Gå til innhold

Ny TV/PC skjerm

cfsa2

Anbefalte innlegg

Jeg har kanskje planer om å kjøpe meg en LCD TV som også skal brukes som pc skjerm. Altså den kan feks brukes som TV uten PC'n, men også som pc skjerm.

Det skal brukes til spillig, så den bør ha en grei oppdateringsfrekvens og sånn.. Oppløsning på 1280 x 1024 på det høyeste eller no sånt.

Budsjett rundt 3 000-5 000KR

Også skal den være på rundt 17¨- 19¨.

Har dere noen forslag på åssen jeg bør kjøpe?

Takker for svar!:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En skjerm med 1600*1200 i oppløsning hadde vært tilnærmet optimal. Man kan grovt regnet si at TVen har 800*600 i oppløsning (jeg vet at det ikke er piksler på TVen, men det fungerer vel omtrent slik?), så 1600*1200 blir akkurat det dobbelte. (horisontalt*vertikalt)

Men LCDskjerm med 1600*1200 er det bare 20"'e (av det jeg har sett) som har.

Bildet kan se uskarpt ut på en skjerm med mindre oppløsning... F.eks. på min 15" flatskjerm med 1024*768, ser TVbildet ganske uggent ut.. Har skjermkort med TVtuner for å få TVbilde forresten.

edit: Billigste brukbare 20"en jeg fant var denne til 7k: https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=16696

Men du kan jo alltids gå for en 17" LCD-TV på elkjøp eller noe.., men de er ikke i nærheten så optimale for spilling vil jeg tro!

Endret av kazaa
Lenke til kommentar

Det lyder bra med 1600*1200 20¨, men den skjermen du nevne har en responstid på 25ms. Grunnen til at jeg kjøper ny skjerm er delvis at jeg trenger TV, men den skal også være bra til spilling. Da blir nok 25ms litt for mye. Tenkte mer på 12ms responstid eller noe sånt.

Har du noe forslag til en ca tilsvarende skjerm med lavere responstid?

Takk for svar forresten:D

Lenke til kommentar

Prisene på LCD Tv kommer til å synke.

Grunnen til at de har dårligere oppløsning enn vanlige monitorer er at tv og film ikke kan tilby høy oppløsning. Riktig nok kan 720p og 1080i begynne å vise litt muskler.

Mer om sånn her: http://www.hardware.no/art.php?artikkelid=8239

Til ditt bruk kan du jo se på anbefalings delen av skjermer under anbefaling her på hw:D

Når det er sakt kan du godt kjøre film og tv på en vanlig monitor. Spørs hvor kresen du er. Du må da ha en tv tuner, siden du har Pc kan du jo smelle inn et tvkort.

Lenke til kommentar

Hmm.. Kanskje jeg bare skal kjøpe en vanelig LCD og et TV kort.

Er ikke så overdrevent kresen på bildekvaliteten så det går nok fint.

Da blir det jo billigere å. Det er heller ikke dumt!

Men hvordan er det TV kort virker? Er det akkurat som en antenne da som tar inn frekvensene også bruker jeg en avspiller på pc'n?

Endret av cfsa2
Lenke til kommentar
Men hvordan er det TV kort virker? Er det akkurat som en antenne da som tar inn frekvensene også bruker jeg en avspiller på pc'n?

Jepp, det er antenne-inngang på tv-kortet, og så bruker du et program som søker og viser tv.

Du kan nok spare en del kroner ved å kjøpe tuner-kort seperat, men du mister selvsagt muligheten for å se tv uten pc. Konsoll-spilling er også et meget stort kanskje med tv-kort. Jeg prøvde selv å spille gamecube med overgang til composite på et tv-kort, og resultatet var begredelig når det i det hele tatt funket. Godt mulig det blir bedre hvis du bruker s-video inngang, men jeg vil ikke si noe sikkert.

Endret av wizzcat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...