spiffers Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Er på jakt etter et godt PCI-X (IKKE PCIe, men PCI-X) skjermkort med to skjermutganger, helst 2 stk DVI samt TV-Out hvor alle tre utgangene kan brukes samtidig. Har "støvsugd" nettsjappene jeg har kommet over, men finner ikke noe brukbart. Noen som har tips? Endret 4. januar 2005 av spiffers Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det spørs vel egentlig på hva du mener med "godt" skjermkort. Om du mener godt til spilling så er det bare å gi opp, men jeg regner med at det ikke 3D du skal bruke det til. Når det gjelder PCI-X så vet jeg bare om et skjermkort til salg i norske webshopper og det er Matrox QID til 7000,- Jeg vet også bare om et skjermkort som støtter 2x skjermer + TV-out på en gang til brukbar pris, og det er Matrox P750 (1800,-) men det finnes bare i AGP. (muligens også PCI-E) Siden PCI er et krav er nok det nærmeste du kommer Matrox P650 (dual DVI-I) til 1800,- men det kan bare kjøre enten to skjermer eller en skjem+TV. Du kan jo samtidig supplementere med et til Radeon7000 PCI eller GF4 MX400 (250-450,-) for å koble til TV. Matrox er kjent for veldig bra 2D kvalitet og rent DVI signal. Men om pris er viktig og kortet ikke skal brukes til 3D kan du nok også vurdere Radeon 9250 PCI til 500,-. Dette har en DVI og en HD15, men to slike vil gi deg 2X DVI + TV-out, og mulighet for å kjøre alle tre (+en analog skjerm) på en gang. Hjelper sikkert litt om du skriver hvilken prisklasse du tenker på og hvilke features du prioriterer. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Jobber med tung 3D, så jeg må nok ha et kort med 256 mb ram. Pris spiller ikke noen stor rolle. Har sett det er QuadHead eller hva det nå heter, men det støtter 4 DVI utganger, og har ikke TV-ut. Jeg har bare ett ledig PCI-X spor EDIT: Jeg kan ikke disable PCI-X for ett og ett spor, så det er ikke mulig å sette inn vanlig PCI kort i det sporet, da de resterende sporene har PCI-X kort installert. Endret 4. januar 2005 av spiffers Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Se hva jeg fant: Matrox Parhelia-512 256MB DDR Dual-DVI PCI, Tv-Out 1 x PCI / 66 MHz Det støtter tre skjermer, så jeg regner med at det også kan kjøre to skjermer+TV, men jeg hadde sendt en mail til Matrox for å bekrefte det om jeg hadde vært deg. http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=123125&view=detailed perfekt? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 OI! Jeg titta på denne tidligere ikveld, og avskrev den da jeg så bildet av kortet. Det har bare to DVI utganger, men nå som jeg leser speccs, så står det jammen meg at det er støtte for tre skjermer. Trenger bittelitt forklaring her: PCI 66 MHz - er det det samme som PCI-X? Altså 64bits PCI buss? Står at det har "2 x DVI-I - 29-pin kombinert DVI" under grensesnitt, hva betyr dette? Har ikke peiling på disse benevnelsene, så hvis noen kan forklare meg det er jeg veldig takknemlig! Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Stemmer det, 66Mhz er PCI-X. 3 skjermer, men bare 2utganger vist? Kan kanskje være det at det er mulighet for å koble 2 skjermer på et uttak, er det dette som er kombinert DVI? En mail til Matrox vil uansett bekrefte dette. Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Takker for tilbakemelding. Mail er sendt til Matrox Lenke til kommentar
Gunnar_ Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 "kombinert DVI" er nok DVI-I. DVI-I er både analogt og digitalt signalt kombinert i en plugg. Matrox trenger bare to plugger fordi de har kabler som dette: http://www4.mix-computer.de/prodpic/200x200/j/jzzm02.gif http://www.realtimesoft.com/multimon/revie...elia/cables.jpg Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 OK. Jeg leste testen hos realtimesoft.com, og forstod det slik at hvis man vil bruke TV-ut funksjonen, må skjerm nr 2 koples til via analog kabel. Er jo litt dumt det når begge skjermene mine har DVI kontakt. Men det virker som dette kortet er det beste alternativet sålangt. Noen synspunkter ang å bruke DVI vs analog? Vil jeg se forskjell på bildet på de to LCD skjermene mine når den ene bruker DVI og den andre analog? Lenke til kommentar
spiffers Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Fikk svar fra Matrox, dem sier at jeg ikke kan bruke digital kabel, men må bruke "gammeldags" analog skjermkabel hvis jeg vil kjøre en 3-skjerms løsning (TV blir på en måte en ekstra skjerm). Så da er ikke DVI vs analog noen problemstilling lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå