Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Har spilt i to år nå, og har plutselig fått interesse for musikkteori. skalaer etc. Er det noen som har noen gode anbefalinger på musikkteoribøker? Gjerne for bass

Det ligger mye på internett bare du søker litt rundt. Jeg har selv nesten aldri brukt bok, så jeg kan desverre ikke anbefale noe. Men kan anbefale deg å begynne hos en basslærer. Der lærer du som regel masse teori og hvordan du tar det fra hodet og klarer å utnytte det i praksis. Hvis du ikke har mulighet til å begynne hos en basslærer ville jeg først og fremst satt meg inn i akkorder. Dersom du forstår akkordsystemet vil det bli mye lettere å improvisere.

Elbassboka 1 med DVD og CD

Elbassboka 2 med CD

Begge er fine og har mye nyttig info. Har ikke brukt dem så mye, da jeg syns det er mye mer morsomt å bare hoppe på noen vanskelige tabs og ta det derfra :D

Problemet med dette er at du ikke blir noe bedre på bass. Jeg ser noen ganger på tabs selv og over halvparten av gangene er tabsene laget slik at fingersetningen blir uøkonomisk. Derfor er en fin øvelse når du ser på tabs og hele tiden tenke over om fingersetningen er økonomisk. Et tips til er å ikke bruke tabs hele tiden, men også bare sette på låta, høre deg frem til hva som passer og tilslutt lage en egen basslinje/høre deg frem til den originale linja.

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har faktisk El-Bassboka selv. Hvilket nivå er det på den andre boka? Ble godt ferdig med den første for vel halvannet år siden. Ser først og fremst etter noe som kan gjøre meg til en bedre komponist og til å bli flinkere til å improvisere.

Prøver å spille mest mulig uten tabs, men føler jeg er veldig bundet til det. Har derfor ikke blitt så god til å improvisere. Når det gjelder basslærer, så prøvde jeg en stund, men han var først og fremst gitarist. Bassister i Frogn-området kan herved melde seg :)

Lenke til kommentar
Har faktisk El-Bassboka selv. Hvilket nivå er det på den andre boka? Ble godt ferdig med den første for vel halvannet år siden. Ser først og fremst etter noe som kan gjøre meg til en bedre komponist og til å bli flinkere til å improvisere.

Prøver å spille mest mulig uten tabs, men føler jeg er veldig bundet til det. Har derfor ikke blitt så god til å improvisere. Når det gjelder basslærer, så prøvde jeg en stund, men han var først og fremst gitarist. Bassister i Frogn-området kan herved melde seg :)

Har hverken prøvd El-bassboka 1 eller 2, men tror de er ganske gode begge to. Det at du har blitt bundet til tabs kan lett løses ved å starte med noen enkle sanger som inneholder noen få akkorder. Da blir det lett å improvisere. Det er bare å høre seg frem til du finner grunntonene i alle akkordene og videre improvisere ut fra dem. Prøv og feil, det er slik du bygger opp gehør. En annen ting som jeg nevnte i forrige innlegg er å undersøke om du kan spille sangene med bedre fingersetninger enn det som allerede står i tabsene. Dette krever at du kjenner basshalsen og vet hva tonene heter og hvor de ligger på basshalsen.

Lenke til kommentar

De fleste klarer å høre om de spiller feil eller riktig. Det tar kanskje lang tid i starten, men det er på denne måten man får bedre gehør. Det er i hvert fall ikke slik at de som ikke får det til i starten er tonedøde for resten av livet. Øvelse gjør mester.

Lenke til kommentar
De fleste klarer å høre om de spiller feil eller riktig.

Det er mange som ikke engang merker når den ene strenger er en halvtone i avvik når de spiller. De fleste klarer å lære seg gehør, men noen er medfødt det andre tar 10 år på å lære.

Lenke til kommentar

Basslæreren min mener at Elbassboka ikke er så god. Den går visstnok alt for fort frem og hopper over mye vesentlig.

Han anbefalte meg å kjøpe Hall Leonards Bass Method. Og den har jeg kjøpt. Det er egentlig 3 bind, men den har kommet i "Complete Edition" (alle 3 i 1 bok). Jeg syns den virker bra, men jeg har ikke brukt den så mye enda.

Link

Lenke til kommentar

Min gamle basslærer insisterte på at jeg kjøpte denne boka (Improvisor's Bass Method, Chuck Sher). Jeg har ikke brukt den voldsomt mye, men den virker veldig bra og dyptpløyende, i tillegg til at fokuset er helt og holdent på improvisasjon.

Endret av Flygg
Lenke til kommentar
Min gamle basslærer insisterte på at jeg kjøpte denne boka (Improvisor's Bass Method, Chuck Sher). Jeg har ikke brukt den voldsomt mye, men den virker veldig bra og dyptpløyende, i tillegg til at fokuset er helt og holdent på improvisasjon.

Har nettopp bestillt boka. Akkurat noe slikt jeg så for meg :) Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Betillte nettop Improvisor's Bass Method av Chuck Sher selv. Virket som en god bok sikkert de aller fleste får nytte av å gå igjennom. I tillegg til denne bestillte jeg også en bok jeg har hatt tenkt til å kjøpe lenge. Nemlig The Jazz Theory Book av pianisten Mark Levine. Boken skal visst nok ta for seg store deler av Jazzens teori og jeg har blitt anbefalt å kjøpe den flere ganger. Gleder meg spesielt til å få denne boka :)

Endret av Jokkulf
Lenke til kommentar

Han har überdigg tone :p Tror han bruker hundre effektpedaler omtrent på Hysteria, Chris har effektpedal mani :p Han bruker forresten også en Roland JP8000, så det er en synth som lager lyden i tillegg til bassen ...

Av den grunn så ønsker jeg bare å få en lyd så nærme som mulig med det jeg har av utstyr. Gidder ikke å bruke penger på annet utstyr, i og med at synthen hindrer meg i å få helt lik lyd, uansett hva jeg kjøper =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...