. Vi ser på en Hartke A70 amp og en sqiuer bass. Hvordan tror dere disse vil fungere sammen? 7327601[/snapback] Trenger dere ikke da en ny bassist heller enn en ny bass? Eller er det en i bandet som skal gå ned i dypet? Squire og Hartke er begge merker av typen 'you'll never get fired for buying' og de skulle kunne funke helt greit sammen. Men det er jo alltid skummelt å kjøpe instrumenter uten å prøvespille dem, kan ikke den personen som skal spille bass få kommet innom en butikk og prøvd ting? I så fall er jo det du nevner et Ok utgangspunkt. Når det gjelder ampen så er det jo ikke mest futt i den, dersom ikke bassen skal gå gjennom PA vil den lett drukne, hva slags musikk spiller dere? M. 7328003[/snapback] Vokalisten i bandet spiller som regel bass under øving (med bassistens bass) så meningen er at vi skal bruke bassen og ampen i øvingsrommet. Tror det vil holde med 70 watt, har tidligere prøvd 30 watt og det gikk visst jeg (trommis) og gitaristen dempet oss litt. Musikken vi spiller kan man kalle art-punk, indie, og andre alternative sjangre. Til tider er vi også borti litt mer psykedelisk musikk og prog. Lenke til kommentar
Loman Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 kan noen hjelpe meg litt her? jeg prøver å finne tabs til Wolfmother-Dimension. jeg finner denne men jeg er ikke sikker på om den er helt rett. er det noen her som kan hjelpe meg å finne ut om den er rett/feil? Lenke til kommentar
superknall Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Hei. Har spilt bass i noen år sånn av og på. Alt fra komping av damekor (!) til rockeband, revyband og jazztrio på jobben. Har endelig bestemt meg for å kjøpe bassforsterker, lei av å måtte låne. Har tenkt å bruke ca. kr. 5000. Noen råd om hvilken forsterker jeg skal velge?? Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Nå er ikke jeg noen kjempeekspert på forsterkere, men jeg har personlig bare gode erfaringer med Hartke-forsterkere. Er veldig glad i lyden i dem. Mitt forslag er en Kickback 15. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 4. desember 2006 Del Skrevet 4. desember 2006 Quekek? Ikkje det at eg er bassekspert, men Hartke har vel aldri hatt serleg godt rykte på seg i bassverdenen. Lenke til kommentar
Flygg Skrevet 5. desember 2006 Del Skrevet 5. desember 2006 (endret) Ryktet vet jeg ingen ting om, men mine personlige erfaringer er ihvertfall utelukkende gode. Jeg har riktignok ikke eid en Hartke-forsterker selv. Kun spilt mye på et par. Andre forslag: Roland Cube-100 Bass Line6 LowDown 175 eller 300 Pro Endret 5. desember 2006 av kakk Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Quekek?Ikkje det at eg er bassekspert, men Hartke har vel aldri hatt serleg godt rykte på seg i bassverdenen. 7426647[/snapback] Kanskje ikke noen "bassekspert" selv, men har spilt noen år, og fulgt med i "bransjen" i like mange år, og Hartke har alltid vært sett på som en produsent av meget gode forsterkere. Det finnes sikkert en hel haug med ting som er bedre enn Hartke, men da gjerne til en høyere pris. Kan vel kanskje nevne at f.eks Stu Hamm har brukt Hartke i årevis. Pantera Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Behringer lager også mange kurante bassforsterkere. Det er et merke som kanskje ikke har så mye "Cred", men man får utrolig mye for pengene. Helt grei lyd er det også. Men ligg unna de modellene med Aluminium- elementer, de sprekker, og har dårligere lyd enn de modellene med vanlige papp- membraner. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Ashdown er er merke som har fått mye bra omtale de siste årene. Litt dyrere enn Hartke, men så pusher de ut mer watt også. Ble selv anbefalt en Ashdown MAG-600R (575w), men har enda ikke fått prøvd den. Da jeg sist sjekka i butikken, var beskjeden om at det var tomt hos produsenten. Så det er tydeligvis blitt et popolært merke. Får også denne i en litt mindre utgave, MAG-300R (307w), som er noe billigere. Hørte mye forskjellige meninger om Behringer. Noen sier det er bra, mens andre sier det er dårlig kvalitet. Pantera Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Stemmer det at det er mange som er skeptiske til Behringer, svært ofte fordi prisen er såvidt lav. Har flere Behringer- produkter selv, og er godt fornøyd med dem. Noen av dem er flere år gamle, og har ikke hatt problemer med holdbarheten. Nå betyr jo ikke det at andre ikke kan ha problemer med merket. Jeg har forresten vært med på en blindtest på mikrofoner, Behringers Behringer XM1800s 3 pk mikrofoner til latterlige 295 kroner. Mekanisk er de helt greie, og de ble testet mot Shure SM58- en legendarisk mikrofon, både når det gjelder lyd og mekanisk kvalitet. For å si det kort- det er umulig å høre forskjell på en vanlig PA, hvertfall ikke hvis man løfter mellomtonen en smule på Behringer- mikrofonen... Hadde man spurt meg på forhånd, hadde jeg svart at det ikke var mulig å sammenligne en mikrofon til under 100 kroner med en som koster 1500.- Jeg tok feil. Selv har jeg en gammel Fender Bassman, sammen med en tungt ombygd Ibanez-bass fra 1974, og det duger for meg. Endret 6. desember 2006 av CastorFiber Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 (endret) Quekek?Ikkje det at eg er bassekspert, men Hartke har vel aldri hatt serleg godt rykte på seg i bassverdenen. 7426647[/snapback] Kan vel kanskje nevne at f.eks Stu Hamm har brukt Hartke i årevis. 7436318[/snapback] Men har han brukt Hartke amps til 4000? Neh. Til den prisen er Hartke imo eit dårleg valg. Edit: Sjekk f.eks ut SWR. Endret 6. desember 2006 av Satrucci_ Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Men har han brukt Hartke amps til 4000? Neh. Til den prisen er Hartke imo eit dårleg valg. Edit: Sjekk f.eks ut SWR. 7438859[/snapback] Den dyreste Hartke basstoppen er HA5500, og den koster i Norge, 6995,- SWR...finnes det lenger da? Prøvde en combo for mange år siden, og den låt fett den. Men har mest lyst på Ampeg eller EBS, men de koster jo skjorta. Pantera Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 6. desember 2006 Del Skrevet 6. desember 2006 Om SWR finnes?? =| Dei finnes som aldri før og lager bedre amps enn nokonsinne. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 (endret) Om SWR finnes?? =| Dei finnes som aldri før og lager bedre amps enn nokonsinne. 7443400[/snapback] Noen i Norge (Akershus/Oslo) som selger SWR? Og hva koster det? (topp og kasse) Pantera Endret 7. desember 2006 av Pantera Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kven som fører det på østlandet veit eg ikkje. Sound1 har i alle fall inne 3-4 små combos, men såg ingen toppar eller kabinett der no. Lenke til kommentar
Pantera Skrevet 7. desember 2006 Del Skrevet 7. desember 2006 Kven som fører det på østlandet veit eg ikkje. Sound1 har i alle fall inne 3-4 små combos, men såg ingen toppar eller kabinett der no. 7445349[/snapback] Fikk et tilbud nå, fra en butikk på Gjøvik, og prisene var ikke så ille. 5900 for en WorkingPro 400 og 5800 for et 4x10 kabinett. Skal ihvertfall vurderes. Små combos er uaktuelt. Pantera Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå