Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Vel, alle har sine smak ;)

Store fordelen med Thuderbird pro V er at den kan brukes i alt fra Jazz til Deathmetal ;)

Og vil ikke slite den ut, skal jo være tilnærmet "strøken" og hel.

gir finere lyd da :D

Hvis du ikke vil ha en Epiphone, se på Ibanez eller Warwick ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Warwick Beast ser tøff ut på avstand, men er no drit å sitte på fanget og øve med iflg lillebror. Er jo så sinnssykt mye pigger og skarpe kanter.

Han brukte konf-pengene sine på beast, han angret så fort han fikk spille basslæreren sin Ibanez.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Sprekk?

Det vil påvirke akustikken endel, men om det vil være merkbart på den, det tør eg ikke si.

Men ville ikke betalt så alt for mye for den.

Slike sprekker kan fort bli MYE større...... Og da har du et problem, med STOR p......

Men kan jo hende det er en smal sak å fikse da.

Burde vel ta en titt på den i egen person.

Som du sa, kjitiil, vi har alle sammen forskjellige smaker, er det som gjør dette gøy ;)

Noen liker Warwick, noen liker Ibanez, andre liker samwick og noen liker Epiphone.

Og samme med forsterkere og kabinett, er utallige kombinasjoner tilgjengelige og like mange innstillinger og "sounds".

Derfor vi gjør dette, for å finne våre"sound" ;)

Lenke til kommentar

@Jørnan @Tarell @mysjkin:

Det er komplett umulig å vurdere dette for annet enn en fagperson. Den kan være verdt 10.000 og den kan være verdt ti ganger så mye. Er den brukt i et profesjonelt symfoniorkester er det antakelig nærmere det siste. Det samme gjelder sprekken: Det er kun en rutinert fagperson som kan vurdere hvor alvorlig skaden er og om det kan repareres.

Lenke til kommentar

Som du sa, kjitiil, vi har alle sammen forskjellige smaker, er det som gjør dette gøy ;)

Noen liker Warwick, noen liker Ibanez, andre liker samwick og noen liker Epiphone.

Og samme med forsterkere og kabinett, er utallige kombinasjoner tilgjengelige og like mange innstillinger og "sounds".

Derfor vi gjør dette, for å finne våre"sound" ;)

Joda, det er forsåvidt korrekt men samtidig: Det finnes allround-verktøy og det finnes spesial-verktøy. De aller fleste behøver et allround-verktøy, i hvertfall inntil de har spilt i mange år og funnet ut om de behøver et spesial-verktøy. De aller fleste som kjøper spesial-verktøy tidlig gjør det fra helt feil kriterier (ser kult ut, noen man ser opp til har samme typen, tror man kommer til å spille en stil for alltid etc.).

Holder du deg til de vanlige modellene har du mye mer frihet og muligheter senere.

Lenke til kommentar

Derfor eg sier at man skal prøve seg fram og se ka som vi passe for sin sound ;)

Hvis man bare ser på utseende på bassen, da har man ikke helt skjønt det.

Og man trenger ikke ha spilt i mange år for å vite ka sound man er ute etter ;)

Og man trenger ikke være fagperson for å vite at en sprekk i et akkustisk instrument kommer til å påvirke lyden. Sier ganske mye seg selv det ;)

Lenke til kommentar

Derfor eg sier at man skal prøve seg fram og se ka som vi passe for sin sound ;)

Hvis man bare ser på utseende på bassen, da har man ikke helt skjønt det.

Og man trenger ikke ha spilt i mange år for å vite ka sound man er ute etter ;)

Og man trenger ikke være fagperson for å vite at en sprekk i et akkustisk instrument kommer til å påvirke lyden. Sier ganske mye seg selv det ;)

Jeg har undervist i musikk i godt over 20 år. Av alle de elevene jeg har hatt er det nøyaktig ingen som ikke har endret seg når det gjelder smak og ønsket "sound" flere ganger i løpet av den tiden jeg har hatt dem som elever og etterpå. Grunnreglen er: Finn et allround-instrument som kan gi den nødvendige variasjon og som er fysisk passende til din kropp og forutsetninger. Vent med å kjøpe spesialverktøy til du har lang nok erfaring til å vite sikkert hva du vil, til å utnytte de mulighetene et slikt verktøy gir og til du har råd til å bruke penger på mer enn et instrument.

Angående sprekk: Det kommer an på hvor den er, hvordan instrumentet er konstruert, hvor omfattende skaden er, om det kan repareres uten enorme kostnader etc etc. Ta det til en fagmann, det er de som kan noe om dette. Slike ting er dagligdags i den bransjen.

Lenke til kommentar

Vel, kjenner endel folk som spiller bass. Og andre instrumenter for den saks skyld.

Det er endel av dem som har vært på jakt etter samme sounden hele tiden de har spilt, men ikke helt funnet den.

Og derfor skiftet for å komme nærmere den sounden.

Noen har skiftet ofte, av den grunn at de ikke vet ka de ser etter i sin sound.

Og noen har funnet den tidlig og holder seg fortsatt med den.

Seff. har de flere å spille på da de er i flere band, og bandene ikke høres like ut, så derfor varierende sound på instrumentet sitt, og flere instrumenter ;)

Men som du sier, som en tommelfinger-regel e den god. Men ikke glem, det finnes mange som finner sitt rette element og holder seg på det resten av tiden de spiller.

Akkurat som med gitarister.

Hvis man finner en sound man virkelig liker og føler passer, så holder man på den.

Og sprekk i akkustiske instrument.

Det påvirker lyden uansett kordan du vrir og vender på det.

Grunnleggende fysikk.

Lyden fra et instrument kommer fra de lydbølgende som resonerer i det, og da vil også vibrasjonene i selve materialet ha endel å si for lyden fra instrumentet.

Så derfor vil enhver sprekk i materialet påvirke disse vibrasjonene, men i hvor stor grad, det er en annen sak.

Men enhver sprekk i et materialet vil påvirke de fysiske egenskapene til det, og derfor også de evt. vibrasjonene som går i det.

Ergo, på akkustiske instrumenter vil lyden påvirkes da endel av den lyden kommer fra de vibrasjonene kommer fra materialet.

men som sagt, om det lar seg høre, det e noe helt annet ;)

Så i det store og hele, kan vi si det slik.

Uansett hva andre sier, så må man selv finne ut av ting og hva som passer for deg.

Selv spilt musikk i 17-18 år nå, og fant for 2 år siden den sounden i bassen eg har sett etter hele tiden.

Nå e det bare pengene det står på.

Det er også en ting som påvirker ka man kjøper, priser.

Man har ikke alltid råd til det man virkelig vil ha, så man må nøye seg med noe annet.

Men for å avslutte dette innlegget.

Vi e alle forskjellige, vil ha forskjellige ting og ser etter forskjellige ting.

Så vi kan ikke alltid si at sånn er det, for det som stemmer for en stemmer ikke nødvendigvis for andre ;)

Men hvis man vil ha råd, så e det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar

@Tarell:

Det er nå en gang slik at når man gir råd så er det råd som gjelder /de fleste/. Det bør være unødvendig å understreke at det selvsagt alltid finnes noen unntak. 99 av 100 vil ha nytte av de generelle rådene jeg ga tidligere.

Angående den akustiske bassen så gjentar jeg bare det jeg sa: Ta den med til en fagperson som kan vurdere det. Å sitte å argumentere med "grunnleggende fysikk" og så komme med en barneskolebelæring er rimelig meningsløst overfor en som har jobbet med dette i over 20 år. ;)

Lenke til kommentar

Ikke være så vanskelig ;)

å ikke tro eg skriver slikt for å gjøre folk sinte, bare fikk ett innfall for å skrive mye ;)

Og se på det slik, nå fikk du oppfrisket fysikk kunnskapene litt ;)

Hehe!!!!

Tipset eg fikk med bass var å finne den sounden eg ville ha, og så bare prøve meg fram på masse forskjellig til eg fant rett kominasjon.

Som faktsik flertallet av de eg kjenner som spiller bass ;)

Så det er vel heller indivitet enn en generell regel ;)

Det er godt tips, sier ikke noe på det, men som sagt, smarteste er å finne ut ka du vil med musikken, finne en som er behagelig for deg å spille på og høres ca ut som du vil.

Lyden ka alltid endres litt på senere ved å bytte ut noen ting ;)

Sa aldri man ikke skulle ta den til fagfolk.

Sa bare kort og godt at uansett hvordan man vrir og vender på det, så vil lyden bli påvirket av en sprekk.

Om det blir merkbart for det mennesklige øret er noe HELT annet.

Og ja, det er grunnleggende fysikk ;)

Så har ikke noe med barneskole nivå å gjøre, men heller en generell forklaring på vibrasjoner i material, på en slik måte at den generelle befolkningen forstår det.

Må huske på det, er ikke alle som jobber som ingeniør heller da ;)

Men igjen, hvis du følte at eg var nedlatende mot deg, var ikke det min intensjon.

Men må innrømme, er ikke noe feil i det eg skriver, og sa deg ikke direkte imot noe sted heller.

Største forskjellene var i at eg kom med fakta ang sprekk i bassen, og du kom med tiltak.

Tipsene ang. valg av bass, vel, der var litt forskjell, men poenget er vel egentlig at spilleren skal finne noe som passer for seg, og ikke alle andre. ;)

Lenke til kommentar

Det med sounden og den diskusjonen blåser jeg i, selv om jeg stemmer for allround-instrument som 1.-bass/gitar osv.

Men det med at en fagperson skal se på bassen er jeg HELT enig i. En fagperson vil ikke bare si om sprekken gir noen innvirkning på lyden, men også hvor mye det vil koste med en eventuell reparasjon. Hvem vil vel ha en bass med sprekk i? En sprekk kan fort bli en større sprekk, å få pris på reparasjon og prisantydning på instrumentet er nok veldig smart. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da var min kjære, gode, gamle Fender Bassman 100 solgt. Noe jeg sikkert kommer til å angre noe fryktelig på senere. Får skylde på at jeg var "ung og dum". :p

Til gjengjeld er en MusicMan Stingray i bestilling. :new_woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...