Zemeckis Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 (endret) Hei Jeg bare lurer på en ting. Helt sikker et dumt spm, men jeg må spørre allikavel. Hvis man f.eks kjøper en Volvo 740, med turbo (kommer til å skaffe meg det etter hvert om, jeg ikke kjøper en med) og ønsker å ha pop-off, for en bedre opplevelse når man kjører, er det egentlig mulig? Det går vel på de fleste biler som kommer med turbo? Forandret tråden litt. Endret 11. februar 2005 av Zemeckis Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Det skulle vel være mulig ja, hvis det ikke er en lavtrykks turbo eller noe. T5 er absolutt ikke noe slikt så på denne bilen skulle det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 v50 t5 er lavtrykksturbo. Motoren har 210hk. Dersom den har volvos 2,5liters turbomotor. Finnes en 2,3liter med høytrykksturbo og 250hk, men tror ikke den blir levert i v50. Om en lavtrykksturbo har noen bruk for, eller i det hele tatt klarer å gi lyd gjennom en dump får andre svare, på det vet jeg ærlig talt ikke Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Er det en lavtryksturbo? Javel det var nytt for meg Lenke til kommentar
eab Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Tolka det slik s(to på volvo sine hjemmesider) http://www.volvocars.no/Showroom/V50/Speci...Specifications/ Lenke til kommentar
Techpoint Skrevet 4. januar 2005 Del Skrevet 4. januar 2005 Tolka det slik s(to på volvo sine hjemmesider) http://www.volvocars.no/Showroom/V50/Speci...Specifications/ Hvor står det? Fant ikke noe om LT der Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Jeg trodde det var bare 150-170 hk'n som var lavtryksturbo jeg.. Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Er vel bare å slenge på en dumpventil det..? (Sagt av en uten peiling på bil) Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Ja, det går å bytte ut den originale resiruleringsventilen med en som dumper til atmosfære. Ventilene er snarlike og har samme funksjon - men om det ikke er snakk om litt ladetrykk så blir det heller ikke noe *PYSJ* når du girer, så da blir du vel ikke fornøyd. En annen sak er jo at du soter ned motoren, og om du ikke har en veldig god ventil, kan få problemer med falsk luft og råtten tomgang. Hint: ser du på de som har som levebrød å trimme slike motorer, så er det veldig få som tilbyr åpen dump. Lenke til kommentar
Lacim Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Vil tippe det er lavtrykksturbo siden den har dreiemomentet ved lavt turtall. "Motoren når sitt fulle potensiale (320 Nm) allerede ved 1500 omdreininger." Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. januar 2005 Del Skrevet 5. januar 2005 Volvos 2,5liters turbofemmer med 210hk, og 320nm dreiemoment er en lavtrykksturbo når den står i f.eks v70, så da tolker jeg det dithen at det er en lavtrykksturbo når den står i v50 også Femsylindret 2.5 liters bensindrevet lavtrykksturbo (210 hk). Den turboladede, bensindrevne rekkefemmeren på 2.5 liter gir deg en ytterst velbalansert og stimulerende kjøreopplevelse. Den gir deg fullt dreiemoment (320 Nm) allerede fra 1500 omdreininger - du kommer kjapt igang, og trenger sjelden å gire ned ved forbikjøringer. Fra V70 Femsylindret turboladet motor Den femsylindrede 2.5-liters turboladede bensinmotoren inviterer til aktiv kjøring. Motoren når sitt fulle potensiale (320 Nm) allerede ved 1500 omdreininger. Du starter raskt og trenger sjelden å gire ned ved forbikjøringer. Fra V50 Den samme motoren fåes også i mange andre volvomodeller. Og jeg tviler på at de har forandret motoren kun til V50 Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 5. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2005 Skal se om jeg har forstått dette riktig nå. Så det er ikke så veldig smart eller lønnsomt å legge til en slik dump ventil med biler som kommer med turbo som standard. Men det er vel enklere å kanskje mer "lønnsomt" om man legger til en dump-ventil til en som f.eks skal settes til en turbo kit til motoren? Så det anbefalles en høytrykksturbo altså da? Lenke til kommentar
Mammuten Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Uansett om det er Høy- eller lavtrykksturbo, så kan du ha popoff.. slik som jeg har fått det "prentet inn i skallen" så er det det samme greiene som en høyttrykksturbo, bare det at den fungerer som en kompressor.. den lader fra bunn av.. så, en lavtrykksturbo er vel en turbo og kompressor i 1 og samme tingen.. Jeg sier, sett på popoff, det er verdt det.. Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Alle nyere turbomotorer har en avlastingsventil - så du kan ha dump på alle turbobiler. Men med lavt ladetrykk blir det ikke akkurat den feteste lyden At man kaller det lavtrykks og hlytrykksturbo, har bare med ladetrykk å gjøre. I mange tilfeller er motoren identisk (som f.eks på Volvos 940'er) og det er temmelig enkelt å hente ut "høytrykkseffekt og vel så det. Noen tyr til mindre turbo eller trangere eksoshus for å gi motoren bedre respons på lave turtall, som f.eks på Forrester. Den har i bunn og grunn en Impreza-motor med alt for liten turbo. Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 Okey, da har jeg forstått det ivertfall. Så til mitt neste spm. Bør man ha en viss erfaring med motor for å koble til en dump-ventil om man har såkalte tegninger å se etter? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Popoff er ikke det samme som dumpventil, regner med det er sistnevnte du er interessert i (PYSSSJ-lyd). Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 7. januar 2005 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2005 (endret) Popoff er ikke det samme som dumpventil, regner med det er sistnevnte du er interessert i (PYSSSJ-lyd). Ja, er nok interresert i PYSSSJ-lyden. Da har jeg visst missforstått litt ja. Men hva heter den "ventilen" som lager PYSSSJ-lyden? Endret 7. januar 2005 av Zemeckis Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Avlastningsventil, dumpventil, pop-off, blow off, er akkurat det samme, kjært barn har mange navn. Noen av de slipper luften ut i friluft for å gi den lyden, men det er vel ikke den beste løsningen? Er vel bedre å slippe lufta tilbake til før turboen sånn at den lufta hjelper til å drive turboen. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Men hva heter den "ventilen" som lager PYSSSJ-lyden? Den heter dumpventil/dump valve/blow off valve. Som sagt, kjært barn har mange navn, men popoff er noe annet. Lenke til kommentar
trra Skrevet 7. januar 2005 Del Skrevet 7. januar 2005 Hva er pop-off , har alltid hørt at det er det samme som avlastningsventil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå