Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd


Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heihei andre bassfolk. Om to uker skal jeg besøke en venninne og lære hun å spille bass. Hun har aldri spilt noe før og selv om jeg har spilt i noen år så er jeg heller ikke så god til å lære fra meg. Og jeg har bare et par dager på å lære hun så mye som mulig så da hadde det vært fint om dere kunne gi meg noen tips til hvor jeg bør begynne og hva jeg bør lære fra meg for jeg overlater hun til seg selv.

Lenke til kommentar

Grunnleggende teknikk med hvordan man skal holde og slå på strengene er vel kanskje det aller første du bør begynne med. Velg gjerne en sang som er nogenlunde enkel og høres bra ut. Da jeg skulle gi søstra mi et grunnkurs i bass brukte vi All My Loving av Beatles. Den er kul, og høres okei ut selv om det går litt treigt i starten.

Lenke til kommentar

Takker for den Flygg. Jeg så på den sangen og den ser ut som en grei begynnelse. Den første sangen jeg lærte var Know Your Enemy av Rage Against The Machine og synes den var ganske grei å begynne med så tenkte litt på den og.

 

Så er det en annen ting jeg lurer på. Jeg vil lære noen solo stykker som er kjekke å spille og høres bra ut som f eks overjoyed av victor wooten. Det hadde vært gøy å kunne spille noe forran andre uten at det trenger å være andre instrumenter innblandet. Ellers så kansje noe som er mulig å spille kun på bass som også kan synges til?

 

Kom gjerne med masse forslag og tips eller hva det enn måte være.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-PMxZbwCI

Nokon som veit korleis det er å få leid kontrabass av ein lokal kulturskule? Dei er vel ikkje heilt nazi sjølv om ein ikkje går der?

 

Har lyst til å lera meg kontrabass men har ikkje økonomi til å kjøpa skjønar dykk..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI
Dei er vel ikkje heilt nazi sjølv om ein ikkje går der?

Det er de selv om du går der. Instrumenter er dyre saker, og som oftest må du nok kjøpe deg et eget instrument når du skal gå på en musikkskole.

 

Eg går musikklinja på vgs.

 

Eg tenkte å leie meg ein kontrabass, eg veit at den lokale musikkskulen leiar ut, men eg veit ikkje om eg får leid ettersom eg ikkje går der.

Lenke til kommentar

Tror fortsatt ikke at du får lånt noen nei. Kaaanskje hadde du faktisk hatt det som hovedinstrument, men der igjen bare kanskje. Går 3. året musikklinja selv ;) Hva er hovedinstrumentet ditt? Jeg spiller selv bassgitar, men bytter kanskje til kontrabass i løpet av året, da jeg har spilt det i spilletimen siden skolestart+ at jeg har en avtale med læreren min om lån av nøkkel så jeg kan gå dit etter skolen og øve. Skal kjøpe meg billig studentbass, og har derfor solgt den ene Warwick'en min.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI
Tror fortsatt ikke at du får lånt noen nei. Kaaanskje hadde du faktisk hatt det som hovedinstrument, men der igjen bare kanskje. Går 3. året musikklinja selv ;) Hva er hovedinstrumentet ditt? Jeg spiller selv bassgitar, men bytter kanskje til kontrabass i løpet av året, da jeg har spilt det i spilletimen siden skolestart+ at jeg har en avtale med læreren min om lån av nøkkel så jeg kan gå dit etter skolen og øve. Skal kjøpe meg billig studentbass, og har derfor solgt den ene Warwick'en min.

 

Har bassgitar som hovudinstrument, vurderte faktisk sjølv å finansiere kontrabass ved å selge den ein Warwick'en min her om dagen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI

Har prata med han tidlegare, skulen sin bass er rimeleg fucked (trist ettersom han er frå 1800-talet)

 

Han nevnte kulturskulen han og men kunne ikkje gje noko eintydig svar om sannsynligheten for å få lånt, difor ville eg spørje dykk.

 

Anyways, kva slags bassar har du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-PMxZbwCI

Infinity er moglegens den mest sexy Warwickmodellen ever. Hadde dei produsert 6-strengsvariant hadde eg kjøpt ein med ein gong.

 

Var forresten i studio i dag, spelte inn noko ganske bedriten indie-pop. Sjølve innspelinga gjekk dog fint og resultat kjem sannsynligvis i morgon.

Endret av Slettet-PMxZbwCI
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...