Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel t-bird på 1100mhz, men den fungerer helt fint fortsatt (kjører både NFS U2 og Splinter Cell PT).

 

Jeg vil gjerne overklokke denne og benytte meg av "blyant-trikset".

Jeg fant denne guiden her på ok.no:

 

http://overklokking.no/cpu/duron-tbird/index6.html

 

Der er det riktignok en t-bird med lavere mhz enn min men det går vel greit...?

Ut ifra guiden settes volt'en til 1.85.

Jeg lastet ned Cpu-z for å sjekke volten på min t-bird og fikk vite at "voltage" stod på 0.006 og 0.008 (varierte mellom flere målinger, dette er vel litt rart??)..

 

Hvis det stemmer at volten er så lav er det ikke da litt sykt å øke til 1.85???

Hvis disse voltmålingene ikke er korrekte, er det da noen som vet sånn ca. hva min t-bird kjører på??

 

jeg er takknemlig for andre ideér og veiledninger angående dette ok-prosjektet...

(jeg vil helst bruke prosessoren etter ok'en, så jeg vil gjerne holde meg innenfor visse grenser...)

 

Taker for svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv en T-bird 1,33GHz som jeg har overklokka litt...

 

Ang. spenning tror jeg den måleren din ikke er helt til å stole på; min CPU kjører på 1,75V originalt, vil TIPPE at din har noe lignende (men jeg VET ikke..), 0,006V er uansett helt på vidda. Har lest diverse steder at Vcore ikke bør dras over 1,9V på AMD... Derfor tør jeg ikke si noe annet ;)

Husk også på at temperaturen vil øke når man skrur opp spenninga.

 

Jeg var så heldig at jeg slapp å bruke "blyanttrikset" da multiplierendring fungerte med en gang, du kan jo teste dette i BIOS, kanskje du er heldig ;)

 

Forøvrig er det lurt å oppdatere til den nyste BIOS-versionen.

Lenke til kommentar

Hmm.. Er visst en stund siden det spørsmålet kom.. Men siden ingen andre har svart;

 

På web-sida til produsenten av hovedkortet ditt... Siden du ikke har skrevet noe sted hva slags hovedkort det er, er det omtrent all hjelpen jeg kan gi..

 

Men generelt:

- Pass på at du er 100% sikker på at du har funnet riktig BIOS til riktig hovedkort, hvis man prøver å flashe med feil BIOS, kan man bli sittende med et ubrukelig hovedkort (jeg har aldri hatt det problemet, men jeg er også veldig påpasselig med å laste ned riktig BIOS).

- Det er ofte en guide/bruksanvisning til hvordan man flasher på produsentens side; les denne! Går somregel ut på å lage en DOS-diskett, legge et flashprogram på denne (som man laster ned fra produsentens web-side), og selve BIOS-fila, ofte kalt "[diverse bokstaver og tall].bin". Og så boote med denne og kjøre flashprogrammet. Eller så ligger flashprogrammet innebygd i BIOS (slik som på mitt HK), slik at man bare trykker eks. Alt+F2 eller noe, står evt. hva man skal trykke, evt. kanskje det står noe lurt i manualen... Også er det bare å ha den .bin-fila på en diskett...

 

Ble litt rotete, men håper det hjelper litt, ihvertfall!

 

PS: Kom gjerne med oppdatering på om, og evt. hvor mye du får overklokka ;)

Lenke til kommentar

jeg har dessverre et Asus A7V-VM spesialprodusert av Asus for HP.

Det er ikke mulig å overklokke i biosen jeg har, og oppgradering er ikke tilgjengelig (sendte mail til HP NORGE). Bios'en er veldig begrenset (sikkert for å få et idiotsikkert system...)

 

Jeg fant ut at det er bedre å kjøpe nytt HK, CPU og RAM, hele pakken! (kjøper også CPU kjøler (Zalman) for å kunne overklokke mer, og sef. Goop...)

Jeg skal kjøpe AMD 64 3000+ 2,2Ghz, MSI (ett eller annet) Platinum, og TwinMos 512mb ram (har litt fra før)... Skal kjøpe det i mars, må få tid til å spare litt penger, selv om det ikke ble så dyrt; 3500 fra komplett.no!

 

takk for svar forresten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...