Tobo-Potato Skrevet 4. juni 2010 Del Skrevet 4. juni 2010 Har litt erfaring med Musicman, og mye med båndløs. Men ikke en båndløs Musicman. Okei, men hva kan du si om strenger til båndløse basser? De på StingRayen var ekstremt tungspilte. Flattvunnede GHS. Vil gjerne prøve andre. Lenke til kommentar
Tarell Skrevet 5. juni 2010 Del Skrevet 5. juni 2010 Hehe!! De skulle hatt dem inne så du kunne prøvd den og sett om du liker den Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 10. juni 2010 Del Skrevet 10. juni 2010 Et ståbass-spørsmål til... Da jeg begynte å vurdere det, regnet jeg med at en 3/4 størrelse var tingen å gå for, men etter å ha snakket med noen bassistvenner på nettet, viser det seg at en del av dem også spiller 1/2 størrelse - litt mindre lyd, men funker helt greit i akustiske settinger. Noen her som har erfaring med 3/4 kontra 1/2 størrelse? (det finnes også 5/8 basser, men de er typisk i høy prisklasse)... Vet noen om det finnes det noen butikk i Osloområdet som har inne 3/4 og 1/2 størrelse så det går an å kikke litt på dem? M. Heisann! Var jeg deg ville jeg gått for 3/4 med en gang, 1/2 basser er beregnet for de som er gamle nok for kulturskolen ;-) Jeg foreslår at du tar kontakt med din lokale kulturskole og spør hvor de får tak i sine strykeinstrument. Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 (endret) Huff. Jeg spiller ALT fort hardt når jeg spiller med plekter. Jeg er i grunnen i mot å spille med plekter, men jeg klarer ikke spille fort nok med fingrene i bandet. Men uansett, jeg spiller fort hardt, idag spilte jeg live for første gang med bandet. Da fikk jeg omtrent krampe i tommelen etter jeg var ferdig (med TO sanger). Må prøve å lære meg å spille med tre/fire fingre og i alle fall ikke så hardt med plekter. Jeg holder som dette, bare veldig hardt: Endret 12. juni 2010 av Knewt Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Huff. Jeg spiller ALT fort hardt når jeg spiller med plekter. Jeg er i grunnen i mot å spille med plekter, men jeg klarer ikke spille fort nok med fingrene i bandet. Men uansett, jeg spiller fort hardt, idag spilte jeg live for første gang med bandet. Da fikk jeg omtrent krampe i tommelen etter jeg var ferdig (med TO sanger). Må prøve å lære meg å spille med tre/fire fingre og i alle fall ikke så hardt med plekter. Beste tipset jeg kan gi er tension-release som jeg lærte av gitarlærern min. Bli oppmerksom på hvor du klemmer ekstra til. Er det fordi det er vanskelig, går for fort eller er ikke teknikken som den bør? Med tension-release tenker man på bare å sette fingern til gripebrettet når du skal slå an - eventuelt holde, tonen. Ellers holder du fingera på strengen, uten å klemme til. Når du ikke spiller bør du slappe helt av, riste litt løs hvis du er veldig sliten. Håper det kan være til litt hjelp, men ville absolutt ikke bytta til spilling med plekter bare fordi det er enklere å spille fortere. Øv heller på fingerteknikken! Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 12. juni 2010 Del Skrevet 12. juni 2010 Jeg holder hardt fordi jeg spiller hardt, men takk for tipset. Skal tenke litt på det. Har også satt meg som mål å bli bedre med fingre i sommer. Lære meg å spille med tre eller fire fingre. Noen tips der? Det jeg har begynt med nå er å bare spille seint, og prøve å øke tempo. Lenke til kommentar
fbassbassbass Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Bare ta deg god tid og pass på at du ikke stresser med å komme i gang med alle fingrene. Jeg brukte et helt år før jeg var 100% sikker på å bruke fingrene, og den dag i dag bruker jeg som regel bare to, men ringfingeren får komme med hvis det trengs Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 13. juni 2010 Del Skrevet 13. juni 2010 Hastighet er noe av det letteste å øve opp (både med fingre og plekter). Det er ikke vanskelig, det tar bare tid. Jo mer kraft du bruker, jo lenger tid tar det å øve opp hastigheten. Skru opp volumet, og øv på å spille svakt. Da tvinger du deg til å bruke mindre kraft og kan øve opp hastigheten raskere. I tillegg får du mye større kontroll på dynamikken. Ren bonus. Det er forøvrig ikke mye hastighet å tjene på å bruke tre fingre hvis du tenker hastighet i betydning: fortest mulig på samme streng (gallopp etc). Fordelen med tre fingre er hvis du spiller raske løp og sprang over store registre og flere strenger. Det krever imidlertid at du øver inn på rette måten. Sjekk ut Gary Willis sine videoer: http://garywillis.com/369 Lenke til kommentar
Tarell Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Min efaring tilsier at dere alle har rett Samme tipset eg fikk fra han som lærte meg å spille bass, først øv opp selve teknikken slik at begge fingrene plukker like hardt på strengene, på den måten lærer du å kontrollere fingrene. Og tempo, det kommer etterhvert. Idag klarer jeg med to fingre å spille tilnærmet like fort som mange gjør med plekter. Personlige liker jeg ikke å spille med plekter, føler jeg ikke har full kontroll på ka strengene gjør på. Men alle har sin stil og smak, viktigste er egentlig bare å finne en teknikk og stil som funker for deg. Med tanke på med eller uten plekter, 2 eller 3 fingre. Kommer helt an på ka du føler deg komfortabel med og som funker for deg. Men som alle har skrevet her, bare gjør enkle og rolige ting i starten for å få økt dynamikken, så kommer tempoet rimelig kjapt etter det Lenke til kommentar
robbsi Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg spiller med fingrene og med plekter. Plekter blir sjeldent brukt, siden det er kun få sanger som krever plekterspilling. Har spilt bass ganske lenge nå og har jobbet opp god teknikk med 2 fingre hvor jeg kan spille ganske så fort og kontrolert. Nå i de siste månedene jeg har begynt å trene 3 finger siden visse Iron Maiden sanger krever den klassiske 3finger galoperingen Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Vet det eksisterer noen som har erfaring med båndløse basser her. Som øverst står, vurderer jeg å kjøpe en femstrenga MusicMan StingRay. Strengene som er på er flattvunnede og utrolig tungspilte? Hva kan jeg prøve? Vil rundtvunnede kunne ødelegge gripebrettet? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 På min båndløse bass har jeg flatwound strenger uten at den er særlig tungspilt. LaBella Deep Talkin` heter de. stort sett bare de jeg bruker. Du skal kunne bruke roundwound strenger uten å ødelegge gripebrettet, men det slites kanskje litt fortere enn med roundwound strenger. Er de strengene som sitter på tykke? Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 StingRay er vel ikke den vanligste bassen å bruke som fretless men alt går jo. Alle strenger ødelegger gripebrettet på en fretless så du må regne med vedlikehold uansett. Og ja: roundwound graver dypere og raskere i gripebrettet. Hvor fort det går kommer an på teknikk og ikke minst hva gripebrettet er laget av. Jeg bruker kun elixir-strenger på mine fretless-basser og de er noe snillere mot gripebrettet pga coatingen. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 StingRay er vel ikke den vanligste bassen å bruke som fretless men alt går jo. Skjønner ikke helt hva du mener her... MM har vel produsert Sting Rays siden 70-tallet, også fretlesser. Kanskje du mener at de ikke er spesielt populære som fretless? ...har litt tungt for det, skjønner du.... Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 17. juni 2010 Del Skrevet 17. juni 2010 Strengene er ganske tjukke. GHS ett eller annet. Selgeren er importør av disse, men er åpen for å prøve andre på bassen før den selges. Gripebrettet er av Pau Ferro-tre. Og ja, PiggHåen har god fartstid. Lenke til kommentar
Tarell Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 Tobo-Potato skrev: "Strengene er ganske tjukke. GHS ett eller annet. Selgeren er importør av disse, men er åpen for å prøve andre på bassen før den selges. Gripebrettet er av Pau Ferro-tre. Og ja, PiggHåen har god fartstid. " Hvilken tykkelse har du på dem da? Lenke til kommentar
Tobo-Potato Skrevet 18. juni 2010 Del Skrevet 18. juni 2010 (endret) Har ikke dimensjonen. Endret 18. juni 2010 av Tobo-Potato Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Da va min flett nye Music Man Bongo 5 bestilt fra de store statene, og sendt i produksjon. Den er ferdig i desember. Worth it? Oye. Lenke til kommentar
Dellers Skrevet 21. juni 2010 Del Skrevet 21. juni 2010 Da va min flett nye Music Man Bongo 5 bestilt fra de store statene, og sendt i produksjon. Den er ferdig i desember. Worth it? Oye. Nedtur å vente et halvt år da...Ble rimelig utålmodig når jeg venta på min første bass (Fender Marcus Miller Jazz Bass) like lenge...Menmen, sånn er det når det (ihvertfall var det sånn i mitt tilfelle) er kø på å skaffe et visst instrument, og det faktisk ikke settes i produksjon før en stund etter man bestiller det. Litt diggere med min bass nummer to, en Stingray 5 HH, som var inne hos en selger i Canada og kom i løpet av to uker (hvorav den siste uka var fra flyet landa på Gardermoen og hit, 45 minutter unna med bil...) Lenke til kommentar
Tarell Skrevet 22. juni 2010 Del Skrevet 22. juni 2010 Litt vente tid ja, men er vel verdt det til slutt. Har du fått noen "custom" ting gjort med den, eller bare en "standard"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå