RS2000 Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Har et eldre hovedkort som nekter å godta en nyere BIOS. Den er lastet ned fra produktsiden. Har prøvd flere diskettstasjoner, disketter og kabler, men i det flash-programmet skal til å flashe, lyser det bare på diskettstasjonen. Ingenting sker. Antivirus-beskjyttelsen er disablet. En ting til, booting fra CD-ROM er nå umulig med kortet. Det gikk før, men nå får jeg bare svart skjerm. Det er som om alt stopper. Hovedkortet er et QDI Titanium IIIB fra 97, med original BIOS. Vet det er gammelt, men siden eldre komponenter bare har passiv kjøling, skal jeg bruke det i en Web-server. Eneste vifte er i strømforsyningen. Er det noen hjelpsomme der ute som vet hva jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Du må bruke diskett. Og sist jeg plyndret (og det er ikke ofte) hadde jeg feil BIOS. Det kunne gått riktig ille om jeg ikke hadde blitt stoppet. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Har innsett at jeg må bruke diskett. Men det er bare så merkelig at BIOSen ikke lar seg skrive, og at CD-boot plutselig ble umulig. Er det kanskje skrivebeskyttelse med jumper på kortet? Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Har innsett at jeg må bruke diskett. Men det er bare så merkelig at BIOSen ikke lar seg skrive, og at CD-boot plutselig ble umulig.Prøvd med CD som 1.st boot device? Er det kanskje skrivebeskyttelse med jumper på kortet?Har ikke hørt om det.... Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 CD sto som nr. 1 i boot-lista. Husker noen 486-kort som hadde skriveblokkering på BIOS med jumpere, så der har ok eksistert, mener jeg. Men det er jo flere år siden, så det kan godt hende jeg husker feil. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Det blir bare skudd i luften.... Eh...du har ikke prøvd å resette CMOS ved å ta ut bateriet.. eller noe slag jumper.. Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Det blir bare skudd i luften.... Eh...du har ikke prøvd å resette CMOS ved å ta ut bateriet.. eller noe slag jumper.. Mener å ha prøvd det, men kan gi det en sjanse. Kanskje kula treffer? Endret 7. januar 2005 av Diverse Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå