Gå til innhold

Hva kjennetegner Death Metal og Stoner?

Passasjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ok... HIM er IKKE ett death metal band!

death er band som: In Flames

haha :tease:

HIm er ikke death metal-det er homo rock :tease:

men fra spøk til alvor!

death metal er bråkete, med vokal som brøler/hyler mye trommer, ofte ganske bra musikalsk.

jeg personlig er veldig glad i Old Man's Child, som er en kombinasjon av dette og black.

veldig muskikalsk bra musikk! uten om vokalen sef

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
ok... HIM er IKKE ett death metal band!

death er band som: In Flames, Children of Bodom, Arch Enemy, Dark Tranquillity

Kun gammel In Flames kan regnes som Death (etter det jeg har hørt), nyere In Flames er "göteborg" metal. CoB er IKKE death, det er "göteborg" metal. Arch Enemy, kan diskuteres, jeg har ikke hørt så mye fra dem! Dark Tranquillity, vet ikke, kun hørt OM dem.

Men det viktigste: HIM er IKKE death metal!

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om HIM klassifiseres som metal i det hele tatt.

Death metal is characterized aesthetically by classically derived, narrative song structures, a deliberately chaotic approach to riff (manifesting itself both in sudden changeups and a tendency towards atonality, dissonance and chromatic progressions), and, of course, the (in)famous vox mortiis.

Link

Og man må merke seg at band som In Flames, Dark Tranquillity og Arch Enemy, selv om de avstammer fra genren, ikke er på noen måte representativ for death metal. Children of Bodom på sin side, er ikke death metal i det hele tatt.

Som eksempel er det hensiktsmessig å nevne band som spiller ren death metal:

Morbid Angel

Suffocation

Demigod

Immolation

Stoner-metal for nok noen andre klargjøre.

Lenke til kommentar

Får prøve meg på stoner da... litt verre.

Ikke så ulikt grunge, men generelt hakket tyngre og "mørkere", samtidig som det gjerne har litt rock & roll-sound. Noen kjente band innen sjangeren er Kyuss, Mustasch og Goatsnake, og Queens of the Stone Age har vel en fot innenfor sjangeren de også.

Noe som kjennetegner typisk death metal er "grom" brøling og blytunge riff (gjerne med nedstemte gitarer), i motsetning til black metal's lysere skriking og gitarspilling. Hør Cannibal Corpse så skjønner du.

Endret av Endre
Lenke til kommentar

Både In flames, COB og Dark Tranquillity kan kategoriseres innenfor death metal genren.

The Metal Observer:

Melodic Death Metal: During the early/mid Nineties in Swedish town Göteborg (Gothenburg) a "new" sound took shape, mingling the intensity and vocals of Death Metal with the riffing and melodies of traditional Heavy Metal, creating a quite own style of Melodic Death Metal, where the emphasis is not so much on the brutality and speed, but features a lot more melodies/melodic guitar Examples: IN FLAMES, DARK TRANQUILLITY, AT THE GATES, CHILDREN OF BODOM.

Stoner:

The Metal Observer:

Stoner Rock/Metal: Building on the basis of a mix of Doom Metal and Hard Rock, but giving it an often more psychedelic edge, with heavy, slow riffing, Stoner Rock quickly began to rise in popularity. Lyrically Stoner bands often are associated (in many cases justified) with pot, getting high and generally getting stoned. Of course that is a generalization, so it is not to be awarded to all bands…

Examples: KYUSS, QUEENS OF THE STONE AGE, MONSTER MAGNET, SPIRITUAL BEGGARS.

Lenke til kommentar

Her har du linker til All Music Guide sine definisjoner (så nært jeg fant til det du spør etter):

Stoner Metal

Death Metal/Black Metal

Må vel si at jeg personlig foretrekker førstnevnte, men hører på mye forskjellig. Mitt største problem med mange av de i siste kategori er vokalen...

H.I.M. derimot kaller de Goth Rock.

Uansett er vel det å plassere artister/band i genre langt fra en eksakt vitenskap.

Lenke til kommentar
death er band som: In Flames, Children of Bodom, Arch Enemy, Dark Tranquillity

Bandene du nevner er veldig gode, men vet ikke helt om det går under kategorien death. Altså, det er stor stor forskjell på mellos band som disse og mellom band som Death og Nile. Disse bandeen blir ofte kalt for Gøteborg metal, evt. melodeath. Det er death aktige band som blander stiler fra alt mulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...