Rune909 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har tenkt å kjøpe meg en laptop som i all hovedsak skal brukes til å spille elektronisk musikk live, og er litt usikker på hva som er det beste alternativet her. Jeg har lagt en grense på ca. 14000,- og kan gå litt over dette men ikke mye. Jeg lurer også på om jeg trenger et eksternt lydkort for å få ned latency på lyden, og hva det beste alternativet her er. Vekt, størrelse og til en viss grad batteritid er mindre viktig enn ytelse og stabilitet. Har sett litt på Netshop og tilpasset en laptop med disse spesifikasjonene: - 1 stk. AOpen barebone bærbar PC m/ATI 9700-128 15"TFT, 10/100, 56K, modell 1557GLS - 1 stk. Intel Pentium M 755 2,0GHz FSB400 2MB CACHE BOXED "Dothan" - 2 stk. Standard 512MB 400 MHz (PC3200) SODIMM DDR Non-ECC SODIMM - 1 stk. Hitachi Travelstar ATA/100 60GB 7200RPM 7K60 8MB cache - 1 stk. AOpen CD-RW/DVD slimline for 1557 for bærbar PC - 1 stk. Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs Uten OS kommer dette på kr 14548,89. Jeg synes dette ser bra ut men hvis noen vet om noen bedre/billigere alternativer ville jeg vært glad for å høre det. Lenke til kommentar
It's me Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Hei og velkommen til forumet. Jeg ville vurdert en pc med langt dårligere skjermkort, med mindre du har planer om å spille spill. Et godt skjermkortet øker prisen på en pc mye. Jeg ville absolutt kjøpt eksternt lydkort, for de som er integrert i bærbare er generelt meget dårlige. Pcen du har valgt er meget god, men om du vil ha den litt billigere vil du ikke tape noe særlig ytelse på å gå litt ned på cpuen. Lenke til kommentar
Karmacom Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Bruker selv en del tracker-programmer, software-synther, fruityloops, renoise, AXS synth, Cubase VST osv. Latecy er mere enn grei nok sålenge du får tak i riktige drivere. De fleste dårlige lydkort i dag i latency er på linje med det beste du fikk tat i for 1 1/2 år siden ca. Antall kanaler, lyd-kvalitet osv er derimot ikke helt topp somregel. Integrerte lydkort plukker ofte opp en del CPU-støy osv også. CPU ville jeg vurdert , skal du bruke soft-synther som krever mye regnekraft av CPU istedet for lydkort, ville jeg holdt meg til 2.0ghz, skal du bare drive med wavebasert tracking uten for mye modulering, så klarer du deg med en 1.6->1.7ghz av den modellen. Husk at latency gjelder ikke bare lyd, ofte krever CPU-intensive soft-synther sitt av GPU-kortet også i forma av hakking i grafikk-scrollingen på spor og musebevegelser hvis du skal spille live, da lønner det seg faktisk å ha et så raskt GPU-kort som mulig, opplevd en del problemer med det selv ved live-spilling i enkelte CPU-sugende soft-synther som bruker vertical-track scrolling. Uansett bærbar-konfigurasjon, produsent/leverandør/modell, så er det ikke utenkelig at du må ty til en ekstern løsning for lydkort som It's me beskrev ovenfor hvis du skal ha maks lydkvalitet/renhet. Karmacom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå