eitp Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Hei Jeg har et Canon 20D, og tidligere har jeg hatt 300d. Som alle vet, må en alltid til med litt USM i Photoshop for å få skarpere bilder. Mengden varierer, og det er ikke alltid like lett å treffe. Jeg ser stadig bilder på nettet som har fått for mye av det gode, og der folk på bildene ser ut som om de har blitt angrepet av tusen maur med kreppe-tenger (dere forstår hva jeg mener). Jeg har hatt en action som gjør bildene skarpere, men den var ganske tungvint, og den gav meg ikke full kontroll. For et par uker siden lastet jeg ned en plug-in som fungerer i Elements 1, 2 og 3 og 6, 7 og CS, og den er helt fantastisk. Sitat: The Canon 20D CSpro Plugin is a new sharpening technology specific designed to accommodate Canon 20D SLR files. This plugin is compatible with JPEG files straight from the camera or TIFF/JPEG files converted from RAW files. Although the Canon 20D CSpro's interface appears simple and intuitive, complexity makes this plugin very smart: It provides everything from haloless sharpening, edge-sharpening, luminance sharpening, mode sharpening, and more with just the press of a button. With this plugin you can also choose from low or high ISO settings.Other options allow you to sharpen fine detail. There are pre-designed intensity levels, and options to reduce color noise from high ISO files. You can even create your own sharpening settings, preview settings and tweak intensity results. Du finner den her: http://www.fredmiranda.com/shopping/20DCSpro Den koster litt (ca 150 kroner), men den er verdt hvert øre. Jeg jobber ikke for dem - ville bare dele denne med andre 20d-eiere. Les den vedlagte brukermanualen (kommer i zip-fila du laster ned) for å installere, finne og lære å bruke pluginen. De har forresten mange andre actions og plugins (bl.a en lignende til 300d) samme sted: http://www.fredmiranda.com/software/ Lykke til. Tor www.pbase.com/toreide Endret 4. januar 2005 av eitp Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Takker for innlegget eitp. Det er alltid nyttig å få med seg hva 3. part bidrar med, og som ikke produsenten kan. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Finnes denne for 10D også? ...Fant den... Endret 4. januar 2005 av tomviktor Lenke til kommentar
Ben Leiper Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Finnes det noe lignende også for støyreduksjon? Har som smått testet Neatimage og var delvis fornøyd med det. Men jeg skulle gjerne kunne gjøre det på rawfilene, og helst direkte i PS CS. Tips til dette i CS? Støtter forvørig opp om at det ikke alltid er lett å finne rett nivå på USM! Ben Lenke til kommentar
Taggart Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Et annet alternativ er Focalblade... http://thepluginsite.com/products/photowiz/focalblade/ Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Finnes det noe lignende også for støyreduksjon? Har som smått testet Neatimage og var delvis fornøyd med det. Men jeg skulle gjerne kunne gjøre det på rawfilene, og helst direkte i PS CS. Tips til dette i CS? Støtter forvørig opp om at det ikke alltid er lett å finne rett nivå på USM! Ben NeatImage har vel en plugin-versjon også? Pro+ eller noe sånt.. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Fred Miranda har en "Action" for fjerning av ISO-støy, men den er ikke god. Har forresten en "Action" for Sharpening også, heller ikke spesielt god. Bruker selv Neat Image Pro+, Noise Ninja og Noiseware Professional. Alle sammen er gode, men hver til sitt bruksområde. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Har akkurat prøvd beta-versjonen av Noise Ninja plugin til PSCS. Den syns eg funka bra. http://www.picturecode.com/nn_beta.htm Lenke til kommentar
Elph Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Eitp: Jeg bruker også denne plugin'en og er meget fornøyd med den, har testet litt med å lage flere lag, ett med mine standard instillinger i USM, og ett med denne plugin, slår lagene av og på, og laget med 20D CSpro Plugin oppskarping virker definitivt best... Bruker en annen av Fred Mirandas plugins daglig, BW Workflow, kan anbefales på det sterkeste Lenke til kommentar
foton Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Har kjøpt 20D CSpro plugin og brukt den et par ganger men synes foreløbig ikke den gir noe særlig bedre resultater enn usm i ps. Er litt hekta på å ta bilder uten blits nå, så det blir mange med iso 1600, og da synes jeg at CSpro gir meg dårligere resultat i de områdene hvor det er støy. Pleier ofte å bruke en terskelverdi mellom 5 og 10 for usm, og har vel kanskje ikke funnet den rette kombinasjonen i CSpro. Forøvrig kjører jeg ofte bildene gjennom noiseninja plugin før oppskarping. Må vel begynne å bruke litt flere lag i ps, maskere områdene jeg vil ha skarpere og ikke oppskarpe de diffuse områdene med støy. Er det noen som har noen andre tips, evt. innstillinger i 20D CSpro? Lenke til kommentar
eitp Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg er veldig fornøyd med denne pluginen. Du har jo selvsagt(?) sett at det er en egen innstilling for høyere iso-verdier (800 og oppover). Denne er også grei å bruke på portretter uansett iso. I tillegg har den støyreduksjon for fargefulle(?) områder ved høyere iso. Oppskarping MÅ skje etter støyreduksjon, for eventuell oppskarping før dette vil bare medføre MER støy. Når du tar bilder på vidåpen blender, blir bildene ofte "softe" - og da hjelper det ikke så mye med USM eller plugin. Hvis bildene er uskarpe, er jo det også en annen sak. Da hjelper det heller ikke. Denne pluginen bruker lag og isolerer områder som skal gjøres skarpere. Forsøk å dra plugin-vinduet litt på skjermen mens maskinen jobber. Da "bryter" du inn i prosessen og ser at det ikke akkurat bare er usm som foretas. Beklager hvis jeg har fått deg til å kjøpe noe du ikke føler du har bruk for... Tor Lenke til kommentar
foton Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Neida, jeg kjøpte denne før du kom med innlegget ditt. Er ikke misfornøyd heller, men innser at jeg trenger å bruke den noen fler ganger før jeg får bedre resultater. Forøvrig så er det mye syting og klaging på alle forum, spesielt dpreview. Hvis det er noe jeg har lært i løpet av de første 6000 bildene med 20D kameraet mitt, så er det at det i godt over 90 prosent av de mislykkede forsøkene er min feil. Prosenten med virkelig gode blinkskudd øker jevnt og trutt. Lenke til kommentar
johnohod Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Bruker selv Neat Image Pro+, Noise Ninja og Noiseware Professional.Alle sammen er gode, men hver til sitt bruksområde. Kan du opplyse en nybegynner om kva som er dei forskjellige bruksområda til disse? Har lurt på å kjøpe enten Noise Ninja eller Neat Image for å bruke i PS på bilder tatt med D70. Trenger eg å kjøpe meir enn en? Kva er den beste dersom du skulle velge kun en? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 johnohod: Jeg har ikke analysert de ulike programmene på en slik måte at jeg kategorisk kan si hva som passer, men vanligvis bruker jeg Noiseware Pro først som er mye raskere enn de andre. Hvis jeg ikke er fornøyd, prøver jeg et annet helt til jeg er i mål. I Noise Ninja og Neat Image kan du lage profiler til kamera du bruker, slik at du slipper å ta støymålinger. Men støy oppstår forskjellig under ulike opptaksforhold, så det blir ikke perfekt det heller. Her har du en sammenligning mellom ulike pgm., men den er fra 2002. Og her har du en artikkel om Neat Image. Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Finnes det noen gratis-programmer av denne type som er noe tess? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Javisst. Last ned Neat Image demo. Du finner lenka via artikkelen i mitt forrige innlegg. Lenke til kommentar
jh67 Skrevet 14. januar 2005 Del Skrevet 14. januar 2005 Jeg bruger også fredmiranda.com's EOS20D plugin,..dens "usm" virker klart bedre end Photoshops egen. Sharpness er mer præcis,..er meget tilfreds med denne. mvh Jan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå