jacoP Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hvis du skal bruke 5000-7000 kroner på en bass anbefaler jeg deg å kjøpe brukt. Du får så uendelig mye mer for pengene (spesielt i den prisklassen). Det gjelder bare å undersøke godt og slå til når du finner noen kupp. Jeg ser at du liker warwick og at du også hadde likt en Ibanez BTB. Warwick har jeg ingen erfaring med da jeg kun har prøvd dem et par ganger hos musikkforetningen, men jeg har eid en Ibanez BTB-400QM. Jeg ville ikke gått for BTB'en (men for all del kan det godt hende at modellen du prøvde er bedre) da jeg synes elektronikken var dårlig. Man hadde mange lydfunksjoner på den, men de var ikke særlig gode. Skal man ha en aktiv bass mener jeg at man bør gå litt opp i pris for å finne basser der elektronikken er god. Dette er basert på personlige erfaringer og ingen generalisering. Selv om jeg kanskje har vært uheldig med aktive basser jeg har prøvd i denne prisklassen, skal jeg alikevell gå til innkjøp av en ny bass som er aktiv. Jeg skal snart bestille en G&L Tribute L-2500 fra utlandet og satser på at det vil bli et godt kjøp. Jeg har i hvert fall til gode å lese noe negativt om G&L-bassen på nettet. Kanskje en slik en ville vært noe for deg også? De ser kanskje ikke så veldig originale ut, men etter hva jeg har lest skal de være svært gode basser til en rimelig penge. Endret 5. mars 2009 av Jokkulf Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 1+ Jeg har kjøpt veldig mye av mitt musikkutstyr brukt, og har spart enormt med penger på det. For 7000 kroner har du faktisk muligheten til å kjøpe noen av de beste vanlige bassene du kan kjøpe, hvis du er litt tålmodig og venter på riktig tilbud =) Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Takk for gode svar. Jeg har bare kikket på utseendet på Warwicken, ikke prøvd. BTBen har jeg bare sett bilder av på nettet. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ok, Warwicks har en litt spesiel hals som noen ikke liker, men jeg liker halsen på de jeg har prøvd. Har ennå ikke testet en Rockbass, men har hørt godt om dem. Men med 5000-7000 ville jeg uansett kjøpt brukt. Jeg husker ikke hvordan bass du har(en jazzbasskopi?), men jeg anbefaler deg å gå for en bass du ikke vil bytte ut med det første. Bestem deg på forhånd hvordan bass du vil ha, deretter følger du med på bruktmarkede jevnlig over en periode og tilslutt finner du et kupp. Selv fikk jeg kjøpt en ny American std pbass på den måten for 8000,- når den selges for over 13k i de fleste butikker. Den er produsert i 2008 og var kun blitt brukt på en studioinnspilling. Plasten satt fortsatt på. Den låter konge og er den eneste bassen jeg har for øyeblikket. Blir en 5 eller 6-strengs bass på meg snart da Noen som har noen 6-strengsbasser å anbefale? Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jeg har en billig Morgan jazzbass-kopi, ja (kudos til deg. ). Får se om det blir kjøp i det hele tatt. Og så må jeg jo bestemme meg for en, som du sier. Andre sider enn Finn jeg bør følge med på? Har egentlig ikke satt meg så veldig inn i bruktmarkedet for instrumenter. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Ja, Finn og musikkweb.no Ikke stress med å kjøp ny bass i hvert fall. Ta deg god tid og kos deg med å prøve ut forskjellige basser i en butikk, så finner du nok ut hva du er ute etter Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Jepp. Spørs om det blir kjøp av ny bass i år i det hele tatt. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Gjør som meg Skaff deg sommerjobb, jobb intensivt og kjøp en sommergave til deg selv Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Noen som har noen 6-strengsbasser å anbefale? Prisklasse? Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Noen som har noen 6-strengsbasser å anbefale? Prisklasse? Hmmm... det er vanskelig å si, men jeg ønsker ikke å bruke mer enn 7000. Satser mest på å få kjøpt brukt, og tar derfor imot alle forslag under 10k. Jo billigere jo bedre såklart. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 5. mars 2009 Del Skrevet 5. mars 2009 Cort A6 får du ny til den prisen. Definitivt verdt pengene og en bra innføring i 6-strengs-verden. Brukt er det vel kun Yamaha og Ibanez som har noe i den prisklassen. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Yamaha RBX-JM2 går brukt for 7000. Det er en bass jeg er knallfornøyd med. God å spille på og god lyd. Litt smal hals til å være 6 strenger, men det er noe jeg liker. Smak og behag =) Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jokkulf- har en GL Tribute 2500. Kan helt klart anbefale den bassen. Helt grei byggekvalitet, og meget bra lyd. Det kan tenkes du har lyst til å få utført litt småpuss på båndarbeidet, men i det store og hele veldig mye bass for pengene. Det som er litt spesielt med den serien, er at de bruker samme elektronikk som på de vanlige G&L- bassene, men gitaren er bygd i østen, og det er litt billigere tunere på den. Kjøper man Hipshot, justerer inn hals og bånd, så er det et av de beste bass- kjøpene jeg kan tenke meg. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 6. mars 2009 Del Skrevet 6. mars 2009 Jokkulf- har en GL Tribute 2500. Kan helt klart anbefale den bassen. Helt grei byggekvalitet, og meget bra lyd. Det kan tenkes du har lyst til å få utført litt småpuss på båndarbeidet, men i det store og hele veldig mye bass for pengene. Det som er litt spesielt med den serien, er at de bruker samme elektronikk som på de vanlige G&L- bassene, men gitaren er bygd i østen, og det er litt billigere tunere på den. Kjøper man Hipshot, justerer inn hals og bånd, så er det et av de beste bass- kjøpene jeg kan tenke meg. Ja, det skal visst være et svært godt kjøp, men jeg har også begynt å kikke litt på 6-strengsbasser i det siste Skal starte opp et ganske særiøst progband til våren/sommeren og vil ved den anledning gå til innkjøp av en til bass. Jeg tror jeg heller litt mer mot en 5 strenger enn en 6 strenger pga G&L'en. Jeg vil ha en allsidig bass da musikken vi kommer til å spille vil være allt fra jazz til hardere metall. Hadde vært kjekt med både en mørk H-streng og en lys C-streng, men skulle jeg finne på å kjøpe en 5'er vil jeg nok sansynligvis stemme den EADGC. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 kjapt spm, jeg skal kjøpe min første bass gitar og alt det der til uka, og da lurer jeg på et kjapt spm, hva burde jeg begyne med?? 4 eller 5 strenger?? hva er forskjellen? Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Det er opp til deg. Forskjellen er at du har en ekstra streng på en fem stenger. Ved hjelp av en ekstra streng kan du komme høyere eller dypere i frekvensregisteret avhengig av om du vil ha en lysere eller mørkere streng. De fleste klarer seg med 4 strenger, men noen føler behov for flere. Spiller du noe instrument fra før? Endret 7. mars 2009 av Jokkulf Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er opp til deg. Forskjellen er at du har en ekstra streng på en fem stenger. Ved hjelp av en ekstra streng kan du komme høyere eller dypere i frekvensregisteret avhengig av om du vil ha en lysere eller mørkere streng. De fleste klarer seg med 4 strenger, men noen føler behov for flere. Spiller du noe instrument fra før? nei bass blir mitt første instrument Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Det er opp til deg. Forskjellen er at du har en ekstra streng på en fem stenger. Ved hjelp av en ekstra streng kan du komme høyere eller dypere i frekvensregisteret avhengig av om du vil ha en lysere eller mørkere streng. De fleste klarer seg med 4 strenger, men noen føler behov for flere. Spiller du noe instrument fra før? nei bass blir mitt første instrument Ok, da anbefaler jeg deg å starte med en 4-strenger bass, så kan du heller kjøpe deg en med flere strenger dersom du føler behov for det senere. Lenke til kommentar
Jørnan Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Start med 4 strenger. Det er litt enklere for en nybegynner å spille på, og mange ser aldri behovet for å ha mer enn 4 strenger uansett. Du får dessuten mange flere nybegynnerpakker og billige basser som 4 strenger enn 5 strenger =) Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 Start med 4 strenger. Det er litt enklere for en nybegynner å spille på, og mange ser aldri behovet for å ha mer enn 4 strenger uansett. Du får dessuten mange flere nybegynnerpakker og billige basser som 4 strenger enn 5 strenger =) jeg fikk noe speial tilbud så kan velge på den butikken jeg handler på om jeg vill ha en 5 eller 4 stregers, derfor jeg lurer liksom...han hadde en som var brukt 1 gang som jeg kunne få for samme prisen liksom og dette er ikke noen pakke, kjøper alt separert, får så dårlig forsterker med i de pakkene, derfor skulle jeg få gitaren, kabler, forsteker 30w og bag til 3400 ca Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå