Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-PMxZbwCI
aldri spilt på en båndløs før jeg, er det vanskelig? trenger man godt gehør? :)

Ja, sjølv om ein har fretmarkers vil ein trenga godt gehør for å spela ein rein tone.

Lenke til kommentar

Okei, da skal jeg ikke prøve detmed det første :p

Men jeg lurer på om noen vet om noen gode Jazz-musikere? aldri hørt på det før så tenkte jeg skulle prøve :) hører mest på rock, hard rock, punk, vet ikke om dette har noe å si i forhold til litt forskjellig jazz egentlig :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI
Okei, da skal jeg ikke prøve detmed det første :p

Men jeg lurer på om noen vet om noen gode Jazz-musikere? aldri hørt på det før så tenkte jeg skulle prøve :) hører mest på rock, hard rock, punk, vet ikke om dette har noe å si i forhold til litt forskjellig jazz egentlig :p

Start med platene Kind of Blue, Mingus Ah Um, Time Out og Blue Train.

Lenke til kommentar
aldri spilt på en båndløs før jeg, er det vanskelig? trenger man godt gehør? :)

Jeg er litt mer optimistisk enn jazzhovud, begynte å spille fretles for ca tre år siden og bruker den bassen nesten hele tiden nå.

For å sitere cellolæreren til datteren min "Kan du synge rent kan du klare å spille cello" (som også er rimelig fretless for å si det sånn..) Det er to ting det går på - øve på fingerbruk, du må få inn i ryggmargen hvor fingrene skal være, du har også en litt annen teknikk og noen ting som funker greit med bånd er nesten eller helt umulig på en fretless, for eksempel om du skal raskt fra bånd 2 på D til bånd 2 på G er det lett å sette an begge fingrene på en bass med bånd, på en fretless er det et problem at de kommer ved siden av hverandre, det er også lurt (spesielt om du spiller alene) å bruke åpne strenger så ofte som mulig. Men det viktigste er å venne seg til å høre grundigere på seg selv. Fingrene dine skal vite hvor de skal hen, men om du begynner å skli ut må du kunne kompensere med en gang. Markører er å anse som et sikkerhetsnett.

Og bare så det er sagt, fretless gjør det ikke mulig å være mindre nøyaktig med stemming...

Og dessuten, platene Jazzhovud anbefaler er glimrende! :love:

M.

Lenke til kommentar

meget sant Mysjkin. Har ikke spilt på det selv, men fra folk eg kjenner som spiller "klassiske" instrumenter, så er det bare litt trening som skal til ;)

Hørte litt på noen av de sangene fra albumene som ble anbefalt av Jazzhovud, ganske bra ;)

Lenke til kommentar
er det virkelig ikke flere bassister her? :dontgetit:

føler at det er bare et fåtall her og at det er samme folka hele tia :p:(

Joda, jeg er nå er. Skriver ikke så mye her, men følger nå med. Når jeg spiller i to band pluss minst 100% jobb og er aktiv i Røde Kors Hjelpekorps, blir det ikke så mye tid til pc på fritiden. I tillegg til å drive en del med foto. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...