Gå til innhold

ClawHammer


aG_

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og leser amd's presentasjoner av hammer-arkitekturen (last ned fra http://www.amd.com) og blir mildt sagt meget imponert.

 

Den første hammer-serien skal lanseres med 0.13µ SOI-teknologi, men amd hevder at hammer's teknologi tåler 0.10µ. Etter å ha lest testen på tecChannel.de (der de sier at aluminiums-kjøleribba var kald) tør jeg si at denne cpu'en tåler seriøs overklokking og allikevel utvikle lite varme.

 

Videre har hammer innebygd minne-kontroller som naturligvis senker latencyen gjennom hovedkortet til cpu og minne og omvendt. Denne teknologien skal altså øke båndbredden til minnet og senke latencyen: jeg gleder meg til å se dette i praksis. Det at minne-kontrolleren er en dual-channel DDR 128-bit legger ikke en demper på gleden. Den skal angivelig støtte 8 dimms (4 per channel). Jeg antar at dette betyr at man bruker to dimm på 64 bit so til sammen utgjør 128 bit (RDram-prinsippet(?) 2x32-bit = 64 bit, bare at dual-channel ddr støtter 128 bit). Til sammen skal dette gi en samlet minne-båndbredde på 5.3 GB/S, noe som er imponerende i seg selv. I følge AMD skal dette også gi tilgang til en mer aggresive minne-innstillinger (cas 2-2-2, kanskje?).

 

I et server-oppsett med 4 av disse cpuene vil man altså få 4 minne-kontrollere som kan tillate 32 dimms og en samlet minne-båndbredde på 21.3 GB/S med pc2700!!

 

En annen spennende sak med hammer er at den støtter både sse2 og 3dnow, noe som gjør den meget kompatibel med all slags software.

 

Jeg tolket tecChannel slik at L2-cachen til hammer skulle være på 256, men i pdf-dokumentet stod det at den skulle være på 512 (noe som ville være mer sannsynlig). Jeg vet ærlig talt ikke hva den vil være på.

 

Det er vel heller ingen dårlig sak at amd skal lage sine egne chipsets (solo) til hammer, så har man et alternativ til "VIA-vi-spytter-ut-et-chipset-i-uka-og-er-stolt-av-det" :smile:.

 

Men hva fsben til denne cpuen blir er ennå ukjent, eller vet noen av dere hva den blir?

 

Jeg bare måtte få det ut. I alle disse årene har jeg vært innbitt intel-fan, men nå vet jeg ikke riktig lenger. Får håpe at den innfrir, at den ikke blir "server only" og at prisen ikke blir så stiv, 64-bit teknologi lukter jo ikke akkurat billig skulle jeg mene :smile:.

 

Anders

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hammer får 512 KB cache, det sto et sted at hammer skulle ha mer cache enn Athlon. Og da sier det seg sjøl...

FSB blir trolig 166 MHz

Quote:


Den 2002-06-09 23:19, aG_ skrev:


For de som lurer tror jeg det stod at hammer (opteron) skulle benytte seg av socket7.



Ja ha?

Er ikke socket 7 til Pentium MMX og slikt?

 

_________________

Andre Skare Berg

Duron 800 MHz -> 1000 MHz, 256 MiB SDRAM, 40 GB WD 7200 rpm, GeForce4 MX-440

 

[ Denne Melding var redigert av: Aderlig på 2002-06-09 23:24 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-09 23:19, aG_ skrev:

For de som lurer tror jeg det stod at hammer (opteron) skulle benytte seg av socket7.



 

Den benytter ikke socket7. Helt ny.

 

Det er også forskjellig antall pinner på Opteron og Athlon (Ultra/Pro/Extreme/64, stryk det som ikke passer).

Lenke til kommentar

Hammer har heller ikke FSB (den har intregrert minne kontroller og hypertransport).

 

Skal du si den har noe "FSB-aktig" er det såfall 333MHz (siden den skal kunne bruke PC2700 minne).

 

 

Har hørt noen rykter om at Opteron skal kunn bruke PC1600 (til hver prosessor). Ser vi på Intel, VIA og SiS siden løsninger ser vi også at de (når flere sloter/brikker benyttes) bruker lavere hastighet så dette virker ikke så ulogisk - men dette er rykter.

Lenke til kommentar

Quote:

Har hørt noen rykter om at Opteron skal kunn bruke PC1600 (til hver prosessor). Ser vi på Intel, VIA og SiS siden løsninger ser vi også at de (når flere sloter/brikker benyttes) bruker lavere hastighet så dette virker ikke så ulogisk - men dette er rykter.


 

Det kan godt hende, men den skulle støtte opptil pc2700 ifølge amd.

Lenke til kommentar

Hva tror dere prisen på dette vidunderbarnet vil ligge på?

 

Hva vil dual channel ddr (128 bit) si i praksis, og hvor mye øker ytelsen på en 64 bit cpu i forhold til en 32 bit cpu? Vil f.eks "Winzip 64 bit" unzippe _MYE_ raskere enn den ordinære utgaven? Og til slutt, hva har et 64 bit OS å slå i bordet med? Jeg har ikke fått fatt i noen tester med SuSE sin 64-bits distro. Noen som kan oppdatere meg på den biten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...