Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Legge til pop-off på en bil med turbo


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg bare lurer på en ting. Helt sikker et dumt spm, men jeg må spørre allikavel. Hvis man f.eks kjøper en Volvo 740, med turbo (kommer til å skaffe meg det etter hvert om, jeg ikke kjøper en med) og ønsker å ha pop-off, for en bedre opplevelse når man kjører, er det egentlig mulig? Det går vel på de fleste biler som kommer med turbo?

 

Forandret tråden litt. ;)

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

v50 t5 er lavtrykksturbo. Motoren har 210hk.

 

Dersom den har volvos 2,5liters turbomotor. Finnes en 2,3liter med høytrykksturbo og 250hk, men tror ikke den blir levert i v50.

 

Om en lavtrykksturbo har noen bruk for, eller i det hele tatt klarer å gi lyd gjennom en dump får andre svare, på det vet jeg ærlig talt ikke :)

Lenke til kommentar

Ja, det går å bytte ut den originale resiruleringsventilen med en som dumper til atmosfære. Ventilene er snarlike og har samme funksjon - men om det ikke er snakk om litt ladetrykk så blir det heller ikke noe *PYSJ* når du girer, så da blir du vel ikke fornøyd.

 

En annen sak er jo at du soter ned motoren, og om du ikke har en veldig god ventil, kan få problemer med falsk luft og råtten tomgang. Hint: ser du på de som har som levebrød å trimme slike motorer, så er det veldig få som tilbyr åpen dump.

Lenke til kommentar

Volvos 2,5liters turbofemmer med 210hk, og 320nm dreiemoment er en lavtrykksturbo når den står i f.eks v70, så da tolker jeg det dithen at det er en lavtrykksturbo når den står i v50 også :)

 

Femsylindret 2.5 liters bensindrevet lavtrykksturbo (210 hk).

 

Den turboladede, bensindrevne rekkefemmeren på 2.5 liter gir deg en ytterst velbalansert og stimulerende kjøreopplevelse. Den gir deg fullt dreiemoment (320 Nm) allerede fra 1500 omdreininger - du kommer kjapt igang, og trenger sjelden å gire ned ved forbikjøringer.

Fra V70

 

Femsylindret turboladet motor

 

Den femsylindrede 2.5-liters turboladede bensinmotoren inviterer til aktiv kjøring. Motoren når sitt fulle potensiale (320 Nm) allerede ved 1500 omdreininger. Du starter raskt og trenger sjelden å gire ned ved forbikjøringer.

Fra V50

 

Den samme motoren fåes også i mange andre volvomodeller. Og jeg tviler på at de har forandret motoren kun til V50

Lenke til kommentar

Skal se om jeg har forstått dette riktig nå. Så det er ikke så veldig smart eller lønnsomt å legge til en slik dump ventil med biler som kommer med turbo som standard. Men det er vel enklere å kanskje mer "lønnsomt" om man legger til en dump-ventil til en som f.eks skal settes til en turbo kit til motoren? Så det anbefalles en høytrykksturbo altså da?

Lenke til kommentar

Uansett om det er Høy- eller lavtrykksturbo, så kan du ha popoff.. slik som jeg har fått det "prentet inn i skallen" så er det det samme greiene som en høyttrykksturbo, bare det at den fungerer som en kompressor.. den lader fra bunn av.. så, en lavtrykksturbo er vel en turbo og kompressor i 1 og samme tingen.. Jeg sier, sett på popoff, det er verdt det..

Lenke til kommentar

Alle nyere turbomotorer har en avlastingsventil - så du kan ha dump på alle turbobiler. Men med lavt ladetrykk blir det ikke akkurat den feteste lyden ;)

 

At man kaller det lavtrykks og hlytrykksturbo, har bare med ladetrykk å gjøre. I mange tilfeller er motoren identisk (som f.eks på Volvos 940'er) og det er temmelig enkelt å hente ut "høytrykkseffekt og vel så det. Noen tyr til mindre turbo eller trangere eksoshus for å gi motoren bedre respons på lave turtall, som f.eks på Forrester. Den har i bunn og grunn en Impreza-motor med alt for liten turbo.

Lenke til kommentar
Popoff er ikke det samme som dumpventil, regner med det er sistnevnte du er interessert i (PYSSSJ-lyd).

Ja, er nok interresert i PYSSSJ-lyden. Da har jeg visst missforstått litt ja. Men hva heter den "ventilen" som lager PYSSSJ-lyden?

Endret av Zemeckis
Lenke til kommentar

Avlastningsventil, dumpventil, pop-off, blow off, er akkurat det samme, kjært barn har mange navn. Noen av de slipper luften ut i friluft for å gi den lyden, men det er vel ikke den beste løsningen? Er vel bedre å slippe lufta tilbake til før turboen sånn at den lufta hjelper til å drive turboen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...