Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Legge til pop-off på en bil med turbo


Anbefalte innlegg

Mammuten Skrevet 20/02/2005 : 18:35

  Det går å ha pop-off på bil uten turbo.. den er bare elektronisk, og lager ett trykk selv. 

Ja, det går an å ha med seg en kompressor og bruke en trykkluftpistol for å lage psssst lyder også. Akkurat som man fint også kan ta opp turbovining på minidisk, og spille det av på stereoannlegget mens man kjører.

Men ingen av disse tingen er da popoff, eller turbo fordet ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men hva heter den "ventilen" som lager PYSSSJ-lyden?

Den heter dumpventil/dump valve/blow off valve. Som sagt, kjært barn har mange navn, men popoff er noe annet.

Hva er Popoff da? :p Popoff og dumpventil er akkurat samme :cool:

Det er ikke det samme nei

Hva er forskjellen da???

Lenke til kommentar

En pop-off-ventil er overtrykksventil, typisk sitter den på innsuget og er egentlig bare ei 'plate holdt på plass av ei fjær'. Nå trykket blir for høyt (slik at kraften på plata blir større enn fjærkraften) så åpner ventilen. En slik ventil er ofte montert direkte på innsuget.

 

En bov/dumpventil sitter mellom turbo og innsug og styres av vakum fra innsuget. Den bryr seg i utgangspunktet ikke om trykk, men åpnes når man går av gassen og det blir vakum i innsuget. Ved å slippe ut/resirkulere lufta som alt har passert turboen oppnår man både mindre slitasje på turbo (som ellers vil stå og slå luft mot gasspjeldet) og man oppnår at turboen ikke bremses like mye ved girskift.

Svar med sitat

 

 

 

Quotet

 

BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing.

 

Popp off: En ventil som bare har til hensikt å slippe ut alt trykk under innstilt verdi. Disse blir ikke brukt lengre. Ikke på turbo biler i alle fall. Men er ett fint sikkerhets tiltak for å slippe altforhøyt turbotrykk. Hvis noe er feil.

Disse har heller ikke noen tilkobling for vacum. Atså en ren overtryksventil som feks sitter på en vanlig luft kompressor.

 

 

er du med ?

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar
En pop-off-ventil er overtrykksventil, typisk sitter den på innsuget og er egentlig bare ei 'plate holdt på plass av ei fjær'. Nå trykket blir for høyt (slik at kraften på plata blir større enn fjærkraften) så åpner ventilen. En slik ventil er ofte montert direkte på innsuget.

 

En bov/dumpventil sitter mellom turbo og innsug og styres av vakum fra innsuget. Den bryr seg i utgangspunktet ikke om trykk, men åpnes når man går av gassen og det blir vakum i innsuget. Ved å slippe ut/resirkulere lufta som alt har passert turboen oppnår man både mindre slitasje på turbo (som ellers vil stå og slå luft mot gasspjeldet) og man oppnår at turboen ikke bremses like mye ved girskift.

Svar med sitat

 

 

 

Quotet

 

BOV kalles oxo dump-ventil eller avlastnings ventil. Den har til hensikt å slippe ut overtrykket mellom gasspjeld og kompressorhuset til turboen. Dette for å gjøre att turboen slutter og spinne rundt, og du får kjappere respons ved gearing.

 

Popp off: En ventil som bare har til hensikt å slippe ut alt trykk under innstilt verdi. Disse blir ikke brukt lengre. Ikke på turbo biler i alle fall. Men er ett fint sikkerhets tiltak for å slippe altforhøyt turbotrykk. Hvis noe er feil.

Disse har heller ikke noen tilkobling for vacum. Atså en ren overtryksventil som feks sitter på en vanlig luft kompressor.

 

 

er du med ?

Ja jeg er med, Men ta deg en tur inn her å les litt.........

 

http://www.autopower.no/dumpvalves/dumpvalve.htm

 

 

 

(Ifølge autopower er popoff og dumpventil akkurat det samme.)

Lenke til kommentar
Ja jeg er med, Men ta deg en tur inn her å les litt.........

 

http://www.autopower.no/dumpvalves/dumpvalve.htm

 

 

 

(Ifølge autopower er popoff og dumpventil akkurat det samme.)

AutoPower hører hjemme i byen jeg bor i, og tro meg, man skal ikke ikke ta alt de sier eller skriver for god fisk.

 

 

Stoler mer på folk som bygger mye turbobiler.

ok, men det er j..... mange folk som kaller det pop off.

skal sende en mail til VS MOTOR å høre hva han sier.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fikk du svar ifra VS?

 

Og jeg må få sagt det, det dere tenkte på ifra Formel1, er det samme som de bruker i Rally idag. Det heter Restriktor. Og en Wastegate "waster" det trykket som er for høyt enn det som er ønsket, rett ut i eksosanlegget.

Dumpventil slipper ut trykket som er i intercooler\turborør\innsug, rett ut i den frie luften.

 

Da fortsetter turboen og spinne rundt, man bremser den ikke ned.. :)

 

Dette er ønskelig, for raskere respons, men det er ikke farlig og kjøre uten pop-off, dumpventlig, avlastningsventil osv osv.

Lenke til kommentar
Dette er ønskelig, for raskere respons, men det er ikke farlig og kjøre uten pop-off, dumpventlig, avlastningsventil osv osv.

Hva baserer du denne uttalelsen på? Vet du noe om hva som skjer i en kompressor som staller? En turbo som kjøres uten dump VIL leve kortere enn en med dump. Se for deg trykkoppbyggingen mellom kompressoren og gasspjeldet når du ligger på 7000rpm og bråslipper gassen for å gire. Turboen har kanskje 100'000rpm og så hoggstår luftflowen. Trykket bygges opp og smeller tilbake ut gjennom kompressoren. Dette er en stor belastning som vil skade turboen over tid.

Lenke til kommentar

helt riktig leo :thumbup: en dump vil helt klart skåne for mye slitasje på turbon hvis man er tung på gassen.setter du på en dump som blåser all luften ut i friluft ma man bygge opp nytt ladetrykk ved girskifte.noen kan merke det på ækksen mens andre merker ingenting på det. hadde åpen dump på min bil,og tok den av for og "prøve" uten.jeg personlig syns bilen drar bedre etter girskift,men vurderer og bytte til en dump som blåser litt luft ut og resten tilbake i systemet! på den måten skaåner jeg for slitasjer samtidig som turbon ikke trenger og jobbe intenst for og bygge opp nytt trykk."pssssj" lyden er morsom i starten men etter en stund kan den bli slitsom for noen,men da er det jo bare og stramme fjera litt :yes: man bør også passe på og smøre dumpen regelmessig sånn at stempelet glir bra.da holder den lenger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...