TDK Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Blei nevnt tidligere en som kjørte ned en liten jente som blei skada for livet...Han hadde ikke 20 km/t en gang, så ting skjer!! Kjipt å bli anmeldt også da... En ting til bare: Det er vanskeligere å holde balansen på en 2-hjuling i lav fart for en nybegynner enn det å kjøre litt fortere. Trist med slike ulykker, men kunne den ha blitt unngått hvis vedkommende hadde lappen? Tvilsomt? Klarer du å tryne i 20 km/t fortjener du ikke å kjøre sykkel... Hvis balansen er et problem, kjør med beina nesten nedi... Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Da var det dette med regress da... Å jo, kan hende det kunne vært ungått hvis han hadde lappen da han bare skulle sjekke om nabo'en som sto i kjøkkenvinduet så han der han kjørte ulovlig... Er ikke bare bare for en som er fersk på dette å begynne å kjøre sakte... Dette var ord som kommer fra han jeg hadde når vi kjørte opp til lappen, så går ut i fra at det stemmer med de fleste Kjente meg igjen på det når jeg var fersk også... Kjør med beina nesten ned i bakken var beskjeden vi fikk ja... Men trekk de opp så fort du begynner å gi på/fare for å tryne hvis du kommer nedi med beina, da burde du ha balanse ja Edit: La til noe... Endret 19. mai 2005 av Pluggen Lenke til kommentar
TDK Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Ok, kjente ikke til omstendighetene om ulykken, men den hørtes tragisk ut. Beklager hvis du kjente noen av de involverte personene. Jeg klarte ihvertfall å kjøre sakte med sykkelen min første gang, uten at jeg hadde noen spesiell erfaring med mc fra før, bortsett fra trøsykkel... Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 (endret) Nå sier ikke jeg at du skal putre rundt i sentrum. Man må selvfølgelig være Ekstra ekstra forsiktig når man kjører uten lappen. Ble endel kjøring før jeg fikk lappen, men jeg begynte jo først nede på veien min. Så videre på en slette. Her var det ikke mye trafikk at det gjorde no. Tilslutt når jeg visste at jeg var trygg på sykkelen så ble det et par turer rundt omkring. Endret 19. mai 2005 av Rs125 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Ok, kjente ikke til omstendighetene om ulykken, men den hørtes tragisk ut. Beklager hvis du kjente noen av de involverte personene. Jeg klarte ihvertfall å kjøre sakte med sykkelen min første gang, uten at jeg hadde noen spesiell erfaring med mc fra før, bortsett fra trøsykkel... Jeg kjente ingen av de, men det var et eksempel kjørelæren jeg hadde når jeg tok mopedlappen fortalte om... Han putra sakte opp og ned i gata på MT5'en sin, men en så "tung" sak gjør skade i bevegelse, uansett om det går sakte Sto i avisa på den tiden vi tok den ser du Lenke til kommentar
ersa Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Ulovlig øvelseskjøring er ikke lurt, selv om det ikke er noe politi i nærheten kan det være noen naboer som annmelder deg. Dette skjedde nesten med en nabo som kjørte mopeden sin ulovlig, så det gambler jeg ikke på. Bedre å vente i en til to månder enn å være uten lappen i to år. Dør du ikke når du øvelseskjører ulovlig så tar bøtene livet av deg Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Tror eg kommer til å kjøre en del her eg bor. Bor i en "bygd" med 60 hus, spredt overalt, og nesten aldri noen biler eller folk å se på "gamleveien". Har kjørt her med min Tempo Panter i over ett år, og alt har gått helt fint Men kommer helt klart til å vere mer forsiktig med lett mc da. Men hvorfor ikkje lærekjøyre da? Det er da lov i en alder av 15 ? Lenke til kommentar
scoot Skrevet 19. mai 2005 Del Skrevet 19. mai 2005 Er du 15 og har hatt Trafikalt Grunnkurs kan du øvelseskjøre på lukket område vist du har kommunikasjon med en foresatt som har mc-lappen osv. Foresatte kan også sitte bakpå kjøretøyet ( dere må ha 2 veis kommunikasjon ) mens du kjører på vei. Foresatt må være over 25år, ha lappen på tung og ha hatt serfitikatet sammenhengende i 5 år... Dårlig forklart, er litt trøtt. Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2005 Såpass ja..Jaja, får holde med litt småkjøring rundt imkring huset da. Lenke til kommentar
SkorpuZ Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) det stemmer nok ikke helt... holder på og ta lett mc lappen nå... har trafikalt grunnkursj og et mc teorikursj. for og øvelses kjøre med en voksen bakpå må han ha mc lappen og hatt mc lappen i fem år (du må også ha fylt 15) tror jeg også må du ha trafikalt grunnkurj da... men man trenger ikke noe kominikasjon med han som sitter bakpå... det er bare hvis man kjører med kjørelærer det... man må ha kominikasjons utstyr hvis du skal kjøre alene på sykkelen og han som har mc-lappen kjører bak. men at det må være på lukket område... det må det ikke... tror det var noe sånt... Endret 20. mai 2005 av SkorpuZ Lenke til kommentar
scoot Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Jeg sitter med utskrift fra lovdata.no som sier at man skal ha kommunikasjon Uansett, det lønner seg jo uansett! JEg gleder meg som en unge til og begynne å kjøre nå! Endret 20. mai 2005 av Sc0oT Lenke til kommentar
SkorpuZ Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) har jeg aldri hørt om! ikke kjørelæreren min heller da... men det er jo selfølgelig en fordel! Endret 20. mai 2005 av SkorpuZ Lenke til kommentar
scoot Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Nei nei, men har trådstarter bestemt seg for hvilken lett mc han skal ha? Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 20. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2005 Trådstarter er vell meg Nei har ikkje helt bestemt meg, er mange her ute som skal ha Aprilia, den har eg og lyst på, pga. digitalt display for temp, klokke osv. attmed speedometer, meget fint design og et minus er de plasttannhjula inni motoren som mange har problem med. Ellers så er Cagiva neste alternativ. Den går raskere, som er et godt pluss, men mangler digitalt dsplay, og etter min mening ikkje er like fin. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 (endret) Hvis du skal ha deg Cagiva, som jeg ikke vet hvordan ser ut, hvorfor skriver du *Gleder seg veeeldig til januar*Aprilia RS125* i signatur ? Jeg syns ikke RS er noe veldig fin, grei sykkel, men den blir så teit i rumpe stumpen.. Dem går sikkert bra, jeg begynner og se litt rundt etter moped.. selv om jeg fyller om 10mnd ;D En kamerat kjørte på en liten unge i 50km/t.. Endret 20. mai 2005 av FirstPrice Lenke til kommentar
TDK Skrevet 20. mai 2005 Del Skrevet 20. mai 2005 Hvis du skal ha deg Cagiva, som jeg ikke vet hvordan ser ut, hvorfor skriver du *Gleder seg veeeldig til januar*Aprilia RS125* i signatur ? Jeg syns ikke RS er noe veldig fin, grei sykkel, men den blir så teit i rumpe stumpen.. Dem går sikkert bra, jeg begynner og se litt rundt etter moped.. selv om jeg fyller om 10mnd ;D En kamerat kjørte på en liten unge i 50km/t.. Har skriver jo at han sannsyneligvis skal ha RS, men Mito er andrevalget... Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 21. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2005 Har sagt frå eg gjekk i 5.klasse at Aprilia RS er den råeste lett mc`en eg noen gang har sett, en del pga. "rumpestumpen" som First Price snakker stygt om. Lenke til kommentar
BonelessCow Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Du har ikke vurdert deg en sachs XTC da ? Personlig liker jeg de, har desverre aldri prøvd en slik sykkel men de er meget gromme (både lyden og utseendet) sykkelen koster litt mye og er desverre ganske skjelden i Norge Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Har sagt frå eg gjekk i 5.klasse at Aprilia RS er den råeste lett mc`en eg noen gang har sett, en del pga. "rumpestumpen" som First Price snakker stygt om. hehehe, Ok, jeg så ikke så veldig nøye på rumpe stumpen hennes , den er sikkert helt grei. TDK> Jeg har ikke lest hele pakka, så jeg kan ikke vite hva førstevalget og andrevalget er Lenke til kommentar
HondaNSR Skrevet 22. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2005 Sachs har eg sagt neitakk til tidligere i denne tråden. Den er 4 takt, stygg, osv. (personlige meninger) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå