Gå til innhold

Slette alt på pcen (untatt xp opplegget)

Anbefalte innlegg

Hei, vet ikke om dette er riktig forum men. Pcen er full av altfor mye tull og feil og ting som gjør at internetten går sakte. Det jeg da vil gjøre er å legge alt jeg vil spare inn på cd'er, og dermed slette alt på pcen slik at det blir som når jeg fikk pcen.

Hvilken måte er dette best å gjøre på?

Innstallere windows på nytt eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trykk på restart knappen på pc'n din. Når den starter opp igjen trykker du på del(delete) flere ganger. Da kommer du inn i bios. Det første som kommer opp er en liste. Du skal inn på linje nr. 2, og deretter skal du forandre boot-priority i BIOS. Som nummer en står sannsynligvis harddisken din. Da velger du deg fram til cd-rom. Etter dette trykker du F10 for å lagre endringene. Etter dette tar du cd'n inn i cd-rommen og trykker restart en gang til. Da kommer du inn i selve formateringsprossessen. Det er meget enkelt, og selv noobs kan klare det.

Dette med partisjoner trenger du egentlig ikke. Men det kan være lurt, i allefall en egen til Windows XP. Den trenger ikke være på mer enn 5 GB. Selv har jeg denne på 10GB. Men husk å slette alle tidligere partisjoner forså å lage nye før du går videre, og i den partisjonen der du vil ha xp, der trykker du enter. Kanskje det høres litt vanskelig ut, men det er ikke det. Det står godt forklart hva du skal gjøre gjennom hele prossessen, og om du skulle mislykkes, så bare si ifra ;):thumbup:

Lykke til :w00t:

Lenke til kommentar

Men hva skjer under prosessen? Blir alt lagt inn på cd'er? For da trenger jeg nok flere enn en men mange, og åssen gjør jeg d? Får jeg beskjed om å bytte cd eller noe sånt?

Og når jeg er ferdig der igjen med å få alt på cd'er, skal jeg legge dem inn i samme rekkefølge som jeg la dem inn i pcen for å fylle dem opp?

Lenke til kommentar

I denne prosessen SLETTER du ALT du har på daten. ingenting vil bli lagra. Viss du vil ha någe viktig ut på cd, vil du bli nøtt til å brenne dette ut før du begynner formaterings prosessen.

Gnomenz forklarte alt veldig godt, og viss du gjør slik han seier så skal det ikke vere någe problem. Ville også delt opp i ein enkel windows partisjon slik at viss du skal slette ting igjen, så slepper du å ta windows i samme slengen.

Lenke til kommentar

bare et lite tips, hvis du kunne ha bruk for det så er det kjekt med en ekstern HD.

Denne er kjempefin for å ta backup av ting du har på maskinen så har du dobbel sikkerhet i framtiden. Når dine ting ligger trygt på den eksterne HD så kan du formatere som du vil.. koster vel fra 1000.- og oppover er jo noen kroner men en sånn en kan man jo ha glede av i årevis. Å bruke vanlig CD kan jo fort bli en kjempestabel avhengig av hva du har på maskinen.

Lenke til kommentar
Som nummer en står sannsynligvis harddisken din. Da velger du deg fram til cd-rom. Etter dette trykker du F10 for å lagre endringene. Etter dette tar du cd'n inn i cd-rommen og trykker restart en gang til.

Hvilken cd skal inn? Windows cd'en?

Og en ting til: Når jeg prvøer å trykke mange ganegr på delete i starten hører jeg bare et pip, og pcen fortsetter å skru seg på på vanlig måte.

1. Jeg restarter pcen og trykker på DELETE mange ganer.

2. BIOS menyen kommer, inn på linje nr. 2, deretter forandre boot-priority i BIOS og velge meg frem til CD-rom.

3. Trykke F10 for å lagre.

4. Når pcen er slått på putter jeg i Windows CD'en (???).

5. Starter pcen på nytt, og den vil formatere automatisk (???)

Endret av banansplitt
Lenke til kommentar

du starter pcen med winxp cden i vis du har stilt i bios at cd skal starte først så vil den automatisk gå innå cden å starte innstalasjon av xp..

da velger du innstaler osv.. lar det gå så kommer du til noe om partisjoner....

da sletter du alle di partisjonene det er der vanligvis er det bare 1.

så nor det er sletta så lager du en ny vis du vil ha windows på en egen partisjon(anbefales) så lager du en på 5000mg så lager du en til disk størrelsen som er igjen vil automatisk regnes.

nor begge partisjonen er lagt ..dette er ikke vanskelig. det er bare å se hva som står på skjermen å trykke......

så velger du formater den partisjonen på 5000mg i ntfs hurtig....

så velger du å innstalere på hardisk 1(5000mg)

eetter dette så vil hele instalasjonen av xp gå jent å trutt..

mulig det kommer noe opp av og til at du må velge taste språk osv..

det er veldig viktig at du kjører winupdate nor innstallen er ferdig slik at du er litt bedre beskytta på virus..som lett kommer vis du kobler deg til internett etter en fresh install av xp.

lykke til,,(i min data maskin vil det nå hver 2 disker (c:5giga) å en disk Dpå xx(x) giga spørs hvor stor disk du har

Lenke til kommentar

Vist du skal lage en ny partisjon som mage foreslår så må du først delete partisjonen som du har. Derretter så må du trykke på create partitition og vist du da skal ha C disken på 10 Gigs, så må du skrive 10000 tror jeg og da vil disken splitte seg opp. Nå har du to, en til Xp og en til resten av snusket ditt ;)

Sry, ser at Margarus allerede har svart på det sprsmålet.

Endret av zuco~
Lenke til kommentar

ettersom han er så urutinert vil jeg sterk fra råde å lage c: som 1 partisjon på bare 5-10 gb

han er sikkert en person som lagrer alle spill/ programmer på c: noe som er default ved all installering av dette

dette er en metode jeg liker best selv for da når jeg formatterer så forsvinner alt jeg må bli kvitt. Må uansett installere spill og programmer på nytt etter formatteringen allikevel. Ser ikke noe grunn til å formattere c: og i tillegg lete opp programmer og spill på andre partisjoner som må slettes og klargjøres for reinstalasjon

c: partisjonen anbefaler jeg til å være 40 gb på disken du har som er 250 gb

vile også lage 1 partisjon på 100 gb og 1 på resten og alle formatteres med ntfs filsystem

Lenke til kommentar

En harddisk på 250 gigabyte kan ofte være i det største laget, og for noen er det greit å dele denne opp i mindre harddisker(Partisjoner).

Si at du vil dele harddisken opp i to partisjoner da vil du få to stykker hver på 125 gigabyte. Når du da skrur på Pcen igjen så vil du da fortsatt ha en harddisk, men to partisjoner som er separert fra hverandre. Det som gjør dette så bra er at da slipper du å måtte instalere spill og andre ting på ny vist du formaterer, for da er det bare til å legge alt verdifullt over på den ene partisjonen mens du formaterer den andre.

Lenke til kommentar
Ikke viktig for meg.

da må du fortsette å kjøpe og holde orden på cder for backup, pluss at du mister muligheten til å ta ghost av c: -partisjonen. med en ghost-fil av c: så kan du legge inn både windows og alle programmene dine på noen få minutter hvis alt skulle krasje eller noe... :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...