Ivers_84 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hallå godtfolk, jeg er relativt ny i dette forume. Er nettop fullført førstegangstjenesten, jeg var kokk (ja le du ) og nå er jeg arbeidsledig, så jeg lyst til oppgradere PC'en min, slik at den kjører optimalt i de nyeste spilla som HL2,Doom3 osv..... Dvs at jeg river ut alt i PC'en, og beholder kabinett, skjerm, basskassa: Ting som jeg har kjøpt: Abit AA8XE Hovedkort for S775 I925XE,SATA,ATX,GbLAN,DDR2,PCI-Ex16 Plextor DVD recorder PX-712SA SATA OEM DVD+R/+RW and DVD-R/-RW Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM (tilegg kommer 2HDD til, en på 120 og 200GB, begge bruker IDE grensesnitte) Intel Pentium 4 540 3.2 GHz Boxed Socket LGA775, 1MB cache Har tenkt til overklokke til hvertfall 3.6Ghz, men noen som veit hva max overklokkings potensial for stabil kjøring er, når jeg bruker CPU vifta som følger med pakka, og ei god stasj av silver 5 kjølepasta (hadde før ei 2.4Ghz P4) Ting som jeg har tenkt til å kjøpe: Enten: Corsair Value S. PC4200 DDR2 1024MB KIT 2 x 64Meg x 64, CL4, 533MHz, 240-pin kr 1864 Eller: 2x TwinMOS DDR2 Twister PC4300 512MB CL4 32M*8/16chip, 533MHz, 240pin for 2198kr Valgets kvale.. hvem skal jeg velge? Så kommer skjermkorte: Gainward GeForce 6600GT 128MB 1,6ns PCI-E,"Golden S., Goes Like Hell"(GLH) 540 MHz core clock, 1150 MHz memory clock, lest i ei test at den kjører stabilt på rundt 595/1550Mhz! Eneste probleme er at den ikke har VGA kontakt, såkalt DSUB-15, men dual DVI-I, men det følger med ei DVI -> DSUB-15 adapter. Det jeg har hørt er at det ikke blir no særlig bra bilde utifra en slik kobling, stemmer det? Vil det isåfall fungere som ei flaske hals for slagplanen? eller kanskje noe annet... Har ei veldig god CRT skjerm med maks 120Mhz oppdaering, og je pleier å spille rundt 1152x864<--- er dette ei dårlig oppløsning i ett spill som HL2, elv om du har på litt AA&AF? Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Syns det ser meget bra ut jeg... Men jeg må advare deg litt.. Det er ingen garanti at du får overklokket din nye prosessor til 3,6 GHz.. Dette med overklokking er så individuelt at det nesten er skummelt... Sansynligvis klarer du det.. Men ikke noe kan garantere det.. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det er vel mulig du hadde fått bedre ytelse av å kjøpe litt tregere ram, men mer. F.eks 1,5 GB Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Ikke når han skal klokke en Pentium 4 prosessor, etter min mening.. Lenke til kommentar
h0lg Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Jeg har veeeeeeeeeeeeldig dårlig erfaring med Gainward produkter! + driverne dems er ekkle, de er ikke pulbare! Kjøp deg heller XFX GF6600GT extreme gamers edition 1,6ns Endret 4. januar 2005 av h0lg Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Du bruker ikke nødvendigvis egne drivere til Gainward kort da Lenke til kommentar
Ivers_84 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Jeg trudde at det holdt å laste ned nyeste drivern fra nvidias nettside, siden den funker på alle nye Geforce kort, eller må jeg laste ned drivern fra Gainward sin side, for optimal ytelse?? Hvor for jeg kjøpt det korte dah? mye koster det (Dette gainward korte fra komplett.no kosta rundt 2300kr, og har den VGA kontakt... eller spiller det kanskje ingen rolle, siden DVI er så overlegent for gaming Lenke til kommentar
colakork Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Halla IVERS!!!! DANIEL HER!!!! Lenge siden sist! (ja jeg var kokk med ham, men ikke le ) Uansett. Ville ikke tro at adaptere fra dvi-->vga skulle være noen flaskehals, ettersom det bare er noen ledninger som blir samla for vga kobling. Og når det gjelder OC, ville jeg nesten anbefalt deg s939 og winchester CPU'ene, for de skal være noen j*vler til OC.. tilbake til kortet ditt, så har jeg selv hatt Gainward kort en gang i tida (ja! mye kan ha endra siden da), men ville vel uansett aldri anbefalt et kort fra dem til noen... MvH Daniel EDIT: OG GODT NYTTÅR FORRESTEN!!!!! Endret 4. januar 2005 av colakork Lenke til kommentar
Ivers_84 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 Uansett så kalte han kameraten min meg for ei JÆVLA HULEBOER, fordi jeg forsatt brukte CRT, og ikke LCD, plasma og sånt, Men jeg trudde at CRT'en forsatt var best, pga reaksjonstida til LCD'en og minst prisen. Så burde jeg eller kutte kraftig ned på hardwaren, og eller kjøåe ei lcd skjerm for rundt 3000/4000 kr? Eller kanskje min venn er fra framtida, og har dratt tilbake i tid, for å plage oss mindre utvikla :!: Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) eller spiller det kanskje ingen rolle, siden DVI er så overlegent for gaming DVI er ikke overlegent til gaming, crt er bedre, og bruker sjelden DVI. Du trenger IKKE bruke Gainwards egne drivere for å få "optimal" ytelse. Og Gainward står for 100% kvalitet, hvis det blir noe kluss med kortet ditt skal det uansett produsent være en smal sak å få returnert og få et nytt. Endret 4. januar 2005 av Kevlar Lenke til kommentar
Ivers_84 Skrevet 4. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Ja se på meg, jeg HETER COLAKORK og jeg veit ALT, og ting jeg ikke veit om, finner jeg på. JAAAA JEG har verdens kuleste nick, jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa joa godt nyttår til deg å Endret 4. januar 2005 av Ivers_84 Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Haha, pent å gå off-topic i sin egen tråd.. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Tro meg, vet hvilke rettigheter jeg har, men det visste tydelighvis ikke Gainward på den tida. Uansett, det var jo lenge sida, og dette skreiv jeg jo også. Og hvorfor er Ivers nødt til å være slem mot gamle "army"-kompiser? MvH Daniel Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ivers/colakork: Koseprat kan dere ta via PM. Spør du etter hjelp på forumet, er ikke de som svarer nødvendigvis overstadig begeistret for å scrolle gjennom side opp og side ned med irrelevant pjatt. Lenke til kommentar
Ivers_84 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) Ivers/colakork: Koseprat kan dere ta via PM. Spør du etter hjelp på forumet, er ikke de som svarer nødvendigvis overstadig begeistret for å scrolle gjennom side opp og side ned med irrelevant pjatt. Hehe du jar rett idet Men "back to topic" Jeg vurderer eller å kjøpe ett litt kort med litt mer futt i: MSI GeForce 6800 256MB DDR PCI-E PCI Express Raskere og mer minne. ER ikke helt sikker på hva minnehastigheten er, veit ihvertfall at den kjører på RAMDACs (MHz): 400 som er lavere enn 6600GT som opperer på 540... Noen som har vært borti dette korte, og er der verdt å bruker 400 mer på dette? Pris kr 2700kr<--- noen som har ett annet forslag under samma prisklasse hadde fint Siden dette er ei plain version,dvs det ikke er XT, GT, LE osv, att minne/GPU og potensialet for overklokking er dårlig, stemmer det???? EDIT: og den har dual VGA kontakt YES Endret 5. januar 2005 av Ivers_84 Lenke til kommentar
Dario Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 (endret) du kan jo kjøpe 6800LE, som har 8 pipelines, men som lett kan moddes til 12 eller hvis du er heldig 16. Koster også i underkant av 2000.-, har veldig gode overklokkingsmuligheter slik at man kan nå nesten 6800gt i ytelse(hvis man da er heldig). Det er vel kortet som gir mest for pengene i dag. Edit: Fin guide her: Pipelines enabling Endret 5. januar 2005 av Dario Lenke til kommentar
skyline Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Uansett så kalte han kameraten min meg for ei JÆVLA HULEBOER, fordi jeg forsatt brukte CRT, og ikke LCD, plasma og sånt, Men jeg trudde at CRT'en forsatt var best, pga reaksjonstida til LCD'en og minst prisen. Så burde jeg eller kutte kraftig ned på hardwaren, og eller kjøåe ei lcd skjerm for rundt 3000/4000 kr? Eller kanskje min venn er fra framtida, og har dratt tilbake i tid, for å plage oss mindre utvikla :!: CRT er best uansett, kommer aldri til å bytte bort min Samsung 959 NF mot en jævla LCD skjerm som er dårligere. Når OLED kommer, får nok pipa enn annen låt, har store forventninger til OLED. Men trådstarter bør kjøpe Winchester 939 cpu hviss han skal klokke, helt klart. Lenke til kommentar
colakork Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Off-Topic: syns det er litt urettferdig av psylocube, ettersom man holder seg til tema gjennom tråden, men med et par godord innimellom Ivers/colakork: Koseprat kan dere ta via PM. Spør du etter hjelp på forumet, er ikke de som svarer nødvendigvis overstadig begeistret for å scrolle gjennom side opp og side ned med irrelevant pjatt. PM gjør vi nå uansett, men syns det like greit å bemerke det når jeg syns vi har vært sakelige stort sett i hver eneste post hittil i tråden. "irrelevant pjatt" forbinder jeg gjerne med ATI VS nVIDIA diskusjoner, og så vidt jeg vet har ikke vi dratt den så langt. On-Topic: skrev akkurat PM om ikke å kjøpe ny skjerm ettersom en CRT er en like bra skjerm som alle andre (bare litt større). Konsentrere om innmat først og snacks seinere ikke sant. Men trådstarter bør kjøpe Winchester 939 cpu hviss han skal klokke, helt klart. Må også takke skyline for endelig en som sier seg enig... Er også enig med DARIO om kjøp av 6800LE, ettersom noen av de modellene kan gå fryktelig langt... (eller 6800GT->Ultra ) MvH Daniel Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hyggelig at mange taler så posetivt om 6800le, men han skal jo kjøre LG775 og da må han jo kjøre pci-e kort, og så vidt jeg vet så finner man ikke et slike kort i pci-e format. Men hvis han kommer på rette tanker å går for et MSI k8n neo2 kort og en Amd 64 3000+ så blir jo dette mere aktuelt. Hadde jeg vært han så hadde jeg invistert i litt bedre minnebrikker, særlig hvis han skal overklokke. Og når det kommer til skjermkort så ville jeg valgt det msi 6800 kortet, eller et xFx 6800gt. Men som sagt gå for et amd 64 oppsett og ikke det pentium dritten. Lenke til kommentar
skyline Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Hyggelig at mange taler så posetivt om 6800le, men han skal jo kjøre LG775 og da må han jo kjøre pci-e kort, og så vidt jeg vet så finner man ikke et slike kort i pci-e format. Men hvis han kommer på rette tanker å går for et MSI k8n neo2 kort og en Amd 64 3000+ så blir jo dette mere aktuelt. Hadde jeg vært han så hadde jeg invistert i litt bedre minnebrikker, særlig hvis han skal overklokke. Og når det kommer til skjermkort så ville jeg valgt det msi 6800 kortet, eller et xFx 6800gt. Men som sagt gå for et amd 64 oppsett og ikke det pentium dritten. Nei, det er vanskelig å oppdrive 6800 kort i PCI-E, kun MSI som har ett standard 6800 kort, og jeg kjøper ikke MSI, om jeg så får en pistol retta mot tinningen, så jeg måtte bite i det sure epplet å bestille ett 6600GT isteden, det får duge noen uker til jeg får tak i 2x 6800 Ultra. A8N SLI Deluxe kortet mitt kommer vistnok idag! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå