Gå til innhold

Bytte ut standard kjølere, hjelper det? JA

AndersT2

Anbefalte innlegg

Hei, skal bare dele litt erfaringer med noen som lurer på det øverste.

Byttet i dag ut litt av de forskjellige viftene i systemet mitt.

Først ut: Byttet ut min Thermaltake Spark 7+, som jeg egentlig var veldig fornøyd med. Men den siste tiden har den oftere gått på høyere turtall, og da er det ekstra med lyd. Så jeg tok sjansen og byttet den med en Zalman CNPS 7700-CU, alså 120 mm versjonen. Tung og stor jævel, men heldigvis var det akkuratt nok plass. Det er igjen ca 1/2 cm til minnebrikken.

Neste: Var å bytte ut standard kjøleren på mitt Sapphire Radeon 9800 Pro skjermkort. Kjølere ble byttet til en Artic Cooler Silencer. Denne er også nokså stor, ca 4 cm lengre enn kortet, og kortet tar nå opp 2 plasser. Det var meget enkelt å bytte ut.

Siste: Det siste var det mest jobb med, bytte ut vifta i min PSU, som er en Chieftech 360w, som fulgte med kabinettet. Vifta jeg brukte er en Becool, 20 dB. Den er helt lydløs. Men det var meget trangt, og jeg måtte kople med sukkerbit siden ledningene var loddet fast. Men for å få ekstra kjøling bestemte jeg meg for å montere enda en vifte på PSUen, samme type. Denne monterte jeg utenpå, hvor luftingen er inne i kabinettet. Fikk bare festet med 2 skurer siden vifta er litt lenger enn PSU, og måtte feste nederste del med borrelås (hadde ikke lim eller dobbelt sidig teip).

Når dette var gjort, var det enorm forskjell i lyd. Det eneste minuset er at PSU viftene skulle ha dyttet mer luft. Hvis den blir varmere så får jeg bytte dem ut igjen.

Men CPU vifta gjorde jobben, her er tallene:

FØR ETTER

CPU HK CPU HK

Idle 41 31 41 31

Load 54 41 50 38

Vifta kjøler meget bra. Kan stille RPM helt ned til 980 omdreininger, men satte den på fult: 1800, og den er totalt lydløs så lenge øret ikke er inntil viften.

CPU er klokket fra 2.8 til 3.1 (10%)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det med Zalman 7700 vifta du fikk 41 grader ?

Chieftec er jo ikke kjent for å lage støyfrie kabinetter.. så ikke rart du måtte modde litt der :cool:

Lurer litt på om jeg skal kjøpt den 7700 vifta selv.

Leste at den måler 68mm fra senter av CPU og utover..

Og at komponenter ikke kan være høyere en 39mm. (må sjekke om det passer på mitt hovedkort)

Jeg har en Asus P4P800-E og en annen maskin med MSI 65I-V

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...