Gå til innhold

Forumets uoffisielle bass-tråd

Krankemot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da dukket det opp en 60-talls Fender Precision bass kropp i posten. Uten lakk og elektronikk og slikt. :)

Precision! :thumbup:

Skal du lage egen?

Jepp. Planen var det. Men mulig jeg setter den bort til andre for lakkering. Har ikke så mye erfaring med det selv. Det første som slo meg etter å ha pakken den opp, er hvor utrolig lett den er. Trodde Jazzbassen var lett, men jeg har nå skiftet mening. :p

Lenke til kommentar
Da dukket det opp en 60-talls Fender Precision bass kropp i posten. Uten lakk og elektronikk og slikt. :)

Precision! :thumbup:

Skal du lage egen?

Jepp. Planen var det. Men mulig jeg setter den bort til andre for lakkering. Har ikke så mye erfaring med det selv. Det første som slo meg etter å ha pakken den opp, er hvor utrolig lett den er. Trodde Jazzbassen var lett, men jeg har nå skiftet mening. :p

hehe, er nok lurt å få lakkert den ordentlig ja. Har du bestemt deg hvor hvilke pickups du skal ha osv?

Lenke til kommentar
hehe, er nok lurt å få lakkert den ordentlig ja. Har du bestemt deg hvor hvilke pickups du skal ha osv?

Jepp. Da jeg var på leting etter kropp tenkte jeg at jeg skulle prøvå å lakkere den selv. Men siden jeg fant en såpass gammel kropp i såpass fint og lett treverk, er det nok best andre tar seg av lakkeringen slik at det blir skikkelig gjort.

Har ikke tenkt så mye på pickuper og slikt ennå, men har vurdert disse, men har ikke bestemt meg ennå. Om noeen har andre forslag, må dere gjerne hyle ut. Ellers er så vidt fargen bestemt. Neste prosjekt blir vel å få tak i hals. :)

Lenke til kommentar

Jepp. Da jeg var på leting etter kropp tenkte jeg at jeg skulle prøvå å lakkere den selv. Men siden jeg fant en såpass gammel kropp i såpass fint og lett treverk, er det nok best andre tar seg av lakkeringen slik at det blir skikkelig gjort.

Har ikke tenkt så mye på pickuper og slikt ennå, men har vurdert disse, men har ikke bestemt meg ennå. Om noeen har andre forslag, må dere gjerne hyle ut. Ellers er så vidt fargen bestemt. Neste prosjekt blir vel å få tak i hals. :)

Er du sikker på at kroppen er fra 60 tallet, og at det ikke er en ny kropp, men med fasong og utseende som en korpp fra 60- tallet? Det å finne ubrukte ulakkerte femti år gamle kropper høres merkelig ut.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at kroppen er fra 60 tallet, og at det ikke er en ny kropp, men med fasong og utseende som en korpp fra 60- tallet? Det å finne ubrukte ulakkerte femti år gamle kropper høres merkelig ut.

Nei helt sikker er jeg ikke- bare nesten. At den er fra 60-tallet kan jeg ikke bekrefte, men at den er gammel er jeg ganske sikker på. Årstall spiller egentlig ikke så stor rolle fordi treverket kjennes og ser svært bra ut. Kroppen er ulakkert nå fordi noen luringer har pusset lakken vekk. Den er gammel og godt brukt. Kanskje jeg ikke fikk det godt nok med for noen poster siden. :)

Lenke til kommentar

Det er dessverre ingen måte å datere Fender Precision-kropper på. Serienummer og produksjonsdato er notert på halsen. Det er noen ulikheter i plassering av skruehull, mikrofoner, lakk etc. men da må man ha eksperthjelp.

Jeg stiller meg svært skeptisk til at noen skulle selge en løs kropp fra 60-tallet. Selv om hals og elektronikk skulle være aldri så ødelagt ville den være mye mer verdt som en komplett bass.

Lenke til kommentar

Som nevnt over- jeg kan selvsagt ikke bekrefte noe 100% siden det ikke står noe på selve kroppen som kjeklulf sier. Sier bare det den forrige eieren sier. Men om den skulle være fra 60, 70, 80 eller 90 tallet spiller ingen trille for min del da treverket uansett kjennes svært tørt, lett og resonant. Betalte uansett ikke stort for den. Er klar over at nesten uansett stand, så ville en komplett og orginal Pbass fra 68 være svært mye verdt. Om det er slik at den er av eldre årgang, burde han som demonterte den og pusset lakken vekk hatt juling. :p

Endret av M.H
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...