Gå til innhold

big water montering

Anbefalte innlegg

I denne glade juletid, gikk njeg tvilende rundt og lurte på om jeg skulle kjøpe meg noe nytt innenfor kjøling. Prossesoren visste 50 ++ på idle. Dette synes jeg var alarmerende, for hele rommet ble faktisk varmet opp av pc'n.

:roll:

så da den store luken (24 des) ble åpnet, så ble jeg egentlig klar over hva jeg ville ha! Jeg hadde lest på diverse sider om montering, tester, ytelse og pris så jeg visste hva jeg gikk til da jeg kjøpte systemet noen dager etteerpå, da lommeboken var litt fullere

settet kom på en torsdag (dagen før nyttår) mens jeg jobbet, da jeg kom hjem halv ett om natten, begynte jeg å montere med en gang!

Dette var min første og største tabbe iløpet av kvelden!

Monter bare datasaker når man er totalt utvhilt, og ikke ergrer seg for småting.

Vel, det startet slik: Andreas (jeg) tok alt ut av pakken, lekte meg litt med innholdet, tok ut alt fra hovedkortet spredte det ut.

Luftkjøleren skulle nå av, og i et glemsel øyeblikk strevde jeg meg havt ihjel for å få kjøleren av, uten å tenke på goopen som holder cpu og kjøler sammen.

Da jeg hadde konstatert at varmere verktøy måtte til, så kommer mamma med hårføneren. Jeg steker ribben i 2-3 minnutters tid, noe som viste seg å være alt for mye. Igjen tok jeg en forhastet beslutning da jeg prøvde å trekke viften opp med kjøleribbens plastiske del uten å ta av ledninger.

plastikk delen mister sitt tak på kjøleribben og wosj faller hele sulamitten ned mot prossesor. og ram.

Men etter mye hysteri fikk jeg til slutt av kjøleribben og testet ram, hk og disker. Alt viste seg å være i sin skjønneste orden, og jeg ble svært lettet.

Etter mye iskaffe var jeg oppkvikket nok til å fortsette. Jeg satte sammen vannkjøling systemet og fylte på vesken.. Alt så fint ut, men jeg hadde lyst til å teste systemet utenfor æfør jeg satte det på cpu. Så jeg bar hk bort med cpu oppå. Det var da kveldens andre tabbe kom., cpu'n lå løst oppå hk og falt rett i gulvet.

da holdt jeg på å gi opp, 30 pinner var bøyd og klokken var 3/4.

Men jeg var sta og hentet pinnsett, ståltråd, skrutrekker, syl og kniv.

Det var bare to ting som fungerte, syl og negl Pinsetten var for tykk og skrutrekker for stor. ståltråd for lite sterje punkter ogkniv for skarp.

tips: bruk sylen til å få pinnene i en upwright position, og så bruker du neglen til å "stryke" pinnene i en rekke... kjenn etter hvor mye makt du vil/trenger å bruke.

tips2: ikke gi opp selv om du ikke får cpu'n på plass i socketten, om du presser inn pinnene som er bøyd først, vil du kunne presse dem inn i samme posisjon som resten, men det trengs finfølelse for.

Jeg fikk tilslutt cpu på plass og monterte alt på plass, selve instalasjonen tok ikke lange tiden, selve tilpasningen med slanger og min spesielle radiator plassering, gjorde at det tok litt lengre tid.

selve manualen er veldig liten, med uhyre liten skrift. Så jeg sente inn en klage til Tt om dette, fikk en 1 meters slange tilbake.. Jeg så hvordan jeg skulle montere den ved å se etter tester. og monteringen er ganske foolproof, det er ikke mye som kan gå galt ;)

jeg skal prøve å forklare vært bilde så godt jeg kan for de som fortsatt er usikker på montering...

edit: noen bildene kan du se her!!

men nå legger jeg meg..skal tidlig opp imorgen ;), will be continued

Endret av anbar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvorfor sleit du sånn med å få av kjøleren på CPU?

Er lenge siden jeg monterte pcen min, men mener å huske at jeg bare har en vifte over CPU :p eller så er det bare jeg som misforstod?

Og en ting til har du en smart ide om hva jeg kan gjøre vis jeg ikke har 120mm vifteplass? har bare 80mm.

kan vifta stå umontert liksom?

Vurdere om jeg skal gå til innkjøp av dette settet skjønner du :)

Lenke til kommentar
hvorfor sleit du sånn med å få av kjøleren på CPU?

Er lenge siden jeg monterte pcen min, men mener å huske at jeg bare har en vifte over CPU :p eller så er det bare jeg som misforstod?

fordi jeg har en kjøleribbe med vifta inni...

vifta.jpg fra topp

Og en ting til har du en smart ide om hva jeg kan gjøre vis jeg ikke har 120mm vifteplass? har bare 80mm.

Vurdere om jeg skal gå til innkjøp av dette settet skjønner du :)

helt enkelt å greit, vinkel jern og dobbeltsidig tape gjør susen, på bildet hadde jeg ikek satt det opp

radiator2.jpg

feste.jpg

Lenke til kommentar

Vurdere om jeg skal gå til innkjøp av dette settet skjønner du smile2.gif

80-120mm adapter.

Lenke til kommentar

Smart, da kan jeg få plass alikavel.

Med dobbelsidig teip så kan jeg faktisk ha radiatoren foran i kabinettet der jeg har to 80mm vifter, men hva jeg skal med vinkel jern skjønte jeg ikke helt? :hmm:

Edit: Kunne du fortalt hva en "Fan Shroud" er?

Endret av ToxicMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...