Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva er min nettverksnøkkel?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har fått meg bærbar i dag, men får den ikke på nett. Maskinen finner det trådløse nettverket mitt, men det står at jeg må skrive inn "nettverksnøkkel".

På den stasjonære fungerer det trådløse nettet topp, men her står det 8 sorte prikker på nettverksnøkkelen. Altså er nøkkelen tydeligvis skjult og jeg har dermed ikke peiling på hva den er! (Telenor installerte nettverket her, men var ikke akkurat hjelpsomme på tlf).

Noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hva nettverksnøkkelen er???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for å kunne ha et trådløst nettverk så må du også ha en trådløs router. har du dette? isåfall, hva slags?

nettverksnøkkelen som det snakkes om her er vel krypteringen. dette er noe du antageligvis kan forandre på routeren selv, for deretter å sette samme nettverksnøkkel på laptopen. det burde ikke være noen heksekunst.

men uten å vite hva slags router du har blir det umulig å forklare nærmere...

edit: det kan hende at du ikke har kryptering på nettet selv om det vises "åtte små prikker". hvis jeg ikke tar stygt feil så vil de være der som defaultverdi uansett.

Endret av el_cash
Lenke til kommentar

Hei!

Har en Draytek 2500 trådløs router.

Han Telenor fyren som var her og installerte skrev ned nettverksnøkkelen til meg som jeg måtte legge inn for å få PC'n på nett igjen om jeg noen gang skulle formatere disken.

Denne lappen er naturligvis rotet bort, og har jo ikke peiling på hvilken nøkkel han valgte. ...

Lenke til kommentar

Trykk reset-knappen på ruteren. I Windows skanner du trådløse nettverk på nytt. Da vil det antakeligvis komme opp et usikret nettverk "default". Koble til dette, gå inn i ruterens konfigurasjon (det bør stå i manualen hvordan), og lag deg en ny nøkkel. Den samme nøkkelen bruker du da i Windows. Har nettopp drevet litt med dette selv, så jeg tror ikke jeg er helt på jordet ...

Lenke til kommentar

da har du et problem! :)

jeg antar at du likevel kan logge deg inn på routeren og forandre nettverksnøkkelen (eller "network key" på engelsk) der. da er det ikke verre enn å notere seg hva du har forandret nettverksnøkkel til og ligge inn den samme nøkkelen på laptopen. hvis du av en eller annen grunn ikke får forandret nettverksnøkkel på routeren så blir du nødt til å resette firmware på router.

Lenke til kommentar
Han Telenor fyren som var her og installerte skrev ned nettverksnøkkelen til meg som jeg måtte legge inn for å få PC'n på nett igjen om jeg noen gang skulle formatere disken.

Denne lappen er naturligvis rotet bort, og har jo ikke peiling på hvilken nøkkel han valgte. ...

jaha så klager du på at de på telefonen ikke kunne hjelpe deg , er en grunn han skrev det ned da

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...