Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe eller rosa med gule prikker... :p

Fra spøk til alvor, hadde tenkt på en lys farge. Olympic white eller noe i den dur. Plekterbrettet er sort med hvit kant. :) Har avtale med en billakkerer som skal lakkere den for meg.

Lenke til kommentar

Oi. En bass-tråd... :)

Jeg har en Fender Precision bass, som jeg kjøpte brukt i en musikkforetning for 3 år siden. Jeg tror bassen ble litt pimpa av han som eide den før meg, den er i hvertfall ikke helt standard, så det er noen ting jeg lurer på.

Det er en "Crafted in Japan" bass, altså ikke en squire, men en Fender fra Japan. På hjemmesidene til Fender har jeg funnet ut at bassen ble laget i tidsrommet 2002-2004, ved hjelp av serienummeret.

Grunnene til at jeg mener bassen er litt pimpa er:

1) Det er en Iron Maiden logo, og en fake Steve Harris signatur på hodet.

2) Seymour Duncan Basslines pickup's, de P-bassene jeg har sett, har hatt standard Fender pickup's...

3) Badass Bass II bridge, som i alle fall ikke er standard Fender.

4) Jeg mener å huske at potmeterne så ut som om de var av litt høyere kvalitet enn de som pleier å være standard. Jeg gidder ikke å skru fra hverandre bassen for å finne det ut nå.

Bilder:

post-49256-1243686007_thumb.jpg

post-49256-1243686020_thumb.jpg

post-49256-1243686032_thumb.jpg

Hva tror dere? En handy teenager som har pimpa P-bassen sin, også solgt den, eller er det Fenders verk?

Jeg syns bassen er drit digg, og at den har bra lyd, men jeg har ikke så mye å sammenlikne med, så da lurer jeg på: Er denne bassen bra?:p Og hvis jeg skulle komme i pengenød en dag: Hvor mye spenn tror dere jeg kan få for den?

thnx!

Lenke til kommentar
Det er ikke noe som er byttet ut på bassen din, nei :)Fender Steve Harris Precision Bass

Se der ja, men altså den er ny i 2009. Jeg mener jeg søkte meg grønn på bassen rett før/etter jeg kjøpte den for 3 år siden, og at jeg da ikke fant noe.

Jeg syns det er litt rart hvis en "artist-series" bass er "crafted in Japan", fordi jeg innbiller meg at "crafted in Japan" ikke akkurat er noe kvalitetstempel, men der tar jeg kanskje feil?

Og hvor mye tror du bassen er verdt?

Lenke til kommentar

Nei det er uansett en Fender, og har Fender kvalitet, men jeg regner liksom med at "artist-series" er noe av det beste, og i amerikansk stil skulle jeg tro at de ble laget i US.

Jeg husker ikke helt hvor mye jeg betalte for den, men det var et sted mellom 4 og 8 tusen :p hmm, 6k kanskje?

Lenke til kommentar

Hei alle bassister!

Jeg har eksamen i instrument på tirsdag og spiller altså bass. Merker jeg er litt nervøs. Har ikke spilt bass så veldig lenge (to år).

Skal spille b.l.a. James Brown (I got you), standardlåter som Blue Bossa og Just Friends og Englishman in NY av Sting for å nemne noe. (Spiller til sammen 6 låter. Eksamenen skal ikke være lenger enn en halvtime..)

Noen i dette forumet som har gått musikklinja og spilt bass? Noen som har ærfaring å dele med en slik eksamenskonsert?

Noen synspunkter angåande noen av låtene jeg skal spille? Tips?

Håper det går bra! Har sett fram (og gruet meg) til denne eksamenen siden jeg startet på musikklinja.

Endret av druevin34
Lenke til kommentar

Hvis du har kommet så langt at du skal ha spilleeksamen har du vel hatt noen tentamener i noenlunde samme format før det? Det hadde ihvertfall vi.

Mine viktigste tips er:

- Sørg for at bandet er skikkelig samspilte og at du fremstår som sjefen i bandet.

- Sørg for at bassen høres skikkelig.

- Kunn låtene godt nok til å klare å spille dem fjellstøtt selv om du er litt nervøs.

Pass også på å finne en bra rekkefølge på låtene. Jeg pleide å starte med noe som ikke var så rolig, og som satt som fjell både for å bli kvitt den verste nervøsiteten og å få gitt et bra førsteinntrykk. Rekkefølgen på den midtre delen er ikke fullt så viktig, men det kan være greit å ikke spille to låter som ligger nært hverandre i stil etter hverandre. Så anbefaler jeg å avslutte med noe du syns du spiller bra for å få en god avslutning og la sensorene sitte igjen med et godt inntrykk.

edit: Og husk å vises. Noen bassister har en tendens til å stå og gjemme seg bak ved trommisen.

Endret av Flygg
Lenke til kommentar

Fender lagde noen tvilsomme Iron Maiden signatur modeller kun for japan for mange år siden men har nå sluppet to nye sigantur modeller fra den amerikanske fabrikken som er mere korrekte i forhold til gitarene/bassene de er bygd på.

Dog ser jo den bassen ut til å være nærmere sannheten enn den japanske iron maiden gitaren. Du bør forøvrig prøve ut Steve Harris Signatur strenger ;)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Hvis du har kommet så langt at du skal ha spilleeksamen har du vel hatt noen tentamener i noenlunde samme format før det? Det hadde ihvertfall vi.

Mine viktigste tips er:

- Sørg for at bandet er skikkelig samspilte og at du fremstår som sjefen i bandet.

- Sørg for at bassen høres skikkelig.

- Kunn låtene godt nok til å klare å spille dem fjellstøtt selv om du er litt nervøs.

Pass også på å finne en bra rekkefølge på låtene. Jeg pleide å starte med noe som ikke var så rolig, og som satt som fjell både for å bli kvitt den verste nervøsiteten og å få gitt et bra førsteinntrykk. Rekkefølgen på den midtre delen er ikke fullt så viktig, men det kan være greit å ikke spille to låter som ligger nært hverandre i stil etter hverandre. Så anbefaler jeg å avslutte med noe du syns du spiller bra for å få en god avslutning og la sensorene sitte igjen med et godt inntrykk.

edit: Og husk å vises. Noen bassister har en tendens til å stå og gjemme seg bak ved trommisen.

Jada, vi har hatt oppspill siden 2.termin førsteklasse, så det er jeg jo kjent med.

Jeg har brukt masse tid på å få til skikkelig samspel, har starta tidlig. Flere av sangene er jo sanger som jeg har spilt før i samspill, men har likevel brukt masse tid på få til øving, og det full øving nå frem til tirsdagen også.

Jeg kan alle låtene mine bra, en eller to låter sitter egentlig litt mindre og jeg kan veldig fort bli usikker. Det er vel her, som du sier, at jeg må vise at det er jeg som er sjefen. Det jeg er redd for er at jeg skal komme ut av walkingbasslinjene. Jeg spiller jo en del av dem, og når man først er kommet ut av dem er det ikke akkurat like enkelt å komme fort nok inn, spesielt når en spiller under press. Så det håper jeg ikke skjer. Men walkingbasslinjene har jeg spilt på i nesten ett år, men er jo typisk at jeg kommer ut av dem på eksamen. Opplevde å komme helt ut av solodelen på Englishman in NY under oppspill, hadde aldri spilt den så dårlig som jeg gjorde da.

Basslæreren min mener at jeg skal ha egen forsterker på eksamen, og ikke koble til monitor, men jeg er jo selvfølgelig litt skeptisk til at bassen blir overdøvd av kompet når vi først starter, og da er det ikke like lett å få skrudd opp mens jeg spiller. Jeg satser jo på at vi sjekket dette grundig før start uansett, men det kan skje. Noen ganger har jo bassen blitt for høy også.

Og jeg skal ikke gjemme meg bak med trommisen, skal stå synlig og prate litt i mikrofonen innimellom. Jeg tenker å fortelle tre, fire linjer om hver sang. Er det for mye? Må jo si litt for å skape litt stemning, ikke bare navnet på sangene. Det er iallefall det jeg tenker.

Det jeg egentlig frykter mest er følgende:

- Jeg får ikke stemt bassen skikkelig. Dette pleier aldri vere noe særlig problem, jeg klarer fint å stemme på gehør og ved hjelp av overtoner, men er det mye bråk og støy rundt er det vanskelig. Jeg stemmer nesten aldri med stemmer. Skjønner meg ikke på de instrumentene.

- At lydbildet blir så rotete at jeg ikke hører resten av kompet skikkelig

- Detter ut av gåbasslinjene

- Spille dårlig generelt. Jeg veit jeg kan så mye bedre

Noe annet er at jeg blir ganske sliten av å stå å spille, men det er dette jeg gjort det siste øvingene. Og at jeg ikke er avslappet når jeg spiller slik at jeg får såpass vondt at jeg ikke klarer å spele sangene noe særlig. Dette skjer av og til.

Lenke til kommentar

Det eneste rådet jeg kan gi deg er: ikke tenk så jævli' mye!

I morgen reiser jeg til København med kulturskolen og vi skal spille en hel bråta med avanserte jazzlåter som Marcus Millers Tutu og klassiske stykker som Pavane for Dead Princess. Jeg er ikke helt à jour med alt jeg skal spille av kompliserte basslinjer, men så tett på selve dagen(e) kan man ikke grue og lure sånn.

Du må bare gå opp på den scenen og vise at du er sjefen og at du fortjener toppkarakter! Hvis du bruker den siste tiden på bare å tenke på alt som kan gå galt, bør du se tilbake på hvor mye du har øvd, og hvis du er godt forberedt ville jeg ikke stresset no' mer med det.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Må si meg enig i at det kanskje er det aller beste rådet. Alt annet høres det ut som du har bra kontroll på.

Ikke stress for mye med eksamen og tanker om at det er viktig å spille bra. Bare prøv å slappe av. For min del funker det best å egentlig bare gi litt faen og si til meg selv at det går som det går, og jeg får ikke gjort noe med det uansett. Stresser du kommer det neppe noe positivt ut av det. Spiller du feil må du bare ta det med godt humør og hive deg på igjen så fort du kan. Hadde en sånn situasjon på min spilleeksamen da vokalisten bare peisa på med refrenget da vi skulle kjøre outroen. Datt ut i et lite sekund, men da var det bare å smile til gitaristen, riste på huet, og fortsette. Er helt sikker på at det ikke fikk noen negative konsekvenser for vurderinga.

Det er forresten lurt å tvinge seg til å fortsette om man spiller feil når man øver slik at man venner seg til å hoppe inn igjen snarest mulig. Hadde en basslærer som var knallhard på det området, og det er jeg svært glad for i ettertid.

Endret av Flygg
Lenke til kommentar

Viktig å stemme bassen ordentlig sammen med eventuelle andre instrument! Det trekker på karakteren hvis det er surt. Å dette ut av en gåbasslinje kan umulig være det verste i verden, det må jo være noe av det lettere å komme inn igjen i. Hvis lydbildet er så rotete at det er vanskelig å høre deg selv må du prøve å kommunisere så godt du kan med resten av bandet.

Veldig viktig: IKKE gi opp å øve inn en låt skikkelig med bandet, hvis noen sier "essda, det fikser vi når vi spiller i morgen" så avvis de fullstendig, for det gjør dere ikke, og det høres, UANSETT. Det skal jeg love deg.

Hvis du foretrekker å sitte og spille vet jeg ikke om noe som skulle stoppe deg fra det?

Uansett, lykke til! Jeg spilte selv på 3 andre eksamener i dag, og det gikk forsåvidt veldig bra :) Får se neste uke om jeg kommer opp selv i instrument.

Lenke til kommentar

Om du er redd for å få problemer med å stemme på grunn av støy vil jeg absolutt anbefale deg å lære å stemme med en tuner. Får du lånt deg en av de små korg-tunerne eller noe sånt tar det deg null tid å lære det. Om du har en streng rett stemt kan du også stemme på overtoner og bare føle på vibrasjonene i stemmeskruen. Funker fint for meg i støyende omgivelser ihvertfall.

Lenke til kommentar

Må si meg enig med de andre her angående eksamen. Kanskje ikke så lurt å tenke så mye på at det er eksamen. Men bare spille låten sånn som du har gjort tidligere. Hvis man tenker at "nå er det eksamen. Må ikke spille feil, må ikke spille feil, må ikke spille feil", mister man fort konsentrasjonen.

Lenke til kommentar
Ibanez eller LTD? Ligger i det nedre prissjiktet (4-5-6), skal ha en billig 4strenger jeg kan rølpe med.

Jeg har denne bassen bare i 5-strenger (SR305) og jeg er veldig fornøyd med den. Har riktignok ikke prøvd særlig mange andre basser, men jeg syns denne er god :)

IbanezSR300-01.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...