Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har desverre ikke noe kropp til selgs ;)

Ja det er sant, kan få mere lyd fra et hjørne, men som du skrev, blir lett buldring da. Støreste problemet med små forsterkere er det at de blir fort makset ut, og klarer ikke levere mere trykk. Men igjen, de fungerer utrolig godt som en "pre-amp". Iallefall Line6 sine små.

Lenke til kommentar

Hvis du er komfortabel med å lese engelsk er "Bass guitar for dummies" verdt å skjekke ut. Har du mulighet til å (i hvert fall noen få) timer med en lærer, så er det mindre fare for å starte med å gjøre ting feil :)

Har du noe instrument (spesielt gitar) erfaring fra før?Noen spesiell stil du tenker på å spille?

M.

Lenke til kommentar
Har tenkt å lære å spille bass. Hvor begynne? Hvilke bøker/dvd'er/nettsteder osv bør jeg sjekke ut? Totalt nybegynner. :)

Vel det eg vil anbefale er å begynne hos en lærer/instruktør. For da slipper du å få uvaner så tidlig, da lærer du "riktig" fra første stund. Er ikke mange timene du trenger, bare sånn for å komme igang og lære teknikkene og riktig bruk. Ellers, så er det bare å finne "TABS" på nettet og øve på dem.

Da vil eg anbefale å bruke http://www.ultimate-guitar.com Der er det utrolig mange gode tabs å øve på.

Håper dette hjelper deg litt.

Lenke til kommentar

Har ikke noe erfaring fra gitar nei. Er det ikke ganske likt? Har en kamerat som er veldig god på gitar jeg kan høre med da det ikke finns noe lærer/instruktør her i nærheten. Skal skaffe meg den bass for dummies boka da. Kjøper meg vell bass og forsterker om en ukes tid.

Lenke til kommentar

Gitar og bass - likt? Tja .. de fire dypeste strengene på gitaren er stemt likt som bass-strengene, noen prinsipper som er det samme. Standardfeilen som gitarister gjør når de begynner å spille bass er å bare bruke tomlen på høyre hånd til å slå an strengene med - finnes jo bassister som har kommet langt med det, men 'standard teknikken' er å plukke med peke- og langefinger (som en gitarist som spiller fingerspill gjør på de lysere strengene)

Lykke til!

M.

Lenke til kommentar

Vel, at de er stemt likt er ikke riktig å si. Kommer jo helt an på. Kjøper du en Ibanez MDB, er det standard stemt på: C,G,C,F. Ibanez PiB har: Eb,Bb,F,C,Bb.

Men ja, det er sant. det er mange som bare bruker tommelen. Men det gir jo en helt annen lyd enn å bruke peke og lange fingeren.

Du kan jo også bruke et plekter, da får du en helt annen lyd. Spørs veldig på ka type musikk du skal spille.

Hvilken type musikk vil du spille?

Og enda et lite tips. Spill så mange typer musikk du kan, da får du bedre innsikt i musikken og lærer mere, og på den måten blir du en mye bedre musiker ;)

Endret av Tarell
Lenke til kommentar

Hehe!! Det er jo bra. Min anbefaling er å å snakke med instrukør. De vet som oftest hvilke som gir best mulig opplæring.

De to heftene jeg fikk innholdt DVD og CD, sammen med masse gode tabs som er fine å øve på og lære seg.

De heter El-Bass boken I og II. Jeg var iallefall meget fornøyd med dem.

Lenke til kommentar

Det er sant, et band er en fin måte å lære på, men vil fortsatt anbefale å starte med en instruktør. For da får du lært skikkelig i starten av en som virkelig kan det, man får lært seg teknikker som vil hjelpe deg å lære selv og du er mye sikkrere på å ikke lage stygge uvaner i starten.

Lenke til kommentar
joda, men 60-70W burde jo holde til å spille på små steder, blir det større steder tar man det jo igjennom PA :)

men lurer fortsatt på hvilken forsterker jeg skal kjøpe da, ca 3000,- :)

Tja, vet nå ikke helt. Som noen her nevnte kommer det nok an på hvilken musikk du spiller. Men jeg har en Fender Bassman 100 rørfortopp (100w) som jeg vurderer å bytte ut fordi det hender den ikke klarer å henge med når vi øver. Spesielt om trommisen blir litt ivrig. :)

Edit; Ser du nevner PA. Med oppmikking og PA, går det kanskje bedre med 60-70w.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

hvor hardt slår trommisen deres a? :dontgetit:

når vi øver har vi en 30W bass, 2 60W gitarforsterker og trommer i et lite rom og det er ingen problemer i det hele tatt :p men som du iser kan det være lurt å kjøpe større men hvis jeg kjøper større i den priklassen blir vel lyden av dårligere kvalitet, eller?

Lenke til kommentar
hvor hardt slår trommisen deres a? :dontgetit:

når vi øver har vi en 30W bass, 2 60W gitarforsterker og trommer i et lite rom og det er ingen problemer i det hele tatt :p men som du iser kan det være lurt å kjøpe større men hvis jeg kjøper større i den priklassen blir vel lyden av dårligere kvalitet, eller?

Tja, ikke unormalt hardt tror jeg. Men nå skal det sies at vi øver i et ganske stort lokale med litt rar akustikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...