eikum Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg har tatt opp noe fra TV som er i WS format dermed er det 2/3 av bildet sort (øverst og nederst, imidten bilde) Hvordan kan jeg fjærne det sorte? Me Lenke til kommentar
cremaster Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hvis du endrer på dette blir vel bildet forvrengt eller kuttet i kantene, eller er jeg i fred med å lære noe nytt nå Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja, tror ikke det er noen god ide å fjerne dette da bildet må strekkes opp for å fylle hele bildet og dermed blir det forvrengt. Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Jeg har tatt opp noe fra TV som er i WS formatdermed er det 2/3 av bildet sort (øverst og nederst, imidten bilde) Hvordan kan jeg fjærne det sorte? Se det på en WS-skjerm.... Endret 5. januar 2005 av Mr D Lenke til kommentar
zyrex Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Eh, nei, det vil jo ikke skje.. Bildet vil fremdeles være det rektige, og når du slengern inn i fullscreen, blir det automagisk svarte rammer igjen. Jeg har gjort dette flere ganger selv.. Cropping som det og kalles.. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Dette skjer jo for å gi alt på filmen riktige proporsjoner. Sånn at sikler ikke ser ut som elipser osv. Vet at en på en del dvdspillere kan velge at bildet skal vises som 4:3 letterbox eller noe sånn. Da Klippes bildet noe på sidene og forstørres så det passer på hele skjermen. Selv om man har WS tv i dag så er det fremdeles sorte striper i filmen fordi mange filmer er lagret med kinoformatet. 2,35:1 tror jeg det er... Lenke til kommentar
Vice Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Eh, nei, det vil jo ikke skje..Bildet vil fremdeles være det rektige, og når du slengern inn i fullscreen, blir det automagisk svarte rammer igjen. Jeg har gjort dette flere ganger selv.. Cropping som det og kalles.. Ja men hvis du "cropper" bildet vil du beholde riktige proporsjoner men samtidig fjerner du tilsvarende av bildet på hver side. Uansett hva du gjør vil du enten miste noe av bildet eller få feil proporsjoner. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hei, det går an å få croppe det, men når man encoder det må man sette riktige forhold. Standard er 4:3, widescreen er 16:9, også har du kino film som er enda lavere i forhold til bredden. Hvis encoderen har støtte for det skulle det ikke være noe problem... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå