Gå til innhold

canon 300d eller d70?

Anbefalte innlegg

hei.

Skal kjøpe meg digitalt speilrefleks for for første gang , har kikket på d70 og 300d , men jeg blir gal, har kikket på kamera i lang lang tid nå , men greier ikke å bestemme meg for hvilket , er litt redd for at jeg skal angre på at jeg kjøpte det ene kameraet isteden for det andre. Har lest alskens tester å skriv om de kameraene,men blir ikke klok på det. Skal egentlig ta bilder av det meste, bygninger, landskap, familie osv..har vært inne på tanken å kjøpe brukt å, men er ikke helt gira på det. Er det noen som har noen råd/erfaringer å gi meg angående de kameraene? Og er det noen som erfaringer med bruktkjøp?

hilsen

en gryende hobbyfotograf:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du lest det som kan leses så har du sikkert lært at D70 er "best". Og det tror jeg på. Men det koster noen tusen ekstra. Kjøpte mitt først dslr for kun uker siden. Jeg hoppet i det og kjøpte brukt. I ettertid så sier jeg at jeg heldigvis. Hvorfor? Fordi du vil ha flere objektiv. Spesielt noe lyssterkt er min erfaring. Og det får du ikke med kitlinsene.

Jeg hadde bestemt meg for D70 pga blader, nett og samtale i butikker. Jeg endte opp med et brukt 300D kit for ca 5000! I meget pen stand. Og helt komplett problemfritt så langt. Jeg har supplert med en minnekortleser(firewire), ekstra batteri, ekstra 1 gb minne og vurderer en god blitz. Samt en eller to gode lyssterke fastobjektiv er på vei(eks EF 35/2, EF50/1.8). Og er fortsatt på rett side av 10000,- merket :whistle:

Jeg har kun sett på fastobjektiv fordi jeg synes de gir desidert best kombinasjon av pris/kvalitet/lysstyrke/størrelse. Når dette er sagt så hører jeg kitlinsa til D70 er bedre enn 300D. Uten at jeg vet hva som ligger i det. 18-55 gir meg helt supre bilder, gitt at jeg gjør jobben rett og ikke prøver å tvinge den i kne i dårlig lys! Var jeg en proffere fotograf ville jeg trolig kansje vurdert lyssterke zoomobjektiver. Men de koster en formue, og veier et tonn. Uinteressant for meg.

Hvis jeg ville bruke mer penger så ville jeg kjøpt D70. Så mye som til et 20D var aldri aktuelt. Om jeg hadde funnet et D70 brukt til en god pris så ville det kansje blitt et D70. Men tilfeldighetene ga meg et tilbud om 300D og jeg slo til. Har ikke angret et sekund. Det er jeg som lager de dårlige bildene jeg får. Ikke kameraet.

Konklusjon: du har valget mellom to meget gode kameraer for nyfrelste hobbyfotografer. Head to head i en standard testmal vinner trolig D70. Men jeg tror ikke du går feil med noen av de. Jeg kommer til å vokse med mitt i flere år. Objektiver og annet stæsj kommer til, men huset beholder jeg nok lenge. Og når jeg bytter en gang om et par år, så har jeg allerede objektiv-parken med meg :)

Mange klager på 300D byggekvalitet/robusthet. Ok. Men jeg er hobbyfotograf. Jeg står ikke ute i regnvær eller snøvær med kamera. Ei heller sandstormer. Og jeg er alltid ekstremt varsom med utstyret, uansett og det er ixus'en eller 300d'n jeg har med meg. Å sammenligne med pressefolk som slenger det om seg slik enkelte gjør er rimelig uinteressant. 300D er også litt mindre. For meg positivt, for mange negativt. Smaken er som baken.

Tror billedkvaliteten til slutt avhenger av fotografen mer enn av utstyret!

d70 er bra, 300d er bra, 20d er enda bedre osv osv. Min erfaring er at kameraene ikke bare er bra, men mer enn bra nok! Men at D70 trolig er best value per d.d. i butikk.

Bruktkjøp har som du forstår vært helt problemfritt for meg. De fleste dslr kjøpere er glade i kameraene sine og behandler de med omhu. Det er nok værre å kjøpe kompakte "fest" kameraer som går i gulvet annenhver helg!!

Mvh Ben :w00t:

som synset altfor mye om altfor lite :hmm:

Lenke til kommentar

Om bare resten av brukerne på forumet skrev like bra og velbegrunnet som deg.. :)

Uansett, grunnen til at jeg kjøpte 300D istedenfor D70, er fordi jeg har en far med en liten haug EF-objektiver som jeg kan låne. Ikke verdens beste grunn, men det gjør iallefall læreperioden min mye billigere. :)

Lenke til kommentar
Om bare resten av brukerne på forumet skrev like bra og velbegrunnet som deg.. :)

Uansett, grunnen til at jeg kjøpte 300D istedenfor D70, er fordi jeg har en far med en liten haug EF-objektiver som jeg kan låne. Ikke verdens beste grunn...

Takk for det. Synes det ble litt mye selv. Det pinlig er at jeg redigerte bort en del. Kunsten å skrive kort er ikke lett :blush:

Om du har tilgang til masse objektiver så må vel det være den beste grunn til å velge noe som passer. Jeg startet fra scratch og må kjøpe for å prøve. Som av en eller annen grunn ikke er helt optimalt!! Bare synd Elkjøp ikke selger objektiv, med sin 30 dagers returrett ville det vært helt topp. :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg er veldig enig med Ben Leiper angående det å kjøpe en brukt 300d. Det er et kjempebra kamera, og som første dslr er det uovertruffent. D70 er nok bedre på flere områder (det er i alle fall raskere og har en del flere innstillingsmuligheter), men ikke når det kommer til bildekvalitet, mener nå jeg. Dessuten får du muligheten til å kjøpe objektiver og bygge ut et system med gode fastobjektiver og et par zoomer. Disse vil du da ha "i stallen" når du føler behov for å oppgradere, f.eks til oppfølgeren til 300d eller en brukt 20d. Ikke vær redd for byggkvaliteten på 300d - selv om den er i plast. Jeg hadde 300d i ett år, og det var aldri noe tull med det.

Tor

Lenke til kommentar

hei..

takker å bukker for et fint svar, jeg tror jeg går for et d70, tok meg en tur på fotobutikken i dag, fikk prøvd å testa litt, likte d70 best..og sia jeg får det av samboern min, så går jeg for det:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...