Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Heh, er det noen som har prøvd bass med vib-arm? Jeg bare klarer ikke å se nytten i noe slikt :wee:

Jeg visste ikke at det fantes og må si meg enig i at det virker helt idiotisk.

Snart bare to uker til jeg skal til Frankrike og da kommer jeg sansynligvis hjem med en G&L Tribute L-2500 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh, er det noen som har prøvd bass med vib-arm? Jeg bare klarer ikke å se nytten i noe slikt :wee:

Vet ikke om det er helt idiotisk, noen ganger kunne det sikkert vært kjekt å kunne ha som en mulighet i eventuelle solosituasjoner. Vet godeste Les Claypool har det på noen av sine instrumenter, men kan ikke huske å ha sett han ha stor nytte av det.

Lenke til kommentar
Najs! Specs? :)

Har ikke helt bestemt meg for rosewood eller maple fingerboard enda, men skal prøve med begge deler når jeg er der nede, så ser jeg hva jeg liker best. Fargen blir sansynligvis sunburst, muligens blueburst. Så blir det jo selvfølgelig de vanlige G&L humbuckerene, bridge osv. Gleder meg til å få denne bassen :) Kommer til å stemme den EADGC da jeg ser stor nytte i en lysere streng ekstra. Jeg hår også tenkt til å få en hipshot mekanisme slik at jeg kan stemme kjappt til dropped D.

Vet ikke om det er helt idiotisk, noen ganger kunne det sikkert vært kjekt å kunne ha som en mulighet i eventuelle solosituasjoner. Vet godeste Les Claypool har det på noen av sine instrumenter, men kan ikke huske å ha sett han ha stor nytte av det.

Kanskje idiotisk var et litt feil begrep, men høyst unødvendig er det i hvert fall.

Lenke til kommentar

Har òg lyst på en bass i EADGC, men som jeg har fortalt - gikk det ikke helt bra å bare stemme en eksisterende bass fem havltoner opp. Vær forsiktig! Hvis det er den lyse stemminga du vil ha bør du be dem justere og stemme bassen for deg i butikken så du ikke føkker opp. Nå vet ikkje jeg hvor god du er med sånne ting - jeg er heller dårlig...

Lenke til kommentar

5 halvtoner opp? Det går nok dårlig ja :p Kjøp deg et 6-strenger set og bruk de 5 lyseste.

Når det gjelder farge, så kan det faktisk hende at det blir blueburst da jeg har en ganske klassisk P-bass (Olympic white med tort plekterbrett). Kjenner at når jeg først skal ha en bass til vil jeg ha en som er ganske forskjellig fra den jeg alerede har. Men som sagt får jeg se når jeg kommer ned.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Å? Jeg må vanligvis betale 150 for strenger til gitar, men når jeg skal ha de strengene gitaren er vanligvis brukt med (altså Ernie Ball), så må jeg bestille det, noe som gjør at det koster over 200 kroner for et sett. For bass er prisen som oftest dobbelt så mye ... Men selvfølgelig, billig til å være i Norge da. Hamstret strenger til bassen i USA forrige uke, og gav 20 dollar per sett =)

Lenke til kommentar
Jeg syns Flåklypa har en stilig melodi. Jeg har klart å finne frem til en del av den, men jeg har ikke sånn kjempegodt "gehør," så det tok en stund. Hvis noen vil hjelpe meg å fylle ut resten - eller en del - av sangen, hadde det vært flott.

Min første tab (:p)..

Herlig Knewt! Det er morsomt å se at du allerede har begynt å øve på den måten :) Fortsetter du slik vil du bli en god bassist på kort tid. Så vidt jeg husker tror jeg du spiller flåklypa noen toner for lavt, men det gjør jo ingen ting, intervallene er helt riktige. Tror du bør flytte den første tonen (altså en A) du spiller til en D. Bare du flytter den første tonen er intervallene mellom de andre tonene de samme. En annen ting som kan være lurt å kombinere med slik øving er å synge alle tonene du spiller. F eks i flåklypa synger du D G A B A osv. Da vil du lære tonene og bli bedre kjent med basshalsen. Et siste tips for å spille i riktig toneart er å høre på den originale melodien imens du spiller. Det åpner også rom for ytterlig improvisasjon da du lett finner ut hvilke toner som passer og hvilke som absolutt ikke passer. Uansett ønsker jeg deg lykke til videre med øvinga og bandet du holder på å lage (hvis jeg husker riktig?).

Lenke til kommentar
Å? Jeg må vanligvis betale 150 for strenger til gitar, men når jeg skal ha de strengene gitaren er vanligvis brukt med (altså Ernie Ball), så må jeg bestille det, noe som gjør at det koster over 200 kroner for et sett. For bass er prisen som oftest dobbelt så mye ... Men selvfølgelig, billig til å være i Norge da. Hamstret strenger til bassen i USA forrige uke, og gav 20 dollar per sett =)

Hvor bor du?

Lenke til kommentar
Jeg syns Flåklypa har en stilig melodi. Jeg har klart å finne frem til en del av den, men jeg har ikke sånn kjempegodt "gehør," så det tok en stund. Hvis noen vil hjelpe meg å fylle ut resten - eller en del - av sangen, hadde det vært flott.

Herlig Knewt! Det er morsomt å se at du allerede har begynt å øve på den måten :) Fortsetter du slik vil du bli en god bassist på kort tid. Så vidt jeg husker tror jeg du spiller flåklypa noen toner for lavt, men det gjør jo ingen ting, intervallene er helt riktige. Tror du bør flytte den første tonen (altså en A) du spiller til en D. Bare du flytter den første tonen er intervallene mellom de andre tonene de samme. En annen ting som kan være lurt å kombinere med slik øving er å synge alle tonene du spiller. F eks i flåklypa synger du D G A B A osv. Da vil du lære tonene og bli bedre kjent med basshalsen. Et siste tips for å spille i riktig toneart er å høre på den originale melodien imens du spiller. Det åpner også rom for ytterlig improvisasjon da du lett finner ut hvilke toner som passer og hvilke som absolutt ikke passer. Uansett ønsker jeg deg lykke til videre med øvinga og bandet du holder på å lage (hvis jeg husker riktig?).

Okai, da flytter vi den første til en D og prøver igjen. :) Skal få tak i sangen også og høre på den. Har begynt å bli kjent med toneartene på de fem øverste båndene. Da er jeg jo kjent med bånd 12-17 også.

Bandet ble det det dessverre ikke noe av, men skal kanskje spille på en "konsert" kulturskolen jeg går på arrangerer i Juni. :)

Lenke til kommentar

Okai, da flytter vi den første til en D og prøver igjen. :) Skal få tak i sangen også og høre på den. Har begynt å bli kjent med toneartene på de fem øverste båndene. Da er jeg jo kjent med bånd 12-17 også.

Bandet ble det det dessverre ikke noe av, men skal kanskje spille på en "konsert" kulturskolen jeg går på arrangerer i Juni. :)

Synd det med bandet da. Har ikke hatt noe fast band selv siden sommerferien, men jeg starter nå opp med to stykker. Et i Mai og det andre i sommer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...