swanky Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 jøss, så du tror ikke at apples valg om å oppretteholde den nevnte prisforskjellen i ett år der dollarkursen i snitt har vært på 6,7 NOK har noe med grådighet å gjøre? egentlig skulle prisen ha steget, ettersom momsen gikk opp med 1% fra 1. jan. men isteden senket de prisen på skjermer (som resten av verden), og datamaskiner. legg merke til at de ikke har senket prisen på andre produkter - som de vitterlig burde gjort om det bare handler om dollarkurs. I og med at du generelt virker lamslått av at elektroniske produkter er billigere i USA enn i Norge, så kan jeg nok ikke gjøre annet enn å ønske deg velkommen til den verden som resten av oss lever i. Grådighet? Tja, kall det hva du vil. Ingen av oss har oversikt over prisstrategien til Apple. Alt jeg gjorde var å påpeke at størstedelen av prisforskjellen ml. USA og Norge kunne forklares med mva. her i Norge. Lenke til kommentar
komode Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 nå tillegger du meg en sinnsstemning jeg aldri har hatt. om du misliker at jeg kritiserer apples prispolitikk, så må du gjerne gjøre det. men dette grenser til det komiske. at apple er mye dyrere i norge enn f eks USA har jo selvfølgelig ikke bare med MVA og andre kostnader og gjøre. jeg påpekte detaljrikt til deg og andre dollarkurser over tid, samt hvor mye differansen er på prisene etter selve endringen. apple vil som andre bedrifter prøve å få mest mulig igjen for produktet de selger, enda det medfører at de tjener mer per solgte maskin i norge, enn f eks USA. at vi i norge har en sterk kjøpslov (som skrekkelig få vet nok om) er selvfølgelig også en medvirkende årsak. jeg kaller det grådighet - så kan du kalle det hva du vil. men styrer du en bedrift driver du ikke veldedighet, du er ute etter å tjene mest mulig penger. jeg skal ikke anklage deg for å være apple-fanatisk, men det er fullt mulig å bruke "minus-ord" om apple, enda vi begge liker produktene deres. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 Liten sansynligvis uviktig detalj som er ikkje med i reknestykket her. Frakt. Det er ikkje gratis å få frakta maskina trygt frå statene til Norge. Samt at er dei 3000,-sparte verd det viss du havner i ein reklamasjonssak? Ein kan vel sjå desse "ekstra" pengene som 5 års "forsikring". mvh JanEirik Lenke til kommentar
komode Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 angående reklamasjonssak; dette setter jo ikke apple i tt spesielt godt lys. de prøver jo aggressivt å prakke på norske kunder en "apple care-pakke" til en blodpris, som ikke gir kunden noe betydelig mer enn han allerede har krav på ifølge forbrukerkjøpsloven. (én ukes avhjelp, og reklamasjon samt erstatning er ting som står i loven) men klart, det koster for produsenten å levere varer til et land som beskytter forbrukerne. men burde ikke apple uansett klare å lage datamaskiner som varer i 5 år? det du sier er jo at apple må ta ekstra betalt, siden de ikke regner med at de klarer å lage maskiner som varer ut reklamasjonstiden (jeg synes ikke fem år er mye å forlange for en maskin til eksempelvis 30 000 kroner) Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 angående reklamasjonssak; dette setter jo ikke apple i tt spesielt godt lys. de prøver jo aggressivt å prakke på norske kunder en "apple care-pakke" til en blodpris, som ikke gir kunden noe betydelig mer enn han allerede har krav på ifølge forbrukerkjøpsloven. (én ukes avhjelp, og reklamasjon samt erstatning er ting som står i loven) men klart, det koster for produsenten å levere varer til et land som beskytter forbrukerne. men burde ikke apple uansett klare å lage datamaskiner som varer i 5 år? det du sier er jo at apple må ta ekstra betalt, siden de ikke regner med at de klarer å lage maskiner som varer ut reklamasjonstiden (jeg synes ikke fem år er mye å forlange for en maskin til eksempelvis 30 000 kroner) Når jeg kjøper en maskin gjennom ADC gjelder da forbrukerkjøpsloven? Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 5 år i Noreg, men korleis dei definerer garanti i USA har me vel begge lite kunnskap om. Tid og kva den dekker er vel anten definert av Apple eller amerikansk kjøpslov (viss noko slikt finnes) Samt at produkt kjøpt i USA må til USA for å bli reparert (viss dei ikkje er snille å kjører worldwide). Sa ikkje akkurat at dei må "ta ekstra" betalt, vil heller helle med mot det shimano kom med om lønnsforskjeller i USA og Noreg utgjer mesteparten av dei 3000,- ekstra. Service på produkta koster meir (gjennomsnittslønn til teknikar er høgare) Deler koster meir . (20% sidan mva er så mykje meir enn i usa) Dermed må dei dekke inn dette me MEN, Apple leiker ikkje butikk, så for at hjula skal gå rundt må dei tjene, og for å tjene må dei selge produkta med fortjeneste. Så eg gleder meg heller over prisnedsettelesn istadenfor å irritere meg over at det er "så" mykje dyrare her enn alle andre plasser. BigMac-indexen gir jo klare tegn på at Noreg er eit dyrt land å leve i, samanlikan med andre. Samtidig så er gjennomsnittleg timetall for å ha jobba inn ein BigMac i Noreg mindre enn andre "billigare" land. Konklusjon: Personer i Noreg har bedre råd til å kjøpe eit produkt til 25000, enn kva ein personer i andre land har (generaliesert). Lenke til kommentar
swanky Skrevet 6. januar 2005 Del Skrevet 6. januar 2005 (endret) nå tillegger du meg en sinnsstemning jeg aldri har hatt. om du misliker at jeg kritiserer apples prispolitikk, så må du gjerne gjøre det. men dette grenser til det komiske. at apple er mye dyrere i norge enn f eks USA har jo selvfølgelig ikke bare med MVA og andre kostnader og gjøre. jeg påpekte detaljrikt til deg og andre dollarkurser over tid, samt hvor mye differansen er på prisene etter selve endringen. Du har selvsagt en soleklar rett til å si at Apple er grådige. Mitt opprinnelige poeng var at du satte opp et regnestykke som ikke holdt vann. den amerikanske momsen er ikke lagt til her, fordi den er forskjellig i alle statene (i oregon finnes den f eks ikke).men om man legger til 5% moms, får man altså 18222,- NOK i f eks Iowa. den norske prisen er fortsatt 24687,- NOK, siden dette er inkludert norsk moms. Du sammenlignet med andre ord prisene ETTER at mva. i USA/Norge var lagt til. Dette er jo uansett ikke penger som går til Apple, og regnestykket blir derfor heller ikke relevant dersom du vil bruke det som kritikk av Apple sine priser. Det jeg satte opp var et regnestykke som sammenlignet prisene uten mva., noe som ga litt andre tall. Med andre ord så var meningen å påpeke en faktisk logisk brist, en faktafeil om du vil, ingenting annet. Endret 6. januar 2005 av swanky Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå