Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Legge til pop-off på en bil med turbo


Anbefalte innlegg

Hva er pop-off , har alltid hørt at det er det samme som avlastningsventil?

Pop-off er vel da som formel1 bruker for at dei ikkje skal få for høgt lade trykk en ka som er lov i formel1. (var vertfall da di sa på discvery chanel)

 

Og dump ventil(dump valve etc..) er at du slepper på overtrykket som oppstår i turboen når du slepper gasspedallen.( turbinen slutter ikkje og gå i fullfart med ein gong du slepper gassen og då kommer da for masse luft i forhald til bensin og slepper derfor ut detta trykket så da ikkje skal slita så masse på motoren. Du kan sei turbinen har sammer virkning som vist du går og triller på eit bildekk bort over ein vei, når du slutter og skubba hjulet betyr ikkje da at hjulet slutter og trilla) :)

Endret av §xs§
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke lov med turbo på Formel 1-biler i dag, men de brukte vel turbo en gang i verden. Jeg mener å ha hørt at de brukte popoff, men jeg skal ikke si noe sikkert.

Hmm... vet ikkje om da et lov med turbo nå men da har når vore lov før..(alltid fram til nå så vidt eg ka huska.. og eg sjønner ikkje koffor da ikkje skal vera lov) Men trur ikkje eg skal uttale meg for masse om formel1 , for eg har ikkje så mykje peiling om da... :)

 

(fiksa skrive feil :blush: )

Endret av §xs§
Lenke til kommentar

Hmm, trodde det var wastegaten som man regulerte ladetrykket med, når trykket blir det det er innstilt til så slipper wastegaten eksosen forbi turbinen og inn i eksosanlegget for å hindre at ladetrykket øker mer.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Hmm, trodde det var wastegaten som man regulerte ladetrykket med, når trykket blir det det er innstilt til så slipper wastegaten eksosen forbi turbinen og inn i eksosanlegget for å hindre at ladetrykket øker mer.

Da er heilt rett :) , men som eg skreiv oppforbi om da med bildekket så slutter ikkje dekket og trilla med eingong sjølv om du slutter og skubba og sånn er da med turbinen i turboen og, den slutter ikkje og sviva med ein gong sjølv om eksosen ikkje skubber ;)

Lenke til kommentar
Da er heilt rett :) , men som eg skreiv oppforbi om da med bildekket så slutter ikkje dekket og trilla med eingong sjølv om du slutter og skubba og sånn er da med turbinen i turboen og, den slutter ikkje og sviva med ein gong sjølv om eksosen ikkje skubber ;)

Vet det, bare så ut som at du sa at det var pop-off som regulerte ladetrykket, men jeg misforsto litt.

Lenke til kommentar
Da er heilt rett :) , men som eg skreiv oppforbi om da med bildekket så slutter ikkje dekket og trilla med eingong sjølv om du slutter og skubba og sånn er da med turbinen i turboen og, den slutter ikkje og sviva med ein gong sjølv om eksosen ikkje skubber ;)

Vet det, bare så ut som at du sa at det var pop-off som regulerte ladetrykket, men jeg misforsto litt.

hehe...nei da eg meint med pop-off var at det er/va(?) den ventil om opner seg og slepper ut all luft som er over ein viss bar (har kje pailing kor masse) på formel1 bila for at dei ikkje skulle juksa vist dei hadde stillt wastegate til og sleppa eksosen på eit vist lade trykk. (sorry men eg er ikkje så flink og formulera meg :blush: )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du kan kjøre blow-off på bilen din.. Regner med du har manuellgir siden du vinkler det sånn.. med automat gir ville du nemlgi fått lite glede av det.

Når det gjelder å få lyd, så jeg dog heller anbefale å kjøre lufta tilbake i luftfilteret og få skaffe ett åpent filter. en løsning noen velger å kalle åpen åding. Det gir en usannsynlig kul lyd, og litt utenom det som er vanlig. Ville uansett spurt litt hos forskjellige tuning firmaer før jeg kjøpte noe. Både for å høre hva de som lever at slike ting mener er det beste, og for å få pris fra fler forhandlere.

 

 

Offtopic:

 

pop-off er en ventil som skal åpne hvis du får for mye eksostrykk i wastegaten (noe som i utgangspunktet ikke skal skje), for å unngå for høyt ladetrykk som ble sagt over her. En sikkerhetsventil mao. Slik jeg har forstått det! Og har ingenting med dumpventil/blow-off/dump valve å gjøre.

 

 

Magnus

Lenke til kommentar
Popoff er ikke det samme som dumpventil, regner med det er sistnevnte du er interessert i (PYSSSJ-lyd).

Ja, er nok interresert i PYSSSJ-lyden. Da har jeg visst missforstått litt ja. Men hva heter den "ventilen" som lager PYSSSJ-lyden?

Gjør deg selv tjenste og dropp det. Den lyden er UTROLIG slitsom i lengden...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Stemmer, Zepticon, en dumpventil dumper lufta ut i friluft eller tilbake i systemet (vet ikke helt hvor, men lufta resirkuleres).

 

Da slipper turboen den brå nedbremsingen som blir når gasspjeldet stenges og det blir høyt trykk mellom turbo og spjeld.

Lenke til kommentar
Popoff er ikke det samme som dumpventil, regner med det er sistnevnte du er interessert i (PYSSSJ-lyd).

Ja, er nok interresert i PYSSSJ-lyden. Da har jeg visst missforstått litt ja. Men hva heter den "ventilen" som lager PYSSSJ-lyden?

Gjør deg selv tjenste og dropp det. Den lyden er UTROLIG slitsom i lengden...

Tull og tøys. Jeg har kjørt med dumpvalve som ventilerer til friluft i årevis, men har aldri blitt lei lyden. Synes heller det er trivsel i det... :)

Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 11/02/2005 : 19:03

Tull og tøys. Jeg har kjørt med dumpvalve som ventilerer til friluft i årevis, men har aldri blitt lei lyden. Synes heller det er trivsel i det... 

Det er vel strengt tatt en smaksak, helt personlig syns jeg det er vakker musikk, og ettersom trådstarter vil ha det regner jeg med at han også synes det...

Men når det er sagt, vil jeg tro at bilfabrikantene faktisk har brukt en hel del energi på og dempe disse "ulydene". Vil anta at det hadde vært både enklere og billigere og kjøre alt overtrykk rett ut.

 

Turbo i F1 hører 80 tallet til, og er ikke så veldig aktuelt, ei heller og krangle om hva det heter. Alle her vet jo hva vi snakker om. Jeg for min del har alltid tenkt på popoff som det samme som dump, men det kan godt hende det er feil. Om man kalte waistegate i F1 for popoff vet jeg heller ikke. Det er jo uansett snakk om en overtrykksventil, også gir vi den navn etter hvor i systemet den sitter.

Problemet er da at kjært barn har fått fryktelig mange navn.

 

Jeg kan ikke tenke meg at det skulle ha noe og si om det er en såkalt høtrykk, eller lavtrykk turbo, uansett er det snakk om overtrykk, og prinsippet må jo bli det samme. Men det vil jo selvfølgelig være avgjørende for hvor mye Pppsssshh lyd man får. På den annen side selges det jo idag såpass mange dumpventiler hvor høyt lydnivå er målet, så det er sikkert mulig og få til noe lyd.

 

Det jeg på vegne av trådstarter lurer litt på er om hvor "upåaktet hen" det går for resten av innsprøytnigs-systemet hvis man plutselig kjører overtrykket andre veier en det er konstruert for. Vil det være plug and play uten problemer?

Lenke til kommentar
Offtopic:

 

pop-off er en ventil som skal åpne hvis du får for mye eksostrykk i wastegaten (noe som i utgangspunktet ikke skal skje), for å unngå for høyt ladetrykk som ble sagt over her. En sikkerhetsventil mao. Slik jeg har forstått det! Og har ingenting med dumpventil/blow-off/dump valve å gjøre.

 

 

Magnus

Feil,wastegaten justerer turbo trykket.. pop off,dump valve,avlastnings ventil,blow off er den ventilen som lager den berømte lyden! å det kommer for ett om du kjører den i resirk inn på turbo igjen eller ut i fri luft,for slitasjen slipper du uansett når du har pop off.

når du slipper gassen blir det vakum mellom gass spjeldet-innsuget,da åpner det pop offèn å turbo får gå fritt i rundt!

har du ikke hadd pop off så har trykket fram til gass spjeldet økt å turbo har mistet hastighet,å det er en belastning for turbo,kan også få saksing av lufta..

 

Ladetrykksstyring med separat ”Waste Gate”, benyttes mest på biler som må optimal kontroll er avgjørende. Som i biler som benyttes i konkurranser. Noen typer turbo finnes ikke med integrert ”Waste Gate ”, og da må separat benyttes. Fordelen med separat ”Waste Gate” er større kapasitet , og mindre varme i turboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...